Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 27 feb 2016 19:21

Interessant. Min styring har ikke fået ny firmware siden opstilling, det er den som fyret blev leveret med tilbage i 2010.
Der er helt sikkert en del forskel på den opdaterede firmware og den jeg har, men noget peger da i retning af at jeg skal justere luftydelsen gradvist ned indtil der er et match mellem ydelse, ´passende´ RG temp og askefarven.


C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 01 mar 2016 22:01

Status efter et par dage hvor jeg har justeret luftydelsen gradvist ned til 50%, så er min RG temp faldet med 110 grader så den nu er 200+- ved fuld last. Spjældet bag på fyret står helt åbent og der er stadigvæk de alm røgvendere i. Når jeg åbner den øverste låge en smule kan jeg se en fin stor og relativ rolig flamme, og den smule aske der er kommet siden rengøringen er sort, så forbrændingen er vel ikke helt i vinkel endnu.

pendec

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af pendec » 02 mar 2016 08:34

C@sper skrev:Status efter et par dage hvor jeg har justeret luftydelsen gradvist ned til 50%, så er min RG temp faldet med 110 grader så den nu er 200+- ved fuld last. Spjældet bag på fyret står helt åbent og der er stadigvæk de alm røgvendere i. Når jeg åbner den øverste låge en smule kan jeg se en fin stor og relativ rolig flamme, og den smule aske der er kommet siden rengøringen er sort, så forbrændingen er vel ikke helt i vinkel endnu.
Jeg har trukket spjældet lidt ind her Foran er pinden ca. 3 cm ude og det har hjulpet med at sænke røg temp og forbrug oveni styring ændringer

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af bent » 03 mar 2016 20:08

Hej med min opdatering fra nh bioservice er min luftmax helt nede på 14 og den køre helt uden problemer det gælder jo om og have så lidt luft som mulig og så lidt indfyrring kg/time og så se på asken. Jeg når aldrig over 130 grader i røgtempertur heller ikke når den køre 100 %.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 03 mar 2016 20:47

Det er godt nok langt nede din indfyrede effekt er. Jeg er med på at den bør være lav, men ligefrem så lav.
Jeg vil fortsat justere luftydelsen ned, så må vi se hvad det ender med.
Flere af jer nævner en opdatering af styringen, hvad er det der er så fantastisk i den nye software, frem for den gamle, og hvad koster sådan en omgang?


bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af bent » 04 mar 2016 06:12

Hej jeg tror jeg gav omkring 800 kr men det er også 2.5 år siden og det virker bare. Det som er fantastisk er at luftspjældet bare skal lukkes helt op resten klare styringen med regulering af luft og så er det at man kan regulere mens den er i gang man behøver ikke og vente i så lang tid inden man kan se resultatet.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 05 mar 2016 13:30

Jeg må da hellere prøve og tage fat i nh bioservice og høre om de stadig er leveringsdygtige i en SW update. PT kommer der brunlig røg op ad skorstenen med 1kg piller/min, luftydelse på 40% og den kan ikke komme længere ned. Jeg har endda lukket spjældet en anelse mere i så den vel er ca 1cm åben. Er det stadig for meget, eller al for lidt, mon?

pendec

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af pendec » 05 mar 2016 19:20

C@sper skrev:Jeg må da hellere prøve og tage fat i nh bioservice og høre om de stadig er leveringsdygtige i en SW update. PT kommer der brunlig røg op ad skorstenen med 1kg piller/min, luftydelse på 40% og den kan ikke komme længere ned. Jeg har endda lukket spjældet en anelse mere i så den vel er ca 1cm åben. Er det stadig for meget, eller al for lidt, mon?
der er meget forskel på den nye og gamle firmware, så indstillinger jeg bruger kan du ikke rigtig regne med på din model.

Blæs er især anderledes da standard er 100%, hvor denne indstilling på ny model slet ikke findes her som samme værdi. Her kan du starte fra 10% op op. Så den måde den gamle styring fungerede på kan du nok ikke helt brugte så meget. Og dermed sagt at når dine forbrænding er forkert, så kan det sikkert være forkert at sænke luftydelse fra 100% til 40% (som lyder af meget, jeg kørte vist altid med 100% de første par år , på gammel firmware).

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 14 mar 2016 13:37

Jeg er med på at man ikke kan sammenligne de data der kan aflæses, i og med vi ikke kører med samme SW.
I sidste uge fik jeg lavet en røgvender som er monteret ca. midt i fyret, således jeg nu har 3 stk i fyret. Den der står hen over herden, den nye i midten også de to små øverst. Derudover er spjældet lukket en del i, så jeg ved fuld last (og manglende rengøring af fyret) nu har en RG temp på 138 grader ved fuld last. Det er ca. 200 grader lavere ved spids belastning ifht hvad der tidligere har været. Det må da give en bedre virkningsgrad og besparelse:-)

pendec

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af pendec » 14 mar 2016 14:36

bent skrev:Hej med min opdatering fra nh bioservice er min luftmax helt nede på 14 og den køre helt uden problemer det gælder jo om og have så lidt luft som mulig og så lidt indfyrring kg/time og så se på asken. Jeg når aldrig over 130 grader i røgtempertur heller ikke når den køre 100 %.
Jeg har eksperimenteret her med 14-20% i luftmax men 17% er minimum her, da jeg eller erfarer for meget slagger, og skal så rense oftere end jeg lyster og besparelsen er meget lille ift rengøringen.

Du burde også se på asken om det er brunligt eller begynder at mørknes og blive mere mørkegråt.

Jeg har dog stadig temps på 180-200 når den kører på max :)


Besvar