Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

To shunt or not, that's the question....

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
Mikmak22
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08 jan 2020 04:34
Givet likes: 6 gange

To shunt or not, that's the question....

Indlæg af Mikmak22 » 08 jan 2020 05:17

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad ville ske hvis man undlader at installere shunt-ventiler på et anlæg af denne type? Altså ingen direkte forbindelse mellem frem- og returløb, og produktion af varmt vand og/eller radiator-varme styres med 2 ganske almindelige ventiler?

Det gamle oliefyr var opsat på denne måde, og det virkede fint.

Jeg fik en brugs- og monteringsmanual med, men jeg syntes den er ret svær at finde ud af. (Jeg har lige installeret et BlackStar pillefyr fra NBE for en ven, og det var lige ud af landevejen). Er der nogen der ved om der findes en alternativ vejledning til Bio 18 jeg kan bruge?

Jeg overvejer at benytte mig af tilbuddet om opstartsservice fra Fyrteknik, er de en god investering?

Tak på forhånd for hjælpen :)


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: To shunt or not, that's the question....

Indlæg af pelle » 08 jan 2020 09:54

Hej. og velkommen til.
Hvis dit gamle oliefyr var af støbejern kunne den nok klare noget kold ved bunden. Men, pladejern er ikke så godt. Det tærer op. Men, der er noget med at hvis temp.forskel mellem frem og retur fra og til kedel kan holdes inden for 15 grader, så sker der ingen tæring, da der ikke opstår kondens.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: To shunt or not, that's the question....

Indlæg af pendec » 08 jan 2020 13:53

Hvordan har du fået et Bio18 installeret i 2020? Når du havde Oliefyr før?

Er det ikke tilfældet og det er nyt hus, og det allerede er kørt ind, så skal du spare opstarts besøg og kun justere dig ind, hvis det ikke virker når du starter op, for så har det jo varmet huset op i længere tid.

Bio18 er jo også modulerende, så uden shunt vil du få nogle spring fra høj til lav ydelse, og da Bio18 IKKE kan auto-slukke og tænde selv, så er det nok ikke den bedste løsning.
Jeg har selv haft Bio18 i 11 år, og kunne nok godt have vundet lidt på en blandingssløjfe på den , det var der så ikke.


Besvar