Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af C@sper » 08 apr 2018 22:10

Har i dag monteret trækstabilisator på røgrøret fordi min skorsten er vel stor til fyret. Nu har jeg et problem med fyret brænder ud efter kort tid. Min RG er faldet fra 160 til 88grader ved fuld last. Fyret brænder stille og roligt ud ved en kedeltemperatur på 53 grader og RG på cirka det samme. Hvordan kan det nu være? Stabilisator står på 10 men kan også stå på 20,30 eller 40.


pendec

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af pendec » 08 apr 2018 22:16

Den skal stå på 10, det har den her i 10 år :)

Du har vel så en herd som er fyldt med ubrændte piller? Eller mener du flammen er slukket, og der fyldes ikke piller på?
Det kan være den har været gået i pause fyring og ingen piller fyldt på. Hvis kedeltemp ikke faldt, så er flammen til sidst væk, og som du skriver er RT så røget ned på 53g og det er en død flamme her, som detektes på lav RT.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af C@sper » 08 apr 2018 22:33

Det virker som om flammen dør ud men kan genoplives spontant ved at hive falderøret op og kigge ned i her den den vej. Alt kører på fyret som det skal, ihvertfald lige umiddelbart.
Her den er delvis fyldt med afbrændte piller og der er rigelig med gløder i. Men ingen flamme. Til sidst så alarmen.
Fyret starter fint op men dør langsomt ud. Stilles stabilisator på 40 kører den rimelig godt, men det er vel ikke hensigten den skal stå på 40?
Jeg har en 8" Multi50 skorsten.

pendec

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af pendec » 08 apr 2018 22:45

hmmm, der trækker jeg mig, har ikke styr på skorsten.

Jeg har aldrig ændret min "10" på træk, det er jo en vægt, så 40 må jo betyde der skal stærkere træk til, for at åbne lemmen? på 10, står den så piv åben på lemmen? Det har jo ikke været en blæsende dag, så ingen træk burde betyde lem har været lukket helt i på 10, det er den her, når der ikke er vind.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af C@sper » 08 apr 2018 22:58

Den står vel åben knap 1cm på 10, lige for 10min siden og det blæser stort set ikke.
Nu er ydelsen på 53% og RG på 130 samt kedel på 64,3. Men den kører godt nok bedst når jeg sikrer "falsk" luft til systemet, ved at lade sneglen hvile på slangen til nedfaldsrøret. Jo mere falsk luft jo større og bedre flamme.
Min RG temp måler sidder godt nok monteret umiddelbart efter stabilisatoren, mon det er dumt? Pga pladsmangel...


pendec

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af pendec » 08 apr 2018 23:07

Du har da også en lem , afhængig af firmware og model, så har du en kæde som styrer luft ved blæser, på højre side af din brænder?
Min model har ingen kæde , da jeg fik at vide firmware 100% styrer luft, så kunne jeg sætte lem/spjæld på brænder til en åbning på ca. 1cm.

Har du ikke kæden, så kan du jo åbne luftspjældet og åbne det lidt mere?

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af C@sper » 08 apr 2018 23:16

Nu har jeg skruet blæserhastigheden op, fra 90 til 105 og det gjorde da en del allerede. Ydelsen stiger stødt og RG falder en smule.
Jeg bruger stadig kæden og har ikke fået en SW update.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af C@sper » 12 apr 2018 11:46

Efter en masse justering af både det ene og det andet så brænder fyret stadig ud, dog som regel når den har nået den forudbestemte KT. Jeg har måtte hive et par hjemmeflækkede røgvendere ud af fyret, i håb om at øge RG en smule. I min iver efter at få fyret startet op efter montering af stabilisatoren, opdagede jeg at føleren til RG var monteret i røgrøret efter stabilisatoren. Det er måske ikke så smart endda...
Jeg må sige at virkningsgraden og dermed pilleforbruget er faldet markant, omend bagsiden er medaljen er ofte en alarm. Nu er fyret indstillet til sommerfyring med start 2 gange i døgnet. Justering pågår stadig omend det er en anelse træls med de alarmer. Det må da kunne lykkes.

pendec

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af pendec » 12 apr 2018 12:13

Jeg forstår ikke den med "virkningsgraden" er faldet, og så er pilleforbruget det samme? Det kræver vel mere at varme op, hvis virkningsgraden er dårligere? eller?

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af C@sper » 12 apr 2018 12:25

Det er selvfølgelig noget sludder at virkningsgraden er faldet, jeg glemte lige et ord eller to kan jeg se:-)
Pilleforbruget er faldet en del som følge af mængden er justeret ned. Der er ej heller den samme mængde let brændte eller godt brændte piller i askeskuffen. Overordnet set cykler min RG i niveauet mellem 80-100 grader lavere end før. Måske har mit fyr nu den påståede virkningsgrad på ~80% ;-)


Besvar