Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lidt problemer med min bio18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 13 dec 2012 15:22

pendec skrev:lyder til du har kedel til brænde og træpiller med en dør (Martin nævnte den tilfældigvis) .
du må klart have behov for røgvender, det er præcis hvad jeg får at vide kan være mit problem.
jeg har dog min luft til 4% og 1.0 i tilførsel igen, det blev koldere :)
i service indstillinger er min lige nu: snegletid 10%, ydelsestid 1min, rensblæs 40mins, effekt 100%, renstid 22sek, optænd.luft 2% , optænd effekt 100%. brændseltid 25s , optænd tid 15m (dårlig tænder).

igen, mine indstillinger var lidt overraskende for Martin, som konkluderede min kondensator+blæser var 1.gen og anderledes måske defekt (den er dog stadig i fuld gang her med samme kondensator).

der er også trækket i bio'n, måske har du problemer her, uden at vide om der er træk i den. hvis skorsten forbliver kold så vil kulden vandre ned i fyret hele tiden og koste meget mere i opvarmning. Skorsten skal vist være varm, før du får noget ud af resten var der nogle kloge hoveder som udtalte, kan være brændeovns slang :)
jeg har eftermonteret en ensretter på toppen, så jeg undgik nedslag fra nordvinde i skorsten, det gav dog lidt mere træk i skorsten, men kun for det positive her (aske er jo perfekt og herden altid ren)

mine "1m på ydelsestid" er med til at modulere effekt meget hurtigt og hjælper nok ved bad hvor vvb tømmes, som jeg kun har været glad for, da jeg kan stå derude og se den arbejde lidt op og ned, istedet for kedel kommer for højt op og så drosles der ned for langsomt og kan vel være risiko betonet samtidig.
jeg har noget på toppen af skorstenen, ved ikke om det er en ensretter? hvordan ser sådan en ud???


pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 13 dec 2012 17:31

supra thomas skrev:
jeg har noget på toppen af skorstenen, ved ikke om det er en ensretter? hvordan ser sådan en ud???
den her / aspirotorhætte , ensretter er nok mere elektronisk term, men burde matche fint til funktionen her også :)

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 13 dec 2012 17:51

ok sådan en her jeg ikke. har en padehat ligende på toppen af min skorsten..

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 13 dec 2012 17:54

tror ikke jeg har et trækproblem for kigger man op at skorstenen så kommer der varme damp/meget usynlig røg op af den...

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 13 dec 2012 20:35

har nu indstiller fyret efter pendec anvisning, og den virker til at køre lidt bedre, har i andre også en langsom stigning i kt når i fået et forbrug? er vandt til oliefyr og der kommer stigningen jo en del hurtigere...

har også fundet en af min kæmpe forbruger, fandt ud af at mit gulvvarme på 1 sal som har egen shount og varmeveksler cikulations pumpe, der havde tidligere ejer fjerne den man juster indløbs temp med. så den har fået 100% åbent hele tiden så den har jo smidt 60 grader varmt vand i gulvvarmen hele tiden. så har fået fat i en og fået monteret, så jeg kunne få temp ned i gulvvarmen...

så nu vil jeg se tiden lidt an og se hvordan fyret kommer til at køre nu...


pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 13 dec 2012 23:40

supra thomas skrev:har nu indstiller fyret efter pendec anvisning, og den virker til at køre lidt bedre, har i andre også en langsom stigning i kt når i fået et forbrug? er vandt til oliefyr og der kommer stigningen jo en del hurtigere...
når jeg lader den køle ned inden rengøring, så ja, så er der ingen super opstart som primært skyldes mit lave antal piller som tilføres. Jeg har omtalt forslaget med Martin, om et opstarts forbrug, så man når endeligt KT mål meget hurtigere, og så drosler til almindelig kørsel, præcis som der er optændings parametere for blæs og andet, så burde denne rettes.
Jeg giver den normalt +0.3-0.4 ekstra og kikker ud efter 1 time, efter rens, så er mål opnået hurtigt så kan jeg sænke den igen. ellers er jeg på en 30-40% ydelse som slet ikke er godt, så mangler der nemlig blæs.

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 14 dec 2012 18:20

har nu siden i morges efter den var brændt ud. kørt på 1.30 kg og den køre stadig på 43 grader og 200 grader i rt ydelse på 100% hvad fanden går der lige galt for det lort her??? er så tæt på at smide det lort af h til efterhånden..

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

lidt problemer med min bio18

Indlæg af kreller » 14 dec 2012 18:40

Er kedlen, herden og blæser renset ordentligt, med kompressor og støvsuger ? Hvis den ikke kan komme op i temp, skal der flere piller til.

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bent » 14 dec 2012 18:43

Hej det lydder da også mystisk. Hvornår har du fået bio 18 og har det altid været et problem med kedel temp ?

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 14 dec 2012 18:55

det var i huset da vi flyttede ind, det vides ikke da det på en måde er 1 gang vi bruger det en vinter efter nh bioservice kom og fik den nye styrring i.. indtil videre har jeg en skamiolplade midt i fyret med ca 5 - 10cm til bagpladen og skamiolplade bag den øverste låge og har halv dækket den øverste røgvender , og bruger stadig den nederste røgvender og har indstillet den efter pendec måde.. dog er min spjæld ved blæseren halv lukket så den er ikke helt åbent endnu.. er der noget det taler her for en fejl????


Besvar