Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overskyende piller

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Overskyende piller

Indlæg af Ole S. » 16 nov 2008 19:18

Hej Bob

Du ved tydeligvis mere om Bio 18 end mig, så vi fik nogle gode svar.

Dog vil jeg sige, jeg er fuldt tilfreds med styringen på min Multi. Den er utrolig simpel og brugervenlig, alt på dansk og den skriver hvad den laver, og 100% modulerende. Ikke noget med en masse koder pid osv osv, som man først skal lære at betjene. Dog mangler jeg en renseblæs, men det er på den nye Multi-styring AMS1.10. plus en masse nye features. Så kan jo vælge at købe en update, hvis jeg ikke kan klare at rense herden manuelt engang imellem.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Overskyende piller

Indlæg af kenneth baunsgaard » 17 nov 2008 12:29

min bio18 er sat til 106 i luft og 1,55 kg brændsel. ydelsen ligger rimelig fast på mellen 20 og 30 procent og med en røgtemp på ca 130 grader. Har røgvender over hard samt træk stabilisator i røgrør, Har prøvet at isolere røgrøret og det gav et + på ca 25-30 i røgtemt. Jeg fyrer med flexheat og renser fyret og harden 1 gang om ugen, [ kan trække den til 9 dage men så mælder den tilbagebrænd, og der ligger en stor slagger kage i harden]. Mit renseblæs er sat til 10sek hver 120min

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Overskyende piller

Indlæg af Bop » 18 nov 2008 10:25

Hej Ole undskyld vidste ikke multi 22 også er modulerende
Øhhh så aner jeg slet ikke hvorfor man har lavet bio18 "" en slags efterligning""
Det er nok noget med kroner øre at gøre så.

Nå men tjah det er lidt mystisk vedr Kenneths brændselsmængde men jeg tror altså næsten det er ligegyldigt hvor lavt man sætter Bio18 den regulerer vist selv

Så det kunne være rart med mulighed for pc interface så man vidste nøjagtigt forbrug.

Vi har 296 m2 vi har 40 meter nedgravet fjernvarmerør og jeg kan snildt køre på 1,00 kg indstilling og min snegl ligger ca 45 grader

Det er jo også en anden ting det har vidst en del at sige hvordan den lige hælder.

Efter jeg fjernede lidt af rør og flyttede tilbagebrændsføler så har jeg slet ikke problemer med det mere men renser dog også nedfalds"skakt" hver dag pga pt meget fnuld i de her barlinek piller.

Fremover skal jeg prøver HP da statoil har automat tæt ved.

Men tilbage til Charlottes spørgsmål jeg vil mene ved hyppig rensning er det nok begrænset hvor mange piller der bliver spildt.

Men rigtig nok mystisk man ikke har gjort noget for at fjerne det problem helt da det jo er nemt har jo selv forsøgt og fundet nem løsning problem er bare at gitter skal kunne holde til højere varmegrader end tentorstål kan.

Spilder Multi 22 egentligt lidt piller i aske ?

Det gør den nok ikke vel for den har jo ikke rense blæs eller ihvertfald dem der ikke har renseblæs spilder vel ikke ???


Hej

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Overskyende piller

Indlæg af Troldmand. » 18 nov 2008 12:03

Så vidt jeg husker, er det den 1,09 styring JP. opdaterer der har renseblæs. Renseblæs er også fin nok, men den får altså ikke træerne til at gro ind i himmelen. Hullerne bliver blæst rene, men hvad med alt det der ligger mellem hullerne, det kan den jo af gode grunde ikke rigtigt få fat i, da det på en måde ligger i læ!!
Den nye AMS 1,10 styring er forberet for pc interface. Hvornår det kommer er der vist ingen der ved. Ligeledes har den nye 1,10 flere udgange end der bruges til fyret, og dem kan man jo bruge til lige hvad man har lyst til.
Nej der ryger ingen piller ved siden af i multien heller ikke med renblæs.
Jeg tror man skal passe på med at fokusere formeget på andres forbrug/indstillinger, der er så mange faktorer der spiller ind at efterligne andres tal nemt kan resultere i et koldt hus mm.

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Overskyende piller

Indlæg af Bop » 18 nov 2008 18:34

Troldmand det med indstillinger giver jeg dig også ret i
Men jeg har nu idag justeret min pillemængde op på de 1,6 den stod fra start af efter justeringsbesøg.
Tror ikke det gør den store forskel i forburg da den jo modulerer.
Og vedr mutil 22 tjah kan jeg vel kun sande at man skal lade være med at købe efterligninger .
Og vedr rensning giver jeg dig også ret det er ikke et mirakelmiddel.

Jeg tror at hvis man er bio18 ejer så må man leve med en smule piller i aske
Hvis man ikke laver lille gitter altså.


kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Overskyende piller

Indlæg af kenneth baunsgaard » 19 nov 2008 22:36

Min snegl giver 400 gram pr min, og en af min bekendte har lige købt bio18 på 29 kw kedel, og hans snegl giver kun 250 gram pr min, men hans sneg er også meget stegl.
Hvis jeg har forstået virkemåden på bio rigtig, Så giver styringen 1,55 kg ved 100% ydelse pr time, hvis ydelsen kun er 10% så må den jo give 155 gram pr time. Men det afhænger vel meget af hvormeget sneglen raelt giver pr min. Eller er min teori helt ved siden af

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Overskyende piller

Indlæg af Bop » 20 nov 2008 20:39

Helt ærligt svar på Det Kenneth jeg aner det ikke det er da ærligt ikke.
Vedr sneglhældning har du ret det betyder meget.

Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Overskyende piller

Indlæg af hkr » 20 nov 2008 21:05

det kommer vel an på hvilken mængde piller (kg) man har indstillet styringen på.
vedr. sneglens vinkel, giver den så ikke den samme mængde om det er 20 eller 45 Grader ? sneglen kører vel samme omdr. pr. min.
Det troede jeg i det mindste....

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Overskyende piller

Indlæg af Bop » 20 nov 2008 21:11

Nej den giver ikke det samme men det er jo ligesom en kornsnegl hvis den kører lodret flytter den jo heller ikke ligeså meget som vandretliggende

Tjah hkr det med hvad styring lige står til kan man ikke regne med det kommer an på flere ting type piller
sneglhældning

Og hvordan man kan måle det 100% er vist svært man kunne jo have vægt på sin træpillebeholder det ville være smart.

Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Overskyende piller

Indlæg af hkr » 20 nov 2008 21:15

tja..man lærer noget hver dag....dejligt ;-)


Besvar