Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

bio18 køre ustabilt

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

bio18 køre ustabilt

Indlæg af kent a » 15 dec 2016 19:21

Jeg har en bio 18 der køre ustabilt efter jeg har renoveret huset.
Den svinger meget i ydrelse 30-100%
Brænder ud.
propper til fald røret
tilbage brænd 2 til 3 gange I ugen

6mm træpiller, samme mærke som jeg kørt på i mange år.

Mine tal er.

Drift 85%
røgtemp 145
Kedeltemp 65
brændsel 0,90 kg/h
luft min 3%
luft max 50%
Pause brænds 3s
pause luft 12%
brænds min 7%

Asken er fint grå. slagger herder hver 4 dag

Jeg har trækstabilisatore.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292


pendec

Re: bio18 køre ustabilt

Indlæg af pendec » 15 dec 2016 20:29

Når du har udsving fra 30-100 procent (både op og ned) så kan jeg også genkende problemer med tilbagebrand. Det opstår primært når den ikke kan komme af med varmen, falder til under 30%, og når flammen slukker, så fortsætter styring med at smide piller på, og den fylder røret op.
Jeg synes aldrig at Bio18 var god til svingninger og varme der ikke udnyttes, så kommer der præcis problemet med røret fyldes med træpiller, når flammen slukkes. firmware registrerer ikke flamme slukkes korrekt eller skaber bare fejlbeskeder.

Tilbagebrand har jeg sjældent haft , så der kan du have problemer med træk, eller det er sensoren som sidder ved nedfaldsrør som sidder for tæt på. Du kan normalt se dette på at flexi rør jo bliver røgfarvet? når røg trækker den forkerte vej.

Når der køres fuld styrke, så kan herden efter 4 dage, godt fyldes med slagger, problemet er også set på tidlige Biomax modeller, som bruger samme setup som bio18. Og der er en nyere tråd præcis om dette, de har dog opfundet en stang så du kan løsne slagger og få luften ovenpå :) men problemet er der altså stadig for dem, og ja, løser ikke dit problem men giver måske ide'r? .

Er det radiatorer som slukker og tænder ud fra timer, og giver de store udsving så kan det måske betale sig at hæve temp 1 grad?

Da jeg havde gulvvarme styring og den slukkede helt når der var den rigtige varme i stuen, så gik bio18 også amok, da den ikke håndterede at den ikke kom af med varmen ud fra brændsel og blæs som nu var sat. Så jeg tror simpelthen ikke du kan få bio18 til at klare større udsving, og især hvis den ikke kan komme af med varmen, da bio18 jo ikke kan slukke , og kun pause og det er ikke nok, da piller tilføres selv under pause.

Så har du problemer efter renovering nu, så er det nok helt korrekt at du skal vælge nyt :)

En vejledning, selvom pillebruger mener bio18 er piv utæt,
er at den mindste model dengang var 18kW og når du måske skal have mindre nu, og Bio18 ikke kan komme ret langt ned (5kW) , så får du nok dine udfordringer , når du vil vedligeholde noget som måske kun kræver 2-3kW.

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: bio18 køre ustabilt

Indlæg af kent a » 16 dec 2016 09:29

Jeg tror også problemet er at der bliver kaldt på meget varme engang og andre tidpunket kræver huset ingen varme.

Jeg har en varmtvands beholder med prioritering.
fire temperatur styret gulv varmekredse.
6 temperatur styret radiator.

Jeg ved ikke omløsning måske kan være at jeg sætter den på sommer drift og den lukker ned nogle timer i døgnet.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

pendec

Re: bio18 køre ustabilt

Indlæg af pendec » 16 dec 2016 20:15

kent a skrev:Jeg ved ikke omløsning måske kan være at jeg sætter den på sommer drift og den lukker ned nogle timer i døgnet.
Det har jeg gjort i bio18's tidlige dage, der virkede det fint, når jeg tog tid på hvor længe den var på 100% og ikke droslede ned.

Så har du styr på hvor længe den ønsker varme normalt, så lyder det som en god ide, og så slukke den når den alligevel nok vil gå i pausefyring, og så giv den nogle time til at komme igang igen.

Sådan kan du måske gøre det hvis dine timings er til at stole på, når den aldrig setpunkt, så får du aldrig varmet igen ;(

benjaminok
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 01 mar 2013 22:23
Mit fyr: Bio 18 (NH Bioservice firmware)
Areal: 270
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 7,5 (2013->14)

Re: bio18 køre ustabilt

Indlæg af benjaminok » 17 dec 2016 00:01

Jeg har haft tilsvarende problemer med mit Bio 18. Den største fejl er som Pendec skriver at fyret er elendigt til lav ydelse samt pausefyring. Der dannes slagger, stoppet faldrør etc etc .....
Mit hus er tilsvarende med gulvvarmestyring, godt isoleret så når solen skinner lukker alle kredse og der aftages ikke varme.
Jeg har løst det således at jeg har monteret et termostat tænd sluk ur med føleren i VVB som forsyner fyret samt cirkulationspumpen. Når strømmen tages på et BIO 18 fyr brænder resten af pillerne blot ud. Når strømmen sluttes starter fyret selv op igen !
Tænd sluk uret tænder således fyret når VVB kommer under f eks 42 grader og slukker fyret ved 58 grader. Gulvvarme shunten trækker en del varme ud af VVB da denne kommer til at virke som en slags lille buffer.
Jeg har kørt med dette setup i 2 år og har kun haft 3-4 utilsigtet driftsstop. Desuden døjer jeg aldrig med piller i nedfaldsskakt samt slagger i herden. Jeg renser fyret med ca 1 måneds mellemrum om vinteren. Den største udfordring er mængden af aske , som blokker fyret op...ellers kunne fyret godt køre længere imellem rens. I sommerens løb renser jeg fyret hver 3 måned.
Det kræver kun justering en gang imellem afhængig af udetemperaturen. Jeg ønsker i princippet at fyret kører længst tid muligt for at varme mine gulvvarme kredse. Samtidig skal det dog være muligt at hæve temperaturen i VVB.
Jeg Ree rimelig tilfreds med mit BIO 18 nu....hvis ikke det var så p**** irriterende at rense :)


pendec

Re: bio18 køre ustabilt

Indlæg af pendec » 17 dec 2016 00:35

Jeg har været omkring de timere som man kan sætte et stik i (bruges til VP i sommerhuse), så den har termostat på , og nogle med ekstern som kan købes f.eks hos https://www.conradelektronik.dk , der har jeg set er par af dem :) Det kan sikkert være en løsning.

Jeg har i en periode også måtte lade den vente op til 4 uger med rengøring, der synes jeg dog at bio18 kedel snyder, for rengøring kan godt udsættes så lang tid men problemet er jo at aske isolerer, så man får vist nogle falske aflæsninger på varmeforholdene, så man ender med at fyre mere, for at opnå mere varme, selvom man jo så sparer lidt tid på rengøring :) Og ja, den aske bakke i bunden kan godt se fyldt ud om vinteren, hvis man virkelig venter. Og jeg gjorde det nu mere fordi jeg var i en sygeperiode så det var helt tilfældigt at den fik lov til det men jeg lærte dog at bio18 også kunne vente flere uger og køre fint.

benjaminok
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 01 mar 2013 22:23
Mit fyr: Bio 18 (NH Bioservice firmware)
Areal: 270
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 7,5 (2013->14)

Re: bio18 køre ustabilt

Indlæg af benjaminok » 17 dec 2016 00:55

Præcis sådan en fra conrad benytter jeg. Tidligere døjede jeg en del med slaggekager men disse opstår ikke længere :)

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: bio18 køre ustabilt

Indlæg af kent a » 17 dec 2016 20:09

Lige lille tanke.

Jeg har lagt mærker til når huset ikke kalder på varme ligger fyret oppe på 67-68grader hvor set punktet er 65grader.
Kunne jeg ikke smide sådan en timer dims på så at den når 68 grader lukker den ned 2 timer måske og derefter starter op igen.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

pendec

Re: bio18 køre ustabilt

Indlæg af pendec » 17 dec 2016 20:13

kent a skrev:Lige lille tanke.

Jeg har lagt mærker til når huset ikke kalder på varme ligger fyret oppe på 67-68grader hvor set punktet er 65grader.
Kunne jeg ikke smide sådan en timer dims på så at den når 68 grader lukker den ned 2 timer måske og derefter starter op igen.
Jo, du skal bare smide det eksterne termometer ned i kedels hul, hvor den selv har sin måler i .

Du skal være opmærksom på nogle af de timers ikke kan måle temps så højt oppe (60+) , så vær opmærksom på du ikke får dem til stuetemps (varmepumper), de ligger med mellem 5-30 grader, så ubrugelige i dit tilfælde.

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: bio18 køre ustabilt

Indlæg af kent a » 17 dec 2016 20:43

ville det løse noget med en anden styring. scotte eller måske noget pricatech styring
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292


Besvar