Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

bio18 nederste låge - isolering/lukning

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
pendec

bio18 nederste låge - isolering/lukning

Indlæg af pendec » 23 okt 2017 20:17

Jeg har flere gange tænkt over hvorfor min bio18 har en låge i bunden til at trække aske ud, som er løs, uden at være spændt fast så der ikke kom varme ud, eller luft ind igennem denne låge, for den er godt nok løst monteret. (Billede af låge i gul ramme)
idiotisk nok så er selve døren isoleret med glassnor men det giver vel ingen mening når denne låge er pivåben og nærmest bevæger sig, hvis luften slår lidt tilbage (i hvert fald i gamle dage uden trækstabilisator)
Untitled.png
Spørgsmålet er,
når jeg aldrig bruger denne låge, kan det så ikke betale sig at fastmontere, evt. med brændeovns kit? Så der ikke slipper varme ud i bunden?

Tænkte på at prøve men ved ikke helt hvad konsekvensen vil være om det virkelig er godt eller?


KNH1964
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 02 jul 2013 21:56
Mit fyr: Bio 18 pannex styring
Areal: 240
Fremviser gerne i postnummer: 7755
Årligt forbrug: 4,5

Re: bio18 nederste låge - isolering/lukning

Indlæg af KNH1964 » 24 okt 2017 19:05

Hej P, det vil ikke, efter min mening, betyde noget at "låse" den nederste låge, jeg mener den kun den skal bruges ifm. fyring af fastbrændsel, kæden fra trækregulator monteres på nederste låge, men er det ikke smart nok at den kan åbne ifm. en evt fejltænding?

pendec

Re: bio18 nederste låge - isolering/lukning

Indlæg af pendec » 24 okt 2017 19:14

kædes findes ikke mere, den sad på blæser hul på siden af pillebrænder og tilsluttet toppen for at åbne kedel hvis den blev varm, lågen er bare der, hvis man lyster at trække askeskuffen ud den vej, den er dog varm ;( Så det vil jeg ikke.

Den må ikke bruges(ikke godkendt) til regulær brændsel så formålet er vist væk.

Næste gang den rengøres vil jeg vurdere hvor let den kan lukkes til, så prøver jeg, vil lige se om jeg ikke kan optimere nogle % inden jeg nok vælger nyt, især hvis det kan gøre for ingenting :)

pendec

Re: bio18 nederste låge - isolering/lukning

Indlæg af pendec » 30 okt 2017 11:38

En opdatering.

Lågen er nu lukket til med brændeovnskit fra Aduro, hvor meget det har af virkning ved jeg ikke men da det blæste lørdag, så kunne man godt mærke hvordan den trak luft ind i siderne af den lem der. Så tæt var den ikke men om det hjælper noget, well.... Det var da en måde at brænde 100kr af med kun en mulig snert af besparelse :)

Hvis man ikke prøver, så finder ikke ud af det. Måske var dette en bedre løsning end køb af aspiro hætten som afgjort sugede varme lørdag, måske også det gjorde man kunne mærke det ved den lem i bunden.

Surt, jeg ikke lige testede denne med termisk måler, da jeg havde en :)


Besvar