Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nedfaldsrøret tilstoppes

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
miba
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11 sep 2008 00:37

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af miba » 27 jan 2009 18:35

Hej kenneth baunsgaard
Med 2 bars tryk, blæser den kun skakten ren, så det virker fint
Jeg bruger ca 62 kg piler om dagen på 250 kvm, og jeg skal rense herden mindst hver 3. dag ellers er den blevet fyldt med med koks og går i stå, konsistenten minder mest om grødis,(jeg kan ikke lige komme i tanke om andet), renseblæseren kører fint, men det kan være det skyldes de 'dårlige' piller jeg har fået, så jeg glæder mig til jeg skal have de næste piller.
Jeg synes nu ikke det er berettiget, at sige det er negativt, det jeg skiver om bio18, det er da mest pillerne jeg klager over


pendec

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af pendec » 31 jan 2009 21:48

Har kørt med min B18 i et år.. og har egentlig ikke oplevet de store problemer..
i sommeren her, kørte den i næsten måneder uden stop, og stoppede da det var på tide at rense kedel. Der kom lige en periode i august-september hvor jeg oplevede det med nedfalds-skakten blev fyldt op, men mistænker fugtighed og smuld for at være årsagen, for problemet er væk igen..

i de sidste 5-6 uger, har den igen vendt tilbage til lidt stop, hvis jeg ikke får renset den de her 3-4. dag. men det er jo så selvforskyldt..
har et par gange levet med at rense herd 2-3 gange på 14 dage, og så fået givet den en ordentlig rensning..

jeg ændrer normalt ikke så meget på indstillingerne nu, så først efter at have læst lidt her har luft fået lidt ændringer og tilførsel ligger på 1.25 ..

de billeder vist meget tidligere i tråden omkring smuld i nedfaldsrør er virkelig voldsomt, når den har været streng her, så har man stadig kunne se bunden :-)

og ja, hvis nedfald er for højt, vil der nok også være lidt logik som siger en at piller ødelægges på vejen ned igennem faldet og derved skaber med smuld.
så man skal nok ikke skabe for meget nedfald, så ender man nok med flere stop og meget smuld i røret.

-
jeg har en lille mistanke om at herden som tages ud, er med til at slide på skålen den sidder i, og når man har taget den ud og sat de først måske 100 gange så har skålen udvidet sig, og herden ryger længere ned i skålen, og lukker derved for luft tilførsel i bunden og skaber derved ingen luft eller får hjælp af renseblæs funktionen da luften kommer ind forfra og siderne og ingen luft i bunden mere..
så måske skal man klemme lidt på skålen næste gang man eksperimenter?
ved godt der er en tyk kant på herden, men der skal nok ikke mange mm til at få herden til at ryge lidt længere ned..
Er jeg på forkert spor? har nemlig ikke undersøgt det nærmere endnu..

Pedermeddesen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 20 sep 2008 10:16
Mit fyr: Scotte BS2030
Areal: 400
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: 13
Geografisk sted: Fyn / Ringe
Kontakt:

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Pedermeddesen » 16 feb 2009 16:59

Hej Charlotte.
Jeg har haft nøjagtigt samme problem.
Der hvor pillerne falder ned i herden (hullet i vægen) er der en lille støbegrat, i toppen af hullet, heri hænger pillerne.
Prøv at mærke efter med en finger (når fyret er koldt) . :great:

Efter jeg har slebet den ru kant væk, har jeg så at sige ikke det problem mere, kun hvis der skulle være en ekstrem lang pille, som kan nå at gå på tværs. :oops:

mvh Thomas

Superfyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 17 feb 2009 17:34
Mit fyr: Woody opop 16 kw
Brændsel: træpiller overgaard
Geografisk sted: midtsjælland

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Superfyr » 17 feb 2009 18:18

Omtalte problem er også diskuteret på fyrteknikforum måske i skulle kigge der efter ideer til løsning

ballad30
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 jan 2009 20:03

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af ballad30 » 02 jan 2010 01:06

Jeg har haft de samme problemer med mit bio18 hvor fyret stoppede flere gange dagligt, TRÆLS
Jeg fik monteret en røgtrækregulator også forsvant problermerne med det samme , og mit fyr stopper kun nu når heden er fylt med slager og det er cirka en uge når det er rigtig koldt ellers køre det ret godt g jeg blev glad for det igen.


pendec

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af pendec » 07 jan 2010 19:09

Jeg har nu kørt med nye piller den sidste måned, og når herden er fyldt op bare efter 2dage, så stopper pillerne i nedfaldsrør.. der er også stadig en hel del smuld...
jeg mistænker nu hældningen på opsamleren, da jeg i sommeren gjorde den lidt mere stejl? kan det så ikke passe at den slider lidt mere på pillerne og der skabes unødig smuld?
sending nr. 2 har nemlig ingen forskel gjort..og kvaliteten ser da meget anderledes ud.

når men jeg er ved at køre den tom her i kulden, så jeg kan rykke opsamleren tilbage i en lavere position.


Besvar