Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

bio 18 og pausefyring.

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
Bennybom
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 jul 2010 13:31

bio 18 og pausefyring.

Indlæg af Bennybom » 04 jul 2010 13:58

Hej.
Jeg har siden december haft et bio 18 og stort set ikke haft nogen problemer med det. Det skal så også lige siges at jeg har haft pillefyr siden 2003, men det var delvis hjemmebygget og besværligt at rense. Men det har jo givet en del erfaring.
Mit spørgsmål til alle I herinde er så :
Nu er det jo meget varmt udenfor så det er svært at få fyret til at lave lidt nok. Jeg har så fundet ud af hvordan jeg kan få det til at køre pausefyring uden at det går ud og det fungerer udmærket. Mig og konen bor i et ældre nedlagt landbrug og vi VIL ha' gulvarme på i badeværelset hvilket medfører at fyret skal køre hele tiden.Nu er jeg ved at være fremme ved spørgsmålet :D . Når fyret kører bedst i driftsydelse skal luften ligge omkring 105-106%
det medfører så at det, når det går i pause, yder blæseren 5-6%, og det er altså ikke smart, for så bliver ydelsen på kedlen så stor at den kommer til at koge. Er der en måde man kan sænke pauseluften til 1%, for så kører det, uden man samtidig er nødt til at sænke driftydelsesluften til 101%. Jeg har ihvertfald observeret at pauseluften stiger med 1% hver gang driftydelsesluften hæves med 1%. Håber det giver mening og at nogen kan hjælpe.
Hilsen "den rådvilde" :D


Brugeravatar
ArneHo
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 09 feb 2008 21:29
Mit fyr: BIO 18
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25-30 kg

Re: bio 18 og pausefyring.

Indlæg af ArneHo » 04 jul 2010 18:55

Det kan da også starte op 3 gange i døgnet

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: bio 18 og pausefyring.

Indlæg af Fyrteknik » 04 jul 2010 21:53

Bennybom » 04 Jul 2010, 13:58 skrev:Hej.
Jeg har siden december haft et bio 18 og stort set ikke haft nogen problemer med det. Det skal så også lige siges at jeg har haft pillefyr siden 2003, men det var delvis hjemmebygget og besværligt at rense. Men det har jo givet en del erfaring.
Mit spørgsmål til alle I herinde er så :
Nu er det jo meget varmt udenfor så det er svært at få fyret til at lave lidt nok. Jeg har så fundet ud af hvordan jeg kan få det til at køre pausefyring uden at det går ud og det fungerer udmærket. Mig og konen bor i et ældre nedlagt landbrug og vi VIL ha' gulvarme på i badeværelset hvilket medfører at fyret skal køre hele tiden.Nu er jeg ved at være fremme ved spørgsmålet :D . Når fyret kører bedst i driftsydelse skal luften ligge omkring 105-106%
det medfører så at det, når det går i pause, yder blæseren 5-6%, og det er altså ikke smart, for så bliver ydelsen på kedlen så stor at den kommer til at koge. Er der en måde man kan sænke pauseluften til 1%, for så kører det, uden man samtidig er nødt til at sænke driftydelsesluften til 101%. Jeg har ihvertfald observeret at pauseluften stiger med 1% hver gang driftydelsesluften hæves med 1%. Håber det giver mening og at nogen kan hjælpe.
Hilsen "den rådvilde" :D
Hvorfor stiller du ikke bare ned for brændselsmængen, sådan ca. til 0,7 eller 0,8 og du vil kunne køre i driftydelse hele tiden uden at fyret går i pausefyring.
Driftydelsen skal helst ligge omkring de 60 til 80 %, så du indstiller bare brændsel efter hvilken driftydelse du har.

Da jeg havde et bio 18, kørte jeg på denne måde hele sommeren.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Bennybom
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 jul 2010 13:31

Re: bio 18 og pausefyring.

Indlæg af Bennybom » 11 jul 2010 13:02

Hej igen.
Nu har jeg vist nok styr på det. :P . Jeg har skruet ned for ydelsen og luften, så nu kører det bare derudaf. :lol:
Jeg skulle helt ned på 0,25 og 98% i luft, men så kører det også imellem 55-95 % i driftydelse,og så kan jeg vel ikke forlange det bedre. :lol:
Forbruget ligger på 9-10kg i døgnet og det er jeg også godt tilfreds med.
Nu regner jeg ikke med at jeg skal skrue mere på fyret i sommer :P , så jeg har kun tilbage at ønske alle herinde God sommer


Besvar