Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny ejer, hjælp til selvhjælp. Optimering og rengøring?

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
Nicklas87
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2018 13:57

Ny ejer, hjælp til selvhjælp. Optimering og rengøring?

Indlæg af Nicklas87 » 28 feb 2018 11:59

Hej, jeg ville lige lave et nyt indlaeg i forlaengelse af mit andet. Kan ikke finde ud af at slette det.

Jeg har lige koebt et hus der har en bio18. Jeg ved intet om denne form for opvarmning, jeg er stadig under "Oplaering", og kan nu se der er mange ting jeg ikke intuitivt kan fikse. :)

Lidt om mit fyr og hus:

120 Kvm, gulvvarme paa stueetage, radiatorer paa oeverste.

BraendselMin: 9%
Braendsel: 0.6 kg/h
Luftydelse: 85%
PauseBraendsel: 85%
TaendVarmTid: 10m
TaendVarmEff: 100%
Pumpe: 34C
StandIndst: Nej

Den har en kaede ned til bunden af "braenderen". Hvad goer den? Den staar til 60c som KT paa skiven som manualen foreskriver.

Folk snakker tit om "luft min" og "max", men jeg kan ikke finde denne menu nogensteder. Har proevet at holde oeverst og nederste knap i bund naar den er igang, men nej.

Der er en stand oeverst til venstre paa den, der kan traekkes ud. Jeg kan forstaa det er til roeglemmen bagerst. Men jeg ved ikke hvad det goer? Pt. staar den presset helt ind aka. helt aaben.

Hvordan skal den renses? Jeg renser den inden i, hvor jeg kan komme til med boerste og askesuger. Det goer jeg engang om ugen. Der staar i manualen noget om en lem og kedel bag paa, men jeg kan ikke finde ud af hvor det er? Og hvordan jeg rengoerer det. Sneglen har jeg endnu ikke rengjort, og aner ikke hvordan. Skal den "traekkes" op?

Optimering - jeg kan forstaa en RT under 200 ved 100% ydelse er optimalt. Men mit fyr koerer stortset 100% hele tiden, og har svaert ved at naa KT paa 60 naar det er koldt. Jeg har proevet at saette braendsel op til 0.7, og luftydelse til 85%. Men det hjaelper ikke rigtigt meget. Dvs. den koerer 100% hele tiden for at proeve at faa temperaturen op. Den ligger sig paa en 40c i disse dage. 50 hvis det er ok vejr. Naar den op paa 60, drosler den sig selv ned og braender tit ud samme dag....

Giver det samme forbrug at koere 100% kontra 60% med mere braendsel?

Der er en eltaender der skal skiftes af og til. Jeg kan ikke finde i manualen hvordan man rent faktisk goer dette?

Andre ting jeg skal vide?

Mvh


pendec

Re: Ny ejer, hjælp til selvhjælp. Optimering og rengøring?

Indlæg af pendec » 28 feb 2018 12:45

kæden er til luftspjæld som sidder nede på (højre) siden af brænder delen (den røde boks), når du står foran den.

Der findes 2 varianter af software/firmware til denne, og flere bruger en firmware fra NH Bioservice, som gør du ikke skal bruge kæden og den molulerer bedre end den tidligere firmware.

- Rengøring bagi er under røg - rør som har en lille lem du kan åbne på et beslag som drejes væk fra dig når du står og kikker ind på rør på venstre side.

Du skal op i brændsel når du når 100%, især i disse koldere dage, så kan den have svært ved at holde temp, og især skorsten bliver hurtig kold.

mit håndtag foran står med en position 3cm fra at være skubbet helt ind, jeg mener altså at når den er helt inde , så får den ingen luft ;( (her ryger RT længere ned når røg ikke kan komme ud) Føleren til RT sidder på røgrør, så giver det ikke mening hvis håndtag er skubbet helt ind?
Så prøv at trække den 3cm ud, evt. sikre at den ikke skubbes ind med en strip som forhindrer du gør det ved en fejl.

Nicklas87
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2018 13:57

Re: Ny ejer, hjælp til selvhjælp. Optimering og rengøring?

Indlæg af Nicklas87 » 28 feb 2018 12:57

Hej pendec, tak for svar igen :)

Jeg har kontakt NH Bioservice, for en maaned siden, men de er svaere at faa til at komme ud og kigge. Er opdateringen virkelig de penge vaerd? 2000+

Er lemmen paa roeg-roer den der er i "svinget" af roeret? Kan jeg lokke dig til at tage et billede af den?

Hvordan ved jeg hvor meget luftydelse jeg skal give pr. braendsel ?

Jeg proever at traekke den lidt ud saa. :)

Nicklas87
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2018 13:57

Re: Ny ejer, hjælp til selvhjælp. Optimering og rengøring?

Indlæg af Nicklas87 » 28 feb 2018 13:36

Og kedel og roegkasse? Hvor finder jeg det henne paa den? Kan intet finde paa det, kun at folk siger man skal rense det. Er godt nok skuffet over pannex' manual :(

pendec

Re: Ny ejer, hjælp til selvhjælp. Optimering og rengøring?

Indlæg af pendec » 28 feb 2018 18:00

Nicklas87 skrev:
28 feb 2018 12:57
Hej pendec, tak for svar igen :)

Jeg har kontakt NH Bioservice, for en maaned siden, men de er svaere at faa til at komme ud og kigge. Er opdateringen virkelig de penge vaerd? 2000+

Er lemmen paa roeg-roer den der er i "svinget" af roeret? Kan jeg lokke dig til at tage et billede af den?

Hvordan ved jeg hvor meget luftydelse jeg skal give pr. braendsel ?

Jeg proever at traekke den lidt ud saa. :)
Det er bare en firmware opdatering men jeg skal ikke sige hvad han skal tage for det :) Det lyder dog ikke billigt, og så begynder man måske allerede at tænke nyt pillefyr når man hører det.

Den åbning bagpå sidder hvor røgrør går ind i kedel og det kikker du så bare i bunden af røgrør/kedelside og ser lemmen.


Nicklas87
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2018 13:57

Re: Ny ejer, hjælp til selvhjælp. Optimering og rengøring?

Indlæg af Nicklas87 » 28 feb 2018 18:26

pendec skrev:
28 feb 2018 18:00
Det er bare en firmware opdatering men jeg skal ikke sige hvad han skal tage for det :) Det lyder dog ikke billigt, og så begynder man måske allerede at tænke nyt pillefyr når man hører det.

Den åbning bagpå sidder hvor røgrør går ind i kedel og det kikker du så bare i bunden af røgrør/kedelside og ser lemmen.
Cool! Jeg fandt den, og har rengjort alt, røgrør, lemmen og alt... Nu kører den ret agressivt, med RT op 260-280, ved 100% ydelse. :/


Besvar