Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

bio18 og tilfredshed?

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
pendec

bio18 og tilfredshed?

Indlæg af pendec » 29 apr 2009 18:21

Der sker ikke meget i det her forum som vedrører bio18, så jeg tænkte at spørge de som nu ejer bio18, hvad de mener efter en vinters kørsel med den?

Har selv kørt i nu næsten 15måneder med den , og til forskel fra sidste år, tror jeg min leverandør af HP træpiller leverer noget af mindre god kvalitet, for de sidste uger er den dog begyndt at vise en masse smuld i nedfalds røret og herden er hurtigt fyldt efter 1-2 dage (ved 24/7 kørsel).. nu kører den dog på sommertid, og så er herden ikke så gal i øjeblikket men den er dog renset 2 gange de sidste ca. 2uger.. Forskel er dog at sidste år kørte den i uger uden rensning, og når man kikkede så var den total ren nede i.

Jan har selv sat den op, og der er kun det til forskel siden hans besøg at der er påsat trækstabilisator.. så spørgsmålet er om den kræver mere luft nu? mindre går ihvertfalt ikke.. problemet er så at kæden skal klippes for som den er nu, kan jeg så kun gå 1 par hak højere op. ugerne op til denne sommertids indstilling, kørte den på ca. 30% og med 1.00 tilførsel, så jeg kan ikke presse den længere ned..

men ok, den kører og er stadig rigtig godt tilfreds, tror min "problemer" skyldes et dårligt parti HP "kvalitets" træpiller? det kan vel ske?


kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: bio18 og tilfredshed?

Indlæg af kenneth baunsgaard » 29 apr 2009 22:01

Efter lidt begynder vanskligheder, er jeg ved at være rimelig godt tilfreds med min bio18. Jeg har haft den i snart et år, og de sidste 5-6 måneder har det kørt rigtig godt efter at den fik nogle smaaland piller. Jeg har et par småændringer/forbedringer som skal laves til sommer, men ellers meget godt tilfreds nu

Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

Re: bio18 og tilfredshed?

Indlæg af hkr » 29 apr 2009 22:06

fik min september 08, er supergodt tilfreds.
kører næsten med standard indstillinger, hp-piller.
slår over på ren solvarme om kort tid...mums.
har brugt ca. 6 tons i perioden til 250 kvm. middelisoleret nedlagt landbrug fra 1888.

pendec

Re: bio18 og tilfredshed?

Indlæg af pendec » 29 apr 2009 23:12

hkr skrev:har brugt ca. 6 tons i perioden til 250 kvm. middelisoleret nedlagt landbrug fra 1888.
jeg har også lige præcis brugt 6t nu, og har åbnet nyt ton til vandvarmen, så den skal kun køre vel nok 2gang pr dag nu.

Er det med gulvvarme? og hvor stor del så? tænkte mere på det mere vand som skal holdes varmt eller?

Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

Re: bio18 og tilfredshed?

Indlæg af hkr » 30 apr 2009 08:00

har 2 bad og gang med gulvvarme, ca. 20 kvm, resten er radiatorer.
lige pt. kører det 1 gang pr. døgn, fra 17-22.
har forsøgt med fastbrændsel, men vinteren har ikke været kold nok til jeg kunne styre varmen, så det er ikke brugt i større stil, kun forsøgt.


Brugeravatar
birkla
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 06 sep 2007 12:34
Mit fyr: Bio18 Hercules
Areal: 135
Brændsel: Barlinek 8mm
Dagligt forbrug: 24,25kg
Årligt forbrug: 7½ tons
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: bio18 og tilfredshed?

Indlæg af birkla » 01 maj 2009 06:21

Har haft min kørende siden september 08, og jeg er meget tilfreds med den. Har kørt med sommerindstilling med 2 kørsler pr. døgn i 3 uger nu, men vil nok få opdateringen indstalleret i løbet af sommeren så den kan komme længere ned end det 1 kg/h piller.
Siden september har jeg brugt ca 6t piller, de sidste 2t har været Statoils HP-piller, men dem har jeg ikke været så heldig med, mere slagge i herd end da jeg brugte Overgård Gods piller. Og så har jeg kun få gange smidt et par pinde på, men som hkr skrev, har det slet ikke været koldt nok til pind :)
Den der bremser senere, kører længere hurtigt:0)

pendec

Re: bio18 og tilfredshed?

Indlæg af pendec » 01 maj 2009 08:16

birkla skrev: de sidste 2t har været Statoils HP-piller, men dem har jeg ikke været så heldig med, mere slagge i herd end da jeg brugte Overgård Gods piller
Ja, jeg tror HP har haft leverings problemer eller fået fra ny leverandør i øst asiatiske lande nu..forlydende er at østpiller bliver for dyre i indkøb , så de går længere sydpå og køber dem.

Men HP har været noget ringe de sidste par tons tid.

Brugeravatar
ArneHo
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 09 feb 2008 21:29
Mit fyr: BIO 18
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25-30 kg

Re: bio18 og tilfredshed?

Indlæg af ArneHo » 03 maj 2009 19:23

Ja, mit kører også godt. Har ikke haft nogen problemer og jeg kører stadig på vinterdrift, nu skal der vel også snart stilles over til sommerdrift. Efter den seneste opdatering køres der på 0,8 og bruger 14,2 kg i døgnet og det til trods dørene i huset står åbne. I askeskuffen er der kun aske. Kanten på min herd er slebet lidt skrå, så alle pille havner hvor de skal. Renblæs er sat til hver 10. min i 6 sek ad gangen. Nu køres der i hele 14 dage uden at jeg behøver at "bekymre" mig om fyret. :P
Som i kan læse, er jeg ualmindelig godt tilfreds med mit Bio 18. :great: :great:

pendec

Re: bio18 og tilfredshed?

Indlæg af pendec » 04 maj 2009 11:52

ArneHo skrev:Ja, mit kører også godt. Har ikke haft nogen problemer og jeg kører stadig på vinterdrift, nu skal der vel også snart stilles over til sommerdrift. Efter den seneste opdatering køres der på 0,8 og bruger 14,2 kg i døgnet og det til trods dørene i huset står åbne. I askeskuffen er der kun aske. Kanten på min herd er slebet lidt skrå, så alle pille havner hvor de skal. Renblæs er sat til hver 10. min i 6 sek ad gangen. Nu køres der i hele 14 dage uden at jeg behøver at "bekymre" mig om fyret. :P
Som i kan læse, er jeg ualmindelig godt tilfreds med mit Bio 18. :great: :great:
kan se at en opdatering kan være en positiv oplevelse..
Rens/blæs kan på min sættes til min. 30mins , så her er der også ændret en del nu.
Samtidig med tilførsel er på 1.0 hos mig nu.. og 32% i ydelse..

Brugeravatar
ArneHo
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 09 feb 2008 21:29
Mit fyr: BIO 18
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25-30 kg

Re: bio18 og tilfredshed?

Indlæg af ArneHo » 04 maj 2009 17:16

HejPendec!
Der gælder samme "regler" for pillefyr som for computere, husk altid de sidste opdateringer for at få fuldt udbytte af "maskiner/værk". Jeg kan pt ikke lige huske hvor langt man kan gå ned, har lige tjekket, den kan gå ned på 0,20, mit kører dog med 0,8 og driftsydelsen er 60-70%. Hvad angår ændring af pillemængden, skal vi heller ikke længere ind i koderne for at ændre, dejlig nemt. Du må da ha' en opdatering når Fyrtekniks vej falder forbi dig. :great: :great: :PC:


Besvar