Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
daschh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 sep 2018 07:23

Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Indlæg af daschh » 22 sep 2018 07:44

Hej alle sammen.

Er ny ejer af et hus med pillefyr. Så min viden omkring det ikke er så stor. Havde jeg søgt meget på nettet, om at få det til at køre på bedste vis. Og kom frem til at jeg skulle have nhbioservice forbi til at hjælpe med at indstille det Og måske opdatere fyret.
Det viser sig så at jeg har en styring fra en biomax 16 liggende. Og manden fra nhbioservice mener at det er bedre og bytte rundt på de 2. Og at jeg derfor ikke pøvs have en opdatering.
Og 6 timer senere kørte han igen.
Problemet er nu at det køre bare ikke.
Lige så snart den rammer sin KT begynder den Og fyre med mindre og mindre piller. Til den til sidst er gået ud men stadig kommer lidt piller i skålen. Hvor efter den melder alarm brændt ud. Hvis jeg tømmer skålen for piller og igen starter den op, altså lige efter den har meldt alarm. Skriver den pause stop. Og går i gang når den kommer ned i temp. Og ringer til ham og vi indstiller. Og har gjort det igennem 3 uger. Men uden held.
Og søger nu hjælp herinde. I håbet om at få det til at køre i den vinter.

Mvh Daniel.


pendec

Re: Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Indlæg af pendec » 22 sep 2018 14:07

Jeg har så kun Bio18 styring og kan se RT.

Hvad siger RT? når du rammer kedeltemp?
Den kan gå i pause fyring, og så venter den på KT den falder 1c under max for pause, og falder din RT så tilsvarende og rammer gavalidt under 50/60 grader, så mener bio18 normalt der ikke er en flamme mere.

Så, "brændt ud", så er det jo flammen, og RT som fejler, måske er senser ødelagt? sidder den korrekt lige ved røgrør's udgang på kedel?
og "pause stop" er nok en grad op, fra min bio 18, som kun har pause fyring, og gætter nu, at det er fordi KT er nået, og den lille flamme du nåede at få på, ved at tømme og fylde op, giver dig et total pause stop måske fordi varme ikke ledes væk af en som mangler varmt vand.

En anden årsag er også at kedel varmer vand op men kommer ikke af med varmen, altså alle radiatorer / vvb / gulvvarme ikke kalder på varme, og så må den jo vente, og vente.. Så hvis du ikke sover ved siden af, så prøv at skrue op for varmen i huset og se om det ikke hjælper midlertidig?

daschh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 sep 2018 07:23

Re: Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Indlæg af daschh » 24 sep 2018 12:57

Rt siger lige nu 172. Med kt på 62.
Og drift på 90.
Senser sidder korrekt. Og skulle efter sigende virke..

Har nu haft alle radiatorer skruet op. Og der går så bare længere før den går i alarm.
Og har nu oplevet 2 gange at der ingen piller er i skålen.

pendec

Re: Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Indlæg af pendec » 24 sep 2018 13:52

Der er selvfølgelig en modsat effekt, at du giver dem for lidt træpiller i forhold til "drift 90", så når den presser på, så bliver der tilført for lidt træpiller, og skålen når at brænde ud og blæser dem stille og roligt væk som der smindes mindre ind, end hvad der brændes og dør ud.

Så måske er midlet, at du øger brændsel med 0,1 eller 0,2 (mener biomax er ens på brændsel parameter), så er den 1,0kg så prøv 1,1kg?

daschh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 sep 2018 07:23

Re: Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Indlæg af daschh » 24 sep 2018 16:06

Altså har prøvet at skrue op for pillerne. Startede på 1.4. Og har været på 1.55. Men kan godt prøve at skrue længere op.

Det undre mig bare at det skal være så svært at få det til at køre.


daschh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 sep 2018 07:23

Re: Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Indlæg af daschh » 24 sep 2018 16:14

Og har så lige kigget til det nu. Og der var alarm brændt ud igen.
Dog var skålen helt fyldt med piller denne gang.

pendec

Re: Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Indlæg af pendec » 24 sep 2018 16:31

Ok, det tyder på det oprindelige problem, at den ikke kommer af med varmen. Så, det var forkert at fortolke modsat her, glemte din oprindelig bemærkning om det skete.

Målet er du skal holde en 60-80% i drift, kommer den for tæt på 100% så kan du jo risikere flammen blæses ud.
Kommer drift for langt ned, så er det modsat, og den går i pause, og så kan flammen slukke der.

Min blæs på bio18 styring er MAX 18-20% , kan det passe du bruger 50-70%? det har været omtalt før at nogen kører med den indstilling?
Her prøvede jeg det sidste år nogle dage og ikke bare forbruget men drift procent steg en del. Måske skal du se på Max Blæs?

daschh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 sep 2018 07:23

Re: Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Indlæg af daschh » 24 sep 2018 16:56

Min luft Max står på 39% hvor vi startede ud på 45 %
Og hvis du mener hvad den kan gå til Max er det 100 %

pendec

Re: Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Indlæg af pendec » 24 sep 2018 17:36

nej , jeg mener du måske skal meget længere ned

daschh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 sep 2018 07:23

Re: Bio 18 med biomax 16 styring melder alarm

Indlæg af daschh » 24 sep 2018 17:39

Så måske tættere på 30 %


Besvar