Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med smuld

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
pendec

Problemer med smuld

Indlæg af pendec » 10 sep 2013 09:58

bni skrev:Jeg synes faktisk det er meget smuld (alt er jo relativt, men i forhold til tidligere) der kommer ud til fyret, ind i mellem stopper det i slidsken så pillerne ikke falder ned.
som jeg forklarede tidligere, så er det på bio18 modellen været omtalt flere gange at der kom for meget smuld med ned i slidsken , så den tilstoppede og pillene ikke kunne komme videre.
jeg er også enig i at selve sneglen nok er årsagen men der altså findes en løsning som tager det værste selvom det kræver du laver disse huller. jeg har ikke haft stop pga. smuld siden disse blev lavet, den skal tømmes velnok 2 gange på en sæson, og skålen er vel på 1ltr (bageskål) . har brugt samme HP piller de sidste mange år, så leverer de samme produkt så er det ikke her jeg kan lede efter smuld :)

enten skal bio18 ud og ny model stilles op, eller du må igang med at lave de huller. du finder flere billeder her i bio18 sektionen om hvordan disse kan laves og ser ud.


bni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

Problemer med smuld

Indlæg af bni » 10 sep 2013 10:10

Jeg skal da helt sikkert have lavet hullerne, jeg har bare ikke haft tid endnu, og kan det løse problemet er det jo super godt. :)

men at sneglen evt. knuser pillerne, er nyt, det har den ikke tidligere gjort. Jeg må lige se om jeg kan finde det i Bio 18 tråden du taler om.

pendec

Problemer med smuld

Indlæg af pendec » 10 sep 2013 11:02

bni skrev:men at sneglen evt. knuser pillerne, er nyt, det har den ikke tidligere gjort. Jeg må lige se om jeg kan finde det i Bio 18 tråden du taler om.
hvis dine træpiller har kørt fast igennem smelterør og op til hvor snegl motor sidder, så kan noget af snegl måske være bøjet og simpelthen knuser dem på vejen ud af toppen, der skal ikke meget til for dette. På min snegl er det sket en gang. toppen af snegl bladet er røget i svejsningen og var så forskudt, i forbindelse med vedligehold har jeg så bøjet det tilbage (svejsning kunne jeg ikke), så den fungerede korrekt i toppen igen. det kan da også være det er problemet hos dig, at kvaliteten af snegl og svejsningerne ikke holder, så dette sker for flere?

bni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

Problemer med smuld

Indlæg af bni » 10 sep 2013 11:14

Tak Pendec

Det har sket en enkelt gang i vinter at det var kørt fast oppe i enden ved motoren, og var godt presset fast, så det skal vi da lige have kigget efter :) Tak

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Problemer med smuld

Indlæg af kreller » 10 sep 2013 12:07

Prøv at tømme siloen og kun fylde piller i så det lige dækker indtaget til sneglen, sæt den til at køre manuel i styring og lad pillerne falde i en spand. Så burde du kunne se om den knuser pillerne i siloen.


bni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

Problemer med smuld

Indlæg af bni » 10 sep 2013 12:33

kreller skrev:Prøv at tømme siloen og kun fylde piller i så det lige dækker indtaget til sneglen, sæt den til at køre manuel i styring og lad pillerne falde i en spand. Så burde du kunne se om den knuser pillerne i siloen.
God ide, det kunne vi prøve, skal alligevel have smuldet ud jo :)

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Problemer med smuld

Indlæg af kreller » 10 sep 2013 14:40

Når der ikke er smuld i poserne, skal der heller ikke være det i sneglen. Der vil selvfølgelig være en smule, men det skal være begrænset og give nogen problemer. Ellers er der en fejl i sneglen/røret og så skal det bare laves.

bni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

Problemer med smuld

Indlæg af bni » 30 sep 2013 12:18

Huller blev lavet for syv dage siden og vi har i dag ca 1 ltr smuld i spanden under...

bni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

Problemer med smuld - UPDATE

Indlæg af bni » 21 okt 2013 14:05

Vi har i weekenden uge 38 lavet huller i sneglerøret og er siden begyndt at hælde rapsolie i pillerne for ca. hver 6. sæk ca. ½ dl.

Vi har indtil olien fik lov at komme langt nok ned, og virke, fået godt ½ spand smuld (10 ltr. plast spand)

Ud over dette har vi nu fået vores røgtemp. til at falde med omkring 100 grader :D så det er jo bare rigtig dejligt.

Fyret har tidligere kørt med en røg temp. på omkring 200-230 g. nu ligger vi ca. på 130 hele tiden. Jeg håber virkeligt at dette tiltag også kan hjælpe på vores vinterproblem vi havde sidste år hvor fyret konstant stoppede til i nedfaldsrøret og derfor gik ud.

Så kryds fingre kære venner og tak for alle jeres gode svar.

pendec

Problemer med smuld

Indlæg af pendec » 21 okt 2013 16:22

Jeg må indrømme det er meget, når i snakker uger. Jeg tømmer min nok efter 6-8 uger og vi taler en røreskål på nok 2ltr


Besvar