Røgvendere

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Brugeravatar
birkla
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 84
Tilmeldt: 06 sep 2007 12:34
Mit fyr: Bio18 Hercules
Areal: 135
Brændsel: Barlinek 8mm
Dagligt forbrug: 24,25kg
Årligt forbrug: 7½ tons
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Røgvendere

Indlæg af birkla »

Hej

Jeg har en stump skamol plade i overskud fra brændeovnen i stuen, det kunne jeg måske bruge i pillefyret. Men hvor stor skal den være, den øverste plade? Kan se at der er "holdere" inde i siden af kedlen, men hvor langt skal den gå tilbage i kedlen? Skal lige sige, at jeg har den nederste røgvender monteret( den over herden).

Hilsen Klaus
Den der bremser senere, kører længere hurtigt:0)

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Røgvendere

Indlæg af Ole S. »

birkla skrev:Hej

Jeg har en stump skamol plade i overskud fra brændeovnen i stuen, det kunne jeg måske bruge i pillefyret. Men hvor stor skal den være, den øverste plade? Kan se at der er "holdere" inde i siden af kedlen, men hvor langt skal den gå tilbage i kedlen? Skal lige sige, at jeg har den nederste røgvender monteret( den over herden).

Hilsen Klaus
Hej

Tror jeg har ca 2cm luft langs bagvæggen af kedlen, men det kan du jo selv eksperimentere med, altså hvad der virker bedst. Du kan fint bruge din rest af skamol, ang mål dem tager du jo bare i kedlen. Tror jeg lavede en model i masonite, for den er jo ikke bare firkantet såvidt jeg husker, og slutteligt skal den deles i to, for at kunne komme ind/ud af kedlen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Røgvendere

Indlæg af kenneth baunsgaard »

hvad er min røgtemp, så skorstenen ikke begynder at svede ud gennem fugerne.
min egen begundte at svede ved ca 100 grader med olie brænderen på inden at der blev støbt isokern
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Røgvendere

Indlæg af Ole S. »

Hej

Hvis det er mig du spørger er min røgtemp ca 130-150gr ved fuldlast.

Lovede lige at smide et billede af min gamle røgvender.
Vedhæftede filer
DSC00775.JPG
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Røgvendere

Indlæg af Bop »

Hej vedr røgvendere så er det en rigtig god ide
Men husk at checke røgtemp øverst i skorsten så du undgår løbesod forhør din skorstensfejer vedr din skorsten

Jeg har de ca 65 grader 1 meter under piben og det er hvad min skorstensfejer sige man skal ha

Og det er jo enormt forskelligt fra diverse skorstene højde størrelse typer osv jeg målte mit med indkøbt elektronisk termometer

Jeg har så godt nok købt mine røgvendere færdiglavet men det kræver ikke den store hjerne at lave noget tilsvarende

mvh Bp

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Røgvendere

Indlæg af Ole S. »

Bop skrev:Hej vedr røgvendere så er det en rigtig god ide
Men husk at checke røgtemp øverst i skorsten så du undgår løbesod forhør din skorstensfejer vedr din skorsten

Jeg har de ca 65 grader 1 meter under piben og det er hvad min skorstensfejer sige man skal ha

Og det er jo enormt forskelligt fra diverse skorstene højde størrelse typer osv jeg målte mit med indkøbt elektronisk termometer

Jeg har så godt nok købt mine røgvendere færdiglavet men det kræver ikke den store hjerne at lave noget tilsvarende

mvh Bp
Hej

Ja det er mest korrekt med de 50-60gr i toppen af skorsten. Men man kan nu nemt holde øje med skorstenen indvendig, v.h.a. et spejl stukket ind i den nederste renselem. det er nemt at observere løbesod da den så blir helt blank.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Røgvendere

Indlæg af Bop »

Hej Hugo ved du hvad jeg ville vente hvis jeg var dig fyr er tilsyneladende ikke godkendt til brænde og efter alt at dømme er Bio 18 slet ikke godkendt med 29 kw kedel det er desværre lige nøjagtig det jeg har købt
Og jeg er skuffet hvis det viser sig at være sandt men så vil jeg så også sige så bryder experten flere regler

Jeg er ved at kigge nærmere på det skal ihvertfald have svar fra experten da jeg selv undrede mig over ved levering at der stod 22 kw på kedel når den er 29

Det er jo strafbart at forfalske papirer og fuppe med godkendelser og det er utroligt de tør

Jeg skal til bunds i det her .



Hugo_Holmelin skrev:Hej med jer, jeg er helt nyt medlem, men har det sidste stykke tid niflet lidt rundt på siderne, med stor interesse.
Jeg påtænker at købe en Bio18 29KW, som jeg bl.a. er faldet for p.g.a. dette forum.
Nu har jeg bare lige et spørgsmål, er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer, med at bruge røgvendere, giver disse nogen forbedre effekt eller besparelse, jeg har ingen erfaring med piller, bruger p.t. en Baxi OT35, der er godt slidt.

Besvar