Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pilleforbrug bio18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
pendec

pilleforbrug bio18

Indlæg af pendec » 01 dec 2014 21:43

Hvordan gik testen eller ændringerne? Har du mærket negativ/positiv forskel eller flere problemer nu?


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

pilleforbrug bio18

Indlæg af thomas larsen » 01 dec 2014 21:57

umidbart vil jeg sige en bedring, den tuller stille og roligt afsted, nu ligger den mere fast i ydelse syntes jeg, den går ikke så tit under 50% driftydelse mere, med mindre vi har gang i brændeovnen.. og der er ingen tegn på askekager eller noget som helst, så nu lader jeg den lige brænde de 150 kg af, så vil jeg lige vurdere på asken hvordan luften er..

pendec

pilleforbrug bio18

Indlæg af pendec » 01 dec 2014 22:00

Takker for returen. Håber da din oplevelse er som min, bio18 kan godt lidt endnu, selv den måske ikke er en årgang 2014 ;)

Det er klart et plus at den er stabil, her køre jeg på snit 80-90% lige nu, dog med 1.05 nu i brændsel. men hvad jeg ikke har i elektronisk overvågning, det har jeg så i benene og må følge vejr og vind lidt mere nøje, desværre.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

pilleforbrug bio18

Indlæg af thomas larsen » 06 dec 2014 20:09

Nå ´for mig har det ikke haft nogen besparelse, den bruger tæt på stadig det samme, så det er nok sådan det er desvære :(

pendec

pilleforbrug bio18

Indlæg af pendec » 06 dec 2014 20:21

thomas larsen skrev:Nå ´for mig har det ikke haft nogen besparelse, den bruger tæt på stadig det samme, så det er nok sådan det er desvære :(
hmmm, renser du ofte eller? tænker uge/måned , har du helt åbent udtræk (kugle i venstre side øverst) trukket helt ud, eller?

Jeg syntes slet ikke mit forbrug er skiftet og jeg holder ca. 32, har endda sat brændsel ned med 0,10 og luft op med 1% , kører så på ca. 80% i ydelse.

Kunne du slet ikke se nogen temps eller noget som ændrede sig? Hvad med herden ren/slagger eller? aske farve?


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

pilleforbrug bio18

Indlæg af thomas larsen » 06 dec 2014 21:01

tror jeg renser den 1 gang i ugen, eller minium 1 gang hver 14 dag.. renser bagvæggen hver 2 dag, da den ellers er fuld med aske/støv fra pillerne..

jeg bruger 6 x 25 kilo poser, og det er ca 37 kilo i døgnet..

aksen er meget fin grå, lidt hen af mod mørke grå.

har kørt 1.15 i brændsel og luftmax på 25%, yddelsen lå så kun på 53% og røgtemp på 120 grader.. spjældet helt åben bagpå

har nu justeret den ned til 1.00 i brændsel luftmax ned på 23%, så ydelsen er så nu kommet op på 63% og røgtemp ned på 100 til 105 grader.. spjældet halv åbent..

pendec

pilleforbrug bio18

Indlæg af pendec » 06 dec 2014 21:27

thomas larsen skrev:tror jeg renser den 1 gang i ugen, eller minium 1 gang hver 14 dag.. renser bagvæggen hver 2 dag, da den ellers er fuld med aske/støv fra pillerne..

jeg bruger 6 x 25 kilo poser, og det er ca 37 kilo i døgnet..

aksen er meget fin grå, lidt hen af mod mørke grå.

har kørt 1.15 i brændsel og luftmax på 25%, yddelsen lå så kun på 53% og røgtemp på 120 grader.. spjældet helt åben bagpå

har nu justeret den ned til 1.00 i brændsel luftmax ned på 23%, så ydelsen er så nu kommet op på 63% og røgtemp ned på 100 til 105 grader.. spjældet halv åbent..
Der er bedre parametre.. 60-80% har vist altid været optimal ydelse. lavere temp betyder vist også bedre opvarmning, så ryger varmen ikke ud af skorsten. Bare den ikke bliver for lav, så kan du jo få løbesod siges der, hvis du ikke har stålskorsten.

Et godt råd, som jeg ser det, så lyder det til at du bruger lige en tand for meget på at rense ;) De ekstra stop vil jeg mener koster i at komme op igen på normal temp, så her har du nok forhøjet ekstra forbrug, selvom det måske kun er 1-2 timer den er på 100%

Min aske er grå/kaffebrun, og syntes selv den er perfekt i udseende, og efter tricket med en hestesko over herd, så har jeg 0 piller i askeskål (sådan var det ikke de første 5 år)

Nå men du bliver nød til at lege lidt med luft og brændsel der. Hos mig betyder det en del om vi har blæst (som vist imorgen bliver høj) eller der er vindstille, for så suger den jo mere varme ud at kedlen. Så du kan nok ikke regne med det samme imorgen ;) men ellers, hvis du kan, holdt lidt øje med ydelsen. Falder den for meget, så træk lidt på brændsel og hold de 60-80 .

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

pilleforbrug bio18

Indlæg af thomas larsen » 06 dec 2014 21:43

ok, så mørkegrå er en fin farve???

har også en stolpesko over min, og det har også formindsket pillerne i askebakken..

pendec

pilleforbrug bio18

Indlæg af pendec » 06 dec 2014 21:56

thomas larsen skrev:ok, så mørkegrå er en fin farve???

har også en stolpesko over min, og det har også formindsket pillerne i askebakken..
bedre gråligt end lyst, for så havde du stadig for meget luft.

Det kan du også bekræfte ved at kikke udenfor lige pt. da vi ikke har minu grader, så burde du have helt usynlig røg hvis du har godt forbrænding, kan du se for meget røg op , så er den vist gal med luft tilførsel (vil dog undre mig ift. mit setup og usynlig røg lige nu)

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

pilleforbrug bio18

Indlæg af thomas larsen » 06 dec 2014 22:06

min er også usynlig ja..

Hvad ligger din røgtemp så på + -


Besvar