Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogen erfaring med fyring af korn

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
Lofstad
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 maj 2010 13:54

Nogen erfaring med fyring af korn

Indlæg af Lofstad » 21 feb 2011 20:09

Hej alle Bio18 ejere er der nogen der har nogle erfaringer med fyring af korn på en Bio18
Korntype?
Kridt?
Tæring?
Kedel temp?
osv.


Lofstad
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 maj 2010 13:54

Re: Nogen erfaring med fyring af korn

Indlæg af Lofstad » 23 feb 2011 06:55

Det var ikke meget der var at hente :cry:

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Nogen erfaring med fyring af korn

Indlæg af Ollii » 23 feb 2011 08:22

Uden erfarring med bio 18 vil jeg sige (prøv det dog. Bland evt. op til 50 procent træpiller i for øget komfort.) Hvis kornet er billig nok er der jo altid en beparelse.

Kig evt. her.
viewtopic.php?f=137&t=9278&p=90521&hili ... tte#p90521
Dog med en scotte. Men pille brænder til pille brænder er der vel ca. samme muligheder.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Dunker
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 16 apr 2009 16:45
Mit fyr: Bio 18 på viadrus
Areal: 157 m2 + 50 værksted
Brændsel: Barlinek piller
Årligt forbrug: knap 7 tons 09/10
Geografisk sted: Tårs, vendsyssel
Modtaget likes: 1 gang

Nogen erfaring med fyring af korn

Indlæg af Dunker » 17 nov 2011 17:26

tjah ved godt det er en gammel tråd, og bedre sent end aldrig, det har trods alt ikke rigtigt været fyringssæson

har prøvet det sidste år med bare en smule korn fodring med hånden rør på igen og gå et kvarter også smide en kvart håndfuld i igen, sikke noget lort. kornet ligger bare og ulmer sammen til en ordentlig kage nede i herden og når kagen bliver stor nok, får man tilbagebrand. den afbrændte kornkage bliver jo ikke skubbet væk af det nye brændsel som på stokere, og renseblæsen kan heller ikke fjerne den.
Er ikke ekspert på området, og ved ikke om det kan gøres anderledes, medmindre man kan brænde kornet til fint støvaske som træpiller duer det i hvert fald ikke
Det samme skete mere eller mindre da jeg prøvede at brænde træpiller presset med rapsolie, dette blev en fedtet kage, der ikke kunne fjernes med renseblæsen, og nåja "tilbagebrand"

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Nogen erfaring med fyring af korn

Indlæg af Klaus » 17 nov 2011 17:51

Dunker » 17 Nov 2011, 17:26 skrev:tjah ved godt det er en gammel tråd, og bedre sent end aldrig, det har trods alt ikke rigtigt været fyringssæson

har prøvet det sidste år med bare en smule korn fodring med hånden rør på igen og gå et kvarter også smide en kvart håndfuld i igen, sikke noget lort. kornet ligger bare og ulmer sammen til en ordentlig kage nede i herden og når kagen bliver stor nok, får man tilbagebrand. den afbrændte kornkage bliver jo ikke skubbet væk af det nye brændsel som på stokere, og renseblæsen kan heller ikke fjerne den.
Er ikke ekspert på området, og ved ikke om det kan gøres anderledes, medmindre man kan brænde kornet til fint støvaske som træpiller duer det i hvert fald ikke
Det samme skete mere eller mindre da jeg prøvede at brænde træpiller presset med rapsolie, dette blev en fedtet kage, der ikke kunne fjernes med renseblæsen, og nåja "tilbagebrand"
Hvilket korn brugte du ?


Brugeravatar
Dunker
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 16 apr 2009 16:45
Mit fyr: Bio 18 på viadrus
Areal: 157 m2 + 50 værksted
Brændsel: Barlinek piller
Årligt forbrug: knap 7 tons 09/10
Geografisk sted: Tårs, vendsyssel
Modtaget likes: 1 gang

Nogen erfaring med fyring af korn

Indlæg af Dunker » 18 nov 2011 16:18

øh tritikale (staves det sådan) som bondemanden havde fået smidt ved siden af pressenning da de høstede nabomarken, og det var da synd at de to børefulde skulle gå til spilde, de plejer bare at lade det ligge en månedstid, og så kommer de og pløjer det ned. Det var fint tørt, så tænkte at jeg ville lave en lille test, men kunne ikke få det til at virke

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Nogen erfaring med fyring af korn

Indlæg af KristianVilhelm » 18 nov 2011 18:34

Det skulle ellers være udemærket at fyre med. Jeg har sat omkring 1½ ha som jeg regner med stokeren skal spise til næste år.

Som jeg fik det forklaret skulle tridicale være en blanding mellem hvede og rug, med rugs egenskaber når den vokser, og ligne hvede kerner dog større.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Nogen erfaring med fyring af korn

Indlæg af Klaus » 19 nov 2011 07:22

Hvis du skal have held med korn i en pillebrænder er havre nok det bedste, da det laver minimalt slagger og asken er fin og let.
P.S Benekover spiser alt korn :great:


Besvar