Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lidt problemer med min bio18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bent » 14 dec 2012 19:22

var der problemer før opdatering ? og kan ikke forstå der er så stor en nedkøling af kedel hvad med varmvandsbeholder hvor langt er den fra og er der lavet sådan at vandet ikke cirkulerer igennem når den er fuld opvarmet?. håber snart du for løst dit problem og at der kommer andre kloge hoveder på banen for det kan ikke passe at den ikke kan lave mere end 43 grader om morgenen jeg har som skrevet at der er 190 + et værksted på 40 kvadratmeter som jeg opvarmer og den ligger fint på 60 grader.


pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 14 dec 2012 19:25

supra thomas skrev:har nu siden i morges efter den var brændt ud. kørt på 1.30 kg og den køre stadig på 43 grader og 200 grader i rt ydelse på 100% hvad fanden går der lige galt for det lort her??? er så tæt på at smide det lort af h til efterhånden..
det overrasker stadig at du ikke kan få ovnen højere op i grader, så må der være rigtig meget vand i cirkulation som aldrig kommer rigtig op i varme og altså afkøles undervejs.

er der gulvvarme elementer som du kan slå fra, så du kan se at graderne kan skrues op? altså bare for at se du kan få varme på mere vand og op på 60g.
sætter jeg temp på gulvet her over 40+ så begynder min bio18 altså også og kræve en hel del piller til opvarmning, så er vi ihvertald på 1.3kg+

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 14 dec 2012 19:29

har en vvb den sidder omkring 1 meter fra fyret, ved ikke hvordan det ses. rørende køre op over loftet i fyrrummet og der sidder et t kryds, hvor så den ene køre ned i vvb og den anden ud i huset, under vvb sidder en shount som står på 7.. kan den have indflydselse. vvb er slukket så det er kun fyret som varme vvb op da vvb tager næsten 3000 watt ;) ved ikke om noget at det har en indflydelse..

ja det var det samme. kunne ikke få den til at køre ordentlig derfor opdatering...

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 14 dec 2012 19:32

pendec skrev: det overrasker stadig at du ikke kan få ovnen højere op i grader, så må der være rigtig meget vand i cirkulation som aldrig kommer rigtig op i varme og altså afkøles undervejs.

er der gulvvarme elementer som du kan slå fra, så du kan se at graderne kan skrues op? altså bare for at se du kan få varme på mere vand og op på 60g.
sætter jeg temp på gulvet her over 40+ så begynder min bio18 altså også og kræve en hel del piller til opvarmning, så er vi ihvertald på 1.3kg+
ja vis gulvvarmen slukkes kommer den fint på. cikulatiospumpe køre pt på 7w for at kunne få lidt hurtigere varme på, kommer den på auto. køre den med 15w og temp falder igen..

pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 14 dec 2012 19:46

hmm, kan en vvs combi ikke kun køre el eller ovn? det er ihvertfald sådan på min, som jeg så aldrig har sat strøm til da det ikke virkede den ene gang jeg prøvede :(

hvis gulvvarme pumpe og cirk. pumpe til almindelig cirkulation ikke kører på samme styrke, så kan det skabe bagslag i blanding, det mener jeg læste andetsted.
kan du ikke sætte gulvvarme til lidt lavere temp? altså hvis du ikka allerede har træ og max 35 :)

ser herden ud som om den er helt fyldt med slagger,?
er 2 rækker huller synlige i herd lige nu?
hvis luftlem på blæs sættes til mindre luft (2-4mm) kan du se ydelse stige eller falde?
Når du ændret på "Max luft" har du noteret effekt forskel i ydelsen?
Jeg har sikkert eksperimenteret rigtig meget sidste år får at komme til hvor min ser ok ud, det kan altså være forkert på andres jo. Bent har jo utrolig lavt RT.
Hvad er hældning på pillerøret?
mit er:
Billede


supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 14 dec 2012 19:57

den vvb jeg har, kan jeg nemt tænde for. så ved ikke om det er normalt..

jeg har lidt svært ved at svare på resten da den har stået på 100% siden start, lige pt er jeg oppe på 55 grader i kt og 203 grader i rt, så den er på vej op men det går meget langsom..

jeg har trådløse rumfølerer som står på 20 grader hvor jeg har trægulv og 17 grader i garagen hvor jeg har beton gulv, og kigger jeg på de 2 målere som måler ind og ud temp, så har jeg 40 grader hvor jeg har gulvarme og ca 55 hvor jeg har beton gulv men kan så se at på mit betongulv er retur temp ca 40 grader...

den har lavet brændt ud de sidste 2 morgerner og der var slagger i herd.. tror jeg har 4 rækker huller fri nu..

pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 14 dec 2012 20:11

ok, er sikker på længden af gulvvarme slangers længde (antal liter som cirkulerer) betyder en del. jeg har 4 elementer som cirkulerer bad+køkken+stuegulvvarme ialt nok 130kvt her er beton overalt, og jeg har bare 35 på fremløb i gulvvarm og 30 på retur, jeg har 3 elementer "alwayson" som betynder tådløse rumtermo's ikke rigtig måler (står på 6) men holder dem tændt hele tiden.

du nævner 55 frem og retur 40, det er alligevel 15 i forskel og lyder af meget, når jeg har cirka 4-5 iforskel? så må dit areal være stort eller virkelig bar ikke opvarmet endnu.

Det er godt du nærmer dig 60, og jo, samme her, når gulvvarme skal op fra 20 til de 35 på de 3 som kører, så tager det mindst 24timer med pres på 60grader, og sikkert er fyr kører ikke 60 hele tiden, nærmere 50+ og langsomt vokser.
Men det var her i oktober da jeg startede. det er slet ikke noget jeg ser nu.
efter sluk og rensning af fyr her, så går der 1-2 timer, og jeg er på 60g igen. (har aldrig prøvet 65g eller højere cirkulation på pumper)

lyder lidt som du er på vej, måske giv de 1.3kg et hak op mere, til 1.5kg lige nu, og så hvor langt ydelse går ned hvis den gør når du har 60g altså.. målet er du holder de 60 el. 65 KT, hvad du nu har sat den til.
ps: går den ud, så kan det jo også være en indikation på at du altså ikke giver nok træpiller i tilførsel, eller for meget luft. nok bare 1.3 som skal lidt op, desværre.

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 14 dec 2012 20:24

har lige været nede og juster den fra 23% til 30 % i luftmax, det gav lidt kt, den stiger lidt bedre nu, men nu stiger den jo bare i rt, den er på 221 grader nu, og som jeg ser der, jo lavere rt, jo bedre varme i kedel , eller tager jeg fejl.

kan se der er 2 huller fri i herden nu, min fejl...

har ca 8 meter som går 1.5 til 1.8 meter under jord, inden den når garagen, hvor de 4 slanger er lagt i en klorak rør og pexrør er isoleret med rørskåle. så der er nok lidt et varmetap der. men om det kan være de 15 grader ja det ved jeg ikke..

men det gulvarme jeg har på 1 sal. der ligger de meget ens omkring de 40 fremløb og 35 - 37 i retur..

men synte bare lidt det billige går af det når jeg kan se i andre fyre samme kvm op men til mindre piller :(

pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 14 dec 2012 22:51

jeg tror desværre ikke jeg kan hjælpe meget mere, og det er nok rigtig at den kæmper med de 4 slanger som taber -15 i retur, da kedel jo så generelt må knokle en del for at få retur op på en god temp igen.

hvis du ingen ændring ser på gulvvarmen, så må det være noget af årsagen til den skal bruge så meget ydelse på at varme.

jeg må nok give op her :(

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 15 dec 2012 11:09

det er helt iorden, kan ikke gøre så meget mere. har fået den til at ligger lidt mere stabil i temp, men det kræver bare den bliver skruget op i piller om natten, og ned for piller igen om dagen, grundet brændeovn, og den vil derfor falder alt for meget i ydelse. tit under 45%. så det er vist det eneste jeg kan gøre pt..


Besvar