Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Re: Endnu en ny i (pillemisbruger) klubben (BIO 18)

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
ErikWN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2015 14:45
Mit fyr: BIO18
Areal: 204
Brændsel: Davidsen´s
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: 30 kg.
Årligt forbrug: 8 t.
Geografisk sted: Faaborg
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Endnu en ny i (pillemisbruger) klubben (BIO 18)

Indlæg af ErikWN » 26 dec 2015 19:38

Er ny i brug af pille fyr. Vi har en BIO 18 og kan kun sige, at den køre godt, det meste af tiden, men, så opstår der en situation, som en her har foreskrevet, røret bliver fyldt ca. ½ op da pillerne ikke kommer videre fra sliske og ud i her en, Renser herd´en sætter igang igen, så kan den køre fejlfri i 2-3 dage, så sker det igen, tilførsel´s røret fyldes godt og teksten står på "Brændt ud" hvad sker der lige for systemet? Er der nogen der ved det? Kunne måske være formange piller, som for lidt eller hvad som helst. Jeg har fået indstillet den så ikke bruger mere end godt er, ca. 2 små poser i døgnet. Håber på, at nogen læser dette og har en løsning. :shock:
Last edited by 1 on ErikWN; edited 26 times in total
Erik W. Nielsen
Korinth 8)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: problemer med bio 18

Indlæg af Bigfoot » 26 dec 2015 19:46

Har valgt at flytte dit indlæg til dit eget emne under bio 18 pillefyret.

det andet emne du skrev i, var 5 år gammelt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Re: Endnu en ny i (pillemisbruger) klubben (BIO 18)

Indlæg af salemander » 27 dec 2015 08:51

Det er vidst et ret typisk problem på bio 18.Jeg har kendskab til mindst 2 anlæg mere der gør nødagtig det samme fra tid til anden.Der er prøvet mange forskelige ting .Det eneste der tilsyneladende kan afhjælpe det lidt er at vælge 6mm piller der er meget korte og fri for smuld
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

pendec

Re: Re: Endnu en ny i (pillemisbruger) klubben (BIO 18)

Indlæg af pendec » 27 dec 2015 14:56

Typisk et smuld problem, hos os bio18 ejere. Vi har for det meste lavet ekstra huller i snegl rør , som hos mig personligt har virket rigtig godt og jeg ser meget sjældent rør fyldt. Når det sker, er det kedel som ikke kommer af med varmen og bio18 styring fortsætter med at fylde på selvom flammen er gået ud ved de 5% ydelse og pause som til sidst fører til en opfyldning når den kører op igen mod 100%, for at til sidst skrive brændt ud, som jeg ikke mener man kan ændre interval for.

Udover det, spiller det bare, jeg kører med Neova 8mm og der er ingen problemer jeg vil påpege.

Illum
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 14 nov 2008 20:58
Mit fyr: Bio 18 på viadrus 24kw kedel
Areal: 185 m²
Brændsel: Stampemøllens 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5320
Dagligt forbrug: ca. 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton
Geografisk sted: Agedrup, nordøstfyn

Re: Re: Endnu en ny i (pillemisbruger) klubben (BIO 18)

Indlæg af Illum » 27 dec 2015 18:55

Jeg har meget sjældent de nævnte problemer. Jeg kører med Stampemøllens 8mm piller. De er generelt meget hårde. Og dermed stort set ingen smuld. Mit Bio 18 et helt igennem standard bortset fra at styringen er opgraderet til V.1.03 fra NH Bioservice. Jeg vil sige at det er denne styringsopgradering der er skyld i at jeg ikke længere har problemer med fyldt slange. Før i tiden skiftede jeg også tandhjul i gearkassen lige så ofte at røret blev fyldt. Pillerne blev simpelthen trukket helt op til gearkassen og ødelagde dermed tænderne på tandhjulene.
Bare for lirens skyld har jeg bygget en plc på til overvågning af Røggas, frem og returløbstemperaturer, ude og indendørstemperaturer samt kedeltryk. Der står en PC og logger alle data fra PLC, samt laver trendkurver.


ErikWN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2015 14:45
Mit fyr: BIO18
Areal: 204
Brændsel: Davidsen´s
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: 30 kg.
Årligt forbrug: 8 t.
Geografisk sted: Faaborg
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Re: Endnu en ny i (pillemisbruger) klubben (BIO 18)

Indlæg af ErikWN » 05 jan 2016 08:05

Tilbagebrand, hvad er årsagen? "Tilbagebrand" Er alt hvad jeg har på det, ingen synlige fejl, ej heller nogen piller i røret og det eneste jeg kan gøre er, at jeg renser herd og så køre den atter. Der er ikke tale om hed varme og overløb. Alt ser normal ud, som alt virker som normalt når det køre. En bagatel af en fejl konkludere jeg, men hvilken bagatel ???
Erik W. Nielsen
Korinth 8)

pendec

Re: Re: Endnu en ny i (pillemisbruger) klubben (BIO 18)

Indlæg af pendec » 05 jan 2016 09:24

Der sidder en sensor lige under slidsken hvor træpillerne falder ned i, fra stålrøret, og bliver den for varm, så udløses den "tilbagebrand" alarm. Så det kunne tyde på at du har haft en del nedslag af vind i kedel, så flammen er slået bagud op igennem rør. Du kan også se dette når det er rigtig grejlt, at slangen er begyndt at blive sort af røg.
Eller, dit træk i skorsten er ikke tilstrækkelig, og så vender flammen også bagud.

ErikWN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2015 14:45
Mit fyr: BIO18
Areal: 204
Brændsel: Davidsen´s
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: 30 kg.
Årligt forbrug: 8 t.
Geografisk sted: Faaborg
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Re: Endnu en ny i (pillemisbruger) klubben (BIO 18)

Indlæg af ErikWN » 12 jan 2016 06:27

Takker for svarene, altid godt med gode råd. Er meget om vort fyr, dog uden at ændre noget, den køre som om den er smurt i god olie, men har bemærket mig, at hele piller fylde meget i askeskuffen, det er sket nogle enkle gange i forbindelse med smulproblemer, Hvad sker der med fyret? Der er tale om meget lidt aske, så en plastik-si og asken siet fra i løbet af opstart, så egentlig kan der ikke siges at være spiltid, men beskæftigelsesterapi er nok det tætteste man kan komme det spørgsmål. Hvad sker der lige og hvorfor er der en skuffefuld piller med meget lidt aske i, er der nogen der kender til problematikken? På forhånd tak
Erik W. Nielsen
Korinth 8)

pendec

Re: Re: Endnu en ny i (pillemisbruger) klubben (BIO 18)

Indlæg af pendec » 12 jan 2016 11:55

ErikWN skrev:at hele piller fylde meget i askeskuffen, det er sket nogle enkle gange i forbindelse med smulproblemer,
Konstruktions fejl.

Der er flere som har talt om løsningen, et hestesko beslag fra silvan/xlbyg, som slibes til og stilles ovenover herd.
Personligt så købte jeg 2 hjørnebeslag og skruede dem sammen så de dannede en halv kvadrat, og den står stadig ovenpå her. Og har aldrig haft løse hele træpiller i asken siden da.

Jo, det gør det lidt besværligt at rense herden hurtigt men det gør jeg så ikke hurtigt mere ;)

Lidt bedre forklaring:
Træpillerne ser ud til at ramme herden med så høj fart at de springer i herd og så hopper de udover kanten og ned i askebakken.
Så for at forhindre hoppet skal der altså hus på herden så de ikke kan hoppe så højt op igen når de kommer ud fra slidsken.

ErikWN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2015 14:45
Mit fyr: BIO18
Areal: 204
Brændsel: Davidsen´s
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Dagligt forbrug: 30 kg.
Årligt forbrug: 8 t.
Geografisk sted: Faaborg
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Endnu en ny i (pillemisbruger) klubben (BIO 18)

Indlæg af ErikWN » 13 jan 2016 19:41

Hej pendec
Takker for svaret, det lyder meget logisk, tænkte på om det var blæseren der var den enes synder. Har taget din opskrift til efterretning.
Kom lige i tanke om, hvor høj kan du lave kanten over hemsen, tænker på min røgvender, den giver ikke megen plads at give af :great:
Erik W. Nielsen
Korinth 8)


Besvar