Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af kreller » 17 apr 2016 20:24

Jeg kører med 96% luft til 0,45 piller lige i tiden og ydelsen svinger fra 80-98%. røgtemp ligger på 90-120.
Mit fyr skal stilles op i luft i intervallet 55-68% ydelse kontra 68-100% ellers bliver asken mørk til sort. Så jeg prøver hele tiden at justere til minimum 75% ydelse. Er ved at være godt træt af det og overvejer en anden styring.


C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 16 jun 2016 13:18

En lille update efter nogle driftstimer på bagen:
Jeg har måtte justere den indfyrede effekt en anelse op, for at få en god forbrænding. Ulempen var også at fyret et par gange var brændt ud fordi skakten var fyldt med piller, og jeg tror det var fordi den var blevet særdeles varm, således smuldet brændte sig fast, for jeg måtte bruge stemmejern for at få en fin overflade igen, hvilket hidtil ikke har været nødvendigt. Hele setuppet omkring blæser osv blev i det hele taget markant varmere end før. Spjældet ved røgrøret blev også åbnet en kende mere. Nu har jeg en perfekt forbrænding og en RG på max 150 grader når fyret ikke er renset gennem en længere periode. Ellers cirkulerer den mellem 85 og 120grader ved fuld last.
Jeg overvejede at få ny SW i styringen på opfordring af flere herinde, dog gav jeg det lige en sidste chance og nu er jeg gået fra ideen igen efter at fyret faktisk kører rigtig godt.
Pillerne er fra Barlinek i bigbags og jeg har boret 8 små Ø4 huller i sneglen således det meste smuld (forhåbentlig) ledes ud af sneglen, ned i en spand.

De af jer som har cirkulationspumpen tilkoblet styringen, hvad har i indstillet start/stop temperaturen til at være? Den har hidtil drænet min VVB for ca 12-15 grader har jeg fundet ud af. Fyret kører pt på sommermode med 2 start/stop cyklus´er i døgnet.

pendec

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af pendec » 16 jun 2016 15:04

Husk, hvis du åbner spjæld ved røgrør så snyder du jo egentlig bare røgtemp måleren, og hvis spjæld som er helt lukket giver 200+ så gør det egentlig ikke meget at du lader falsk luft sive ind ved spjældet. Det er stadig samme røgtemp som passerer, bare mere afkølet ved spjældets åbning ;)
Har du også justeret åbningen ved blæseren og hvor meget lader du sive ind der på siden? (med denne styring er den helt åben her)

Jeg har aldrig prøvet at rengøre nedfaldskakten med andet end murske, måske skulle jeg prøve dit trick der ;)
De sidder dog ikke fast så tit, så jeg bekymrer mig, primært når der er for meget varme den ikke kan komme af med.

Min styring klarer ikke cirkulationspumpe men da jeg havde den gamle styring lod jeg den stå på 55c , så den gik igang når kedel var begyndt at varme vand nok op til radiators.

btw, du har nok ikke boret 4 huller i sneglen :) Den kan misforstås og jeg har været der. Du har lavet huller i transport/stålrør som piller trækkes op igennem, sneglen indeni er forhåbentlig intakt :)

Hvad er dine sommer intervaller? Altså hvor lang tid før den slukker? og hvor stor er VVB? jeg har ikke været heldig med det, og blev trær af, den overhedede og nedfaldsrør blev fyldt med træpiller.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 16 jun 2016 15:43

Blot så vi er enige, så er det det store spjæld bag på fyret, jeg har åbnet en anelse igen. Pladen med 3 huller der sidder foran blæseren er åbnet ca 18mm vil jeg tro. De Ø4 huller er selvfølgelig boret i røret til sneglen, og ikke i selve vindingerne på sneglen, good point:-)

Normalvis kan jeg nøjes med at blæse skakten ren med munden, eller en let overhaling med en ligekærv skruetrækker. Ellers aldrig problemer.

Fyret stater hver morgen kl 05.00 og kører 3 timer og starter igen kl 17:00 og kører 5 timer. Jeg har en 250liters VVB hvor også solfangerne er koblet på. Min pumpe starter pt ved 47 grader, men den skal nok en tand højere op.

pendec

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af pendec » 16 jun 2016 18:54

Du har viadrus u22 kedel? Det spjæld bag på kedlen, synes jeg ikke er "stor", ca. 3cm*1.5cm* og sidder lige under røgrør.


C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af C@sper » 16 jun 2016 21:11

Jeg snakker om den der sidder inde i selve røggasafgangen, den klap der kan åbnes/lukkes helt. Den måler vel Ø150mm. Den du måske henviser til, må være den der sidder nedenunder røggasudgangen, hvilken for mig blot er en renselem.

pendec

Re: Jeg har en forholdsvis høj RT, hvordan nedbringes den

Indlæg af pendec » 16 jun 2016 23:06

ja, enig. der er jo den lem som jeg lige overså, som klart påvirker røgtemp uden at lukke falsk luft ind :) Sorry, den har jeg også tæt på lukket (håndtag foran 2cm fra kant)

Renselemmen gør skam også underværker hvis du vil have røgtemp ned, så kan du hurtigt snyde måleren der, som jeg erfarede engang, da lemmen ikke var forsvarligt lukket.


Besvar