Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

spjældet bag på

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
bni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

spjældet bag på

Indlæg af bni » 30 sep 2013 20:01

Skal spjældet der sidder bag i fyret og ud til røgrøret være åbent eller lukket?


levi

spjældet bag på

Indlæg af levi » 30 sep 2013 22:43

bni skrev:Skal spjældet der sidder bag i fyret og ud til røgrøret være åbent eller lukket?
Det skal være åbent, - du kan holde det "halvlukket" for at sænke røgtemp. en smule (Det er den sidste røgbremse).

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

spjældet bag på

Indlæg af thomas larsen » 02 okt 2013 20:27

hmm ved mig virker det omvendt, lukker jeg spjældet halvt STIGER min røgtemp. det giver vel også mening da du holder en højere temp inde i kedlen.. eller tager jeg fejl??

bni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

spjældet bag på

Indlæg af bni » 02 okt 2013 21:08

thomas larsen skrev:hmm ved mig virker det omvendt, lukker jeg spjældet halvt STIGER min røgtemp. det giver vel også mening da du holder en højere temp inde i kedlen.. eller tager jeg fejl??
Det var også min tanke og prøvede så efter og jo med lukket spjæld er RT højere.
Men hvorfor skal det så være åbent? Det virker som om man så lukker varmen ud i skorstenen?

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

spjældet bag på

Indlæg af kreller » 03 okt 2013 16:03

Sidder jeres RT-føler ikke efter spjældet ? Når spjældet lukkes kan retningen på røgen ledes mere direkte mod føleren og derved den højere temp.


bni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

spjældet bag på

Indlæg af bni » 03 okt 2013 17:05

Jo. Føleren sidder ca 10 cm efter spjældet på vores og du har ret, så burde det fungere som tidligere nævnt

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

spjældet bag på

Indlæg af bioservice » 07 okt 2013 19:25

spjælde kan lukkes indtil det punkt hvor der kommer overtryk i kedlen, så prøv at trække det lidt til, lind nedfaldsrøret lidt, tag en lighter hen til åbningen, hvis flammen suges ind, så er der undertryk, og man kan forsøge at lukke lidt mere, bliver flammen blæst ud imod dig, så åben den igen, ellers kan nedfaldsrøret smelte, og du kan ikke styrer din blæser ydelse i forhold til brændslet...
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

pendec

spjældet bag på

Indlæg af pendec » 16 okt 2013 11:43

på en dag som idag, hvor der ikke meget vind er,så er det måske en god måde at sætte træk ved brug af baglemmen.

du løfter nedfaldsrøret af, justerer baglemmen på stangen og så længe du kan høre flammen trækkes ind og du kan se det ned igennem nedfaldshullet på døren, så burde baglemmen så være tilstrækkeligt lukket, indtil du ingen sus hører eller bevægelse ser i flammen igennem nedfaldshullet, så er det vel nok.

det er ihvertfald også en måde at se træk på hvis man vil justere via baglemmen.

bni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

spjældet bag på

Indlæg af bni » 21 okt 2013 13:59

pendec skrev:på en dag som idag, hvor der ikke meget vind er,så er det måske en god måde at sætte træk ved brug af baglemmen.

du løfter nedfaldsrøret af, justerer baglemmen på stangen og så længe du kan høre flammen trækkes ind og du kan se det ned igennem nedfaldshullet på døren, så burde baglemmen så være tilstrækkeligt lukket, indtil du ingen sus hører eller bevægelse ser i flammen igennem nedfaldshullet, så er det vel nok.

det er ihvertfald også en måde at se træk på hvis man vil justere via baglemmen.
Hej Pendec

Undskyld har ikke været herinde et stk. tid, derfor først svar nu.
Vi har træk stabilisator i skorstenen, er det så stadig aktuelt med det ovenstående?

pendec

spjældet bag på

Indlæg af pendec » 21 okt 2013 16:17

Hvis det står pivåben så fyrrer du for spurvene :)
Det er grænser for trækstab. D3rfor har nogen flere monteret


Besvar