Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lidt problemer med min bio18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 11 dec 2012 19:36

bent skrev:skamolpladen skal ikke gå helt til bagenden den skal helt hen til fronten og så lukker man enden op også med skamolplade for så skal røgen bagud og op.

hvad mener du med at enden også skal med skamolplade? er det bag på kedlen du mener???

og er det normalt at den nederste røgvender over herden bliver rødglødende???


bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bent » 11 dec 2012 20:03

jeg mener henne ved lågen lukker jeg med skamolplade så røgen kun kan søge en vej og det du kalder nederste røgvender er ikke en røgvender det kan den aldrig blive. og som sagt den kommer aldrig i min kedel igen den var beregnet til hvis man skulle fyrre med brænde så det ikke faldt ned i herden. men man må ikke fyrre med brænde i den det er den ikke godkendt til, håber du forstår det med skamolpladen du kan godt se hvis du trækker pladen helt hen til lågen så giver det et hul som røgen kan slippe igennem og der har jeg så tilpasset en plade som står på højkandt. det gæller jo om at røgen for så lang en vej som muglig og afsætter varme inden den når ud.

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 11 dec 2012 20:10

ok. det vil sige, når du åber den øverste låge, så har du en skamiol plade stående lige på den anden side. har du lavet hul til det kig hul man har i midten af lågen eller er pladen helt lukket?

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bent » 11 dec 2012 20:17

det er rigtig forstået og jeg har lukket huldet hel til .

Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

lidt problemer med min bio18

Indlæg af hkr » 11 dec 2012 20:30

ja der må være mest plan i at der er en åbning ved bagside af kedel, så røgen bliver tvunget op under røgkanalerne i top.
tror også du har lukket for meget af så varmen kommer op gennem slange istedet for røgkanaler.


supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 11 dec 2012 22:19

jeg kan simplehen ikke få det her til at passe. har nu gjort alt hvad jeg kan få at få rt ned, og derved få en bedre drift og hurtigere kt. men syntes ikke det dur efter hensigten... pt står den på 2.00 kg for at kan få noget fremdrift på kt og det lykkes også fint nok, men nu suser den afsted på 220 grader i rt kan det virkelig være rigtigt at den skal ligge så højt og jeg ikke kan få kg længere ned som nogle at de andre jeg ser som ligger på 1.25 kg i opsætningen. hvad gør jeg galt..

syntes da selv vi har et rimlig ok isoleret hus + garage med gulvvarme har 100 mm i gulvet - 100 mm i vægende og 250 mm i loftet..

what do i do ????

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bent » 12 dec 2012 06:04

Hej ja her må jeg også melde pas for jeg er aldrig over 1.30 kg til 190 kvadratmeter håber der er andre der har gode råd.

pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 12 dec 2012 09:10

bent skrev:Hej ja her må jeg også melde pas for jeg er aldrig over 1.30 kg til 190 kvadratmeter håber der er andre der har gode råd.
mit max sidste år, 1.3, så det samme og vi deler vist også styring 8)


men udover det,
så kan hældningen på snegl nedfald godt betyde at hvis dit fald ikke er i en 75grader vinkel men mere 30 (0=stik nord), så får den jo svært ved at få smidt dem af, og når den gør det, så er det nok en del mere men uregelmæssigt?
jeg har ihvertfald prøvet noget lign. da jeg i starten ikke kunne komme langt nok ned på tilførsel (min. 1.0kg) så rykkende jeg snegl røret op og det gav så længere nedfalds tid på pillerne.

2.0+ lyder ihvertfald helt hen i vejret. men RT deler jeg med dig :) det lever jeg med.
kører pt 1.10kg/80% ydelse/max blæs 23%/luftlem 5mm åben til blæser det giver bedst udvinding her og røg + aske ser helt fin ud og herden fortsætter med at være ren.

tror lidt selv nu at RT er så høj pga. trækket i skorsten er ændret her, så måske det samme for dig. prøv at sikre at fyrrum har alle døre lukket, åben lågen ved herden og hold en flamme(lighter) inde i, så burde du se flammen bevæge sig godt ind i ovnen.

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bent » 12 dec 2012 16:06

Hej pendec er det spjeld i blæser du kun har 5mm åben for jeg har den helt åben efter Martin nh bio service anvisning.

pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 12 dec 2012 17:38

bent skrev:Hej pendec er det spjeld i blæser du kun har 5mm åben for jeg har den helt åben efter Martin nh bio service anvisning.
ja, jeg ved det, vi havde lidt samme samtale sidste år . jeg har ihvertfald set over de sidste dage, at min ydelse gik nedad, og går jeg ud og rykker den nogle millimetre mere åben, så kan jeg efter timer se ydelsen skyde i vejret og det kan jeg så drosle ned ved at rykke lem mere til igen.
men vi ved jo min blæser er anderledes, for jeg har anden kondensator, og kører på max luft 23%, hvor softwaren lægger standard ud med 60% , og det virker altså bare ikke her. måske er der anden magi som gør jeg kan manipulere sån.
jeg har prøvet de små justeringer på max luft og så fulgt den på webcam over en aften, og jeg syntes jeg kan mærke 23% er mit lykkenummer her :)


Besvar