Er bio 18 noget for os?

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Muele
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Er bio 18 noget for os?

Indlæg af Muele »

Hej

Som så mange andre prøver jeg at finde vej i junglen af opvarmningsformer.

Planen er at at lave en 1.200 liter akkumuleringsbeholder og tilslutte solvarme og en biobrænder.

Vi vil primært fyre med piller, men vil også gerne kunne fyre med træ når gratis træ byder sig til.

Jeg havde kig på en KL2 15kw combi.

Men der er tilsyneladende flere der er glade for Bio18, som kan meget af det samme, endda til lidt billigere indkøbspris. Og så har den selvstarter, hvilket jeg savnede på KL2. Pyt med at den ikke er en stoker, men kun kan æde piller.

Nu har jeg selvfølgelig nogle spørgsmål:
Er den for stor? Vi opvarmer pt 140 m2 og udvider det sikkert med yderligere 100 m2 hen ad vejen. Isolering er ikke så god, men det forbedrer vi.
Vi sætter jo fyret på en akku-tank, så selvom den nominelle ydelse er stor, kan man jo bare "buffer" vandet op, og så lade fyret gå i pause/slukke i en periode bagefter.

Er det til at rense? KL'eren skal vist næsten skilles ad for at blive renset. Det er træls.

Hvor stort er brændkammeret til fastbrændsel? Altså hvor meget/hvor stort brænde kan jeg fylde i?

Har der været problemer med at få godkendt anlæg?

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Er bio 18 noget for os?

Indlæg af thoken »

hej!
Ang. godkendelser, se her: viewforum.php?f=172

Der står mange nyttige ting, også om bio 18

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
birkla
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 84
Tilmeldt: 06 sep 2007 12:34
Mit fyr: Bio18 Hercules
Areal: 135
Brændsel: Barlinek 8mm
Dagligt forbrug: 24,25kg
Årligt forbrug: 7½ tons
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Er bio 18 noget for os?

Indlæg af birkla »

Den der bremser senere, kører længere hurtigt:0)
Muele
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Er bio 18 noget for os?

Indlæg af Muele »

Birkla: tjae som pillefyr er der vidst ikke det store at udsætte på den. Men skal jeg kun fyre med piller, er Scotte nok mere interessant for mig.

Men efter at have skimmet/læst 11 siders debat igennem vedr godkendelse, er der nok ingen tvivl om det ikke skal være en Bio18. Som brændekeddel kvalificerer den sig til skrotningsstøtte! Og det er kun muligheden for fyring med brænde der gør den interessant i forhold til f.eks. Scotte.

Jeg kunne nu så grumme godt tænke mig et combifyr, som er godt til piller og ok til brænde...
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Er bio 18 noget for os?

Indlæg af Jan_Al »

Jeg ved godt at prisen er en anden, men har du kigget på KSM? Jeg kiggede også først på en ren pillebrænder, men besluttede mig alligevel for en KSM 175-13 som skulle ankomme en gang sidst på måneden (maj).

Muele
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Er bio 18 noget for os?

Indlæg af Muele »

Tjae det kunne da også være en mulighed.
Jeg kan ikke finde KSM175-13 på http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp men samtlige KSM'er på listen har en bemærkning om at godkendelsen kun gælder automatisk fyring. De er altså lige så lidt godkendt til fyring med brænde som KL2 combi og Bio 18.

Jeg har droppet aktivt at søge efter et kombifyr. Jeg er tilbage på den Scotte/Opop som var besluttet allerede for flere måneder siden. Nu er spørgsmålet så bare om jeg også skal tænke arkiteturen omkring akkumulering om, nu det kun er slovarme der skal akkumuleres.
Brugeravatar
birkla
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 84
Tilmeldt: 06 sep 2007 12:34
Mit fyr: Bio18 Hercules
Areal: 135
Brændsel: Barlinek 8mm
Dagligt forbrug: 24,25kg
Årligt forbrug: 7½ tons
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Er bio 18 noget for os?

Indlæg af birkla »

Muele skrev:Birkla: tjae som pillefyr er der vidst ikke det store at udsætte på den. Men skal jeg kun fyre med piller, er Scotte nok mere interessant for mig.

Men efter at have skimmet/læst 11 siders debat igennem vedr godkendelse, er der nok ingen tvivl om det ikke skal være en Bio18. Som brændekeddel kvalificerer den sig til skrotningsstøtte! Og det er kun muligheden for fyring med brænde der gør den interessant i forhold til f.eks. Scotte.

Jeg kunne nu så grumme godt tænke mig et combifyr, som er godt til piller og ok til brænde...
Der var ganske vist noget bøvl/ventetid med godkendelserne, men som det ses på denne http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp så er Bio18 og Viadrus godkendt. Jeg har ikke hørt om nogen der ikke har fået godkendt deres anlæg efter godkendelserne forelå, så hvis ellers det brandtekniske er i orden er der ingen problemer i at få det godkendt. Det er rigtig at man kan få kedler med bedre energimærkning, men det koster jo så noget mere i indkøb :wink: .
Jeg har i løbet af vinteren prøvet at smide lidt brænde på, men det har slet ikke været koldt nok til det, så som brændekedel er den mere end rigelig god til hvad jeg skal bruge, og dette uanset hvad diverse test viser af virkningsgrader.
Det eneste "negative" jeg kan komme på, er at det er en støbejernskedel hvilket gør det lidt mere tidskrævende at få renset kedlen (bruger ca. 25-30 min. hver lørdag i vinterperioden, hver 3. uge nu da jeg kører sommerprogram, og så er den også ordnet indvendig og røgrør m.m også).

Så alt i alt er jeg yderst tilfreds med min Bio 18, og vil til hver en tid anbefale den. :great:
Den der bremser senere, kører længere hurtigt:0)
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Er bio 18 noget for os?

Indlæg af thoken »

Hej!
Det er fint nok med træpillefyring på bio 18, men den er hvis stadig ikke godkendt til at fyre med træ!
Og det bliver den altså heller ikke med den virkningsgrad, den er langt fra at opfylde kravet :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
pendec

Re: Er bio 18 noget for os?

Indlæg af pendec »

renser 1 gang per uge, ca. 15-20 mins.. alt inkl. røgrør.. og den er enkelt at rengøre..

har kørt med mit i over et år, og rigtig godt tilfreds!
Havde også kik på en super luksus løsning eller bare de baxi løsninger til 40k+ .. så selvom dens udvindings grad er 10-15% lavere er der stadig 20k over 3-5år mindre som skal afskrives.
ie. 1t = 2000 = 200kr * 60 , altså ved 1ton pr måned over 5år, koster den dig 12000 mere end hvis du valgte baxi og havde en bedre forbrænding. og nu bruger du nok ikke 12tons per år, men kun 6tons, så derfor har du kun betalt 6000 mere for dine piller over de 5år, set med nutids prisen.

kan man ikke regne det sådan ud?
Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er bio 18 noget for os?

Indlæg af hkr »

er alt i alt meget godt tilfreds, godkendelser eller ej, bio18 kan både fastbrændsel og piller, nem at bruge, nem at rense, efter mine undersøgelser og forsøg ok til begge dele. som andre også har sagt er det efter min mening ok til akkutank også, har prøvet med fastbrændsel, synes den afgiver masser af energi, rigelig til akku.

Besvar