Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lidt problemer med min bio18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

lidt problemer med min bio18

Indlæg af kreller » 15 dec 2012 17:02

Jeg kører 70 grader, det gir en bedre varme i huset syntes jeg. Ja princippet er at den blander det varme vand i returen indtil det som jeg har sat den på, 60 grader. Så er der ikke de store udsving som gør at man skal stille op og ned i piller hele tiden. Savner virkelig at den selv kunne tage den mængde piller der er behov for og så for det meste ligge på 90% i ydelse.
Er der nogen der ved om det bare er en eeprom reader der skal til for at udlæse softwaren ?

Du skal stille din shount på den ønskede temp i vvb. Når den så er nået, vil den lukke af. Prøv at sætte den på 6 og så mærk på returrøret om det bliver koldere.


supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 15 dec 2012 17:24

og det kan godt være jeg skal have det lavet på min også, for så snart pumpen køre på en 5w så er ydelsen helt nede på 8 til 10% , og juster man den så ned så den passer rimlig til den temp den har nået, ja så så snart der kommer et forbrug igen, ja så skal jeg til og stille på pillerne igen :(

men når du nu siger at det er retur på vvb som styre temp der, så når vvb når 60 grader så skal det retur rør blive kold korrekt???

hvad så med gulvvarme med egen cikulationspumpe, der skal retur så på der hvor termostaten/shount sidder på ? og så fremløb i den anden ende ? for ellers måler den jo ikke gulvvarmens temp vel??

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

lidt problemer med min bio18

Indlæg af kreller » 15 dec 2012 17:33

Ja når vvb er 60g så lukker shounten af. På gulvvarmen skal din temostat sidde på returen, så den kun åbner når returvandet er for koldt, ved dog ikke lige når det er at der er en pumpe på også.

Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

lidt problemer med min bio18

Indlæg af hkr » 15 dec 2012 17:57

er vi ikke enige om at hvis fyret kører på 100% i ydelse, og ikke
kan holde sin kedeltemperatur, må det få for lidt træpiller.
Bliver der varmere og behovet ikke er så stort går ydelsen da bare ned i procenter.
Er det ikke meningen med modulerende drift?
Kan godt være at udnyttelsen er bedst i de højere ydelser, men hellere varme i den kolde tid end
spare en smule piller, ikke?
har indstillet mit efter den simple måde med at se på flammen og farve på aske, ved lav ydelse og høj ydelse...
derimellem må den klare sig selv, og den kører sku meget fint :0)
kører med 1,5 kg og 101 luft, lava piller.

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 15 dec 2012 18:00

jeg har dette anlæg som gulvvarme og der ser det da ud til at fremløb skal på ved termostaten, eller tager jeg fejl...???

http://www.vvs-eksperten.dk/index/gulvv ... varme-2113


pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 16 dec 2012 00:10

supra thomas skrev:jeg har dette anlæg som gulvvarme og der ser det da ud til at fremløb skal på ved termostaten, eller tager jeg fejl...???

http://www.vvs-eksperten.dk/index/gulvv ... varme-2113
det er det samme jeg har, og jo, fremløb til venstre, og retur i højre side.

husk: hvis cirk. vender forkert, så er det DERFOR du ingen varme rigtig får. pumpen skal køre op (fremløb) som du normalt ser på øverst termostat, når du skruer op, så stiger den inden for 10-30 sekunder, så du ser effekten asap.
Det skal nemlig siges at vvs'r her, lavede den fejl da han satte det op første gang.
du ser forkert setup her
Billede

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 16 dec 2012 09:11

ok så må mit sidde rigtigt, for har da varme på i garagen. og mit fremløb sidder ind til termostaten og retur til højre.. men åbner og lukker din termostat også, min kommer op på 55 og falder så 10 grader og så 55 grader igen og så 10 graders fald igen, og sådan bliver den ved, retur ligger kun på en 40 grader ca, så den kommer jo ikke op på de 55 grader som termostaten må være indstillet jo...

pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 16 dec 2012 10:05

som sagt, så har jeg ikke behov for gulv på 55 :), jeg har den kun på 35 her, og max 40 .. manual siger også noget om max. 38g, ved dog ikke om det kun er fordi trægulv kan ødelægges over det eller det virkelig er et problem.
Jeg ved ikke om jeg har svingninger, syntes min ligger fast på 35 når jeg ser på øverste temp. og stiller jeg termostat på "3" så rammer jeg de 40g i toppen. ( huske at rens stiften i termo, den kan måske også give de udfald?)

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 16 dec 2012 10:10

ok. for vis jeg stilller min på 3 så smider den 60 grader ind i systemet. men må lige prøve at rense stiften ;)

pendec

lidt problemer med min bio18

Indlæg af pendec » 16 dec 2012 10:35

oki det lyder skummelt.. du har jo nok også en cirk. pumpe som sidder udenfor gulvcirkulation, jeg mener altså begge skal stå på samme styrke, altså trin1 eller lign. for eller kan en ene vel skabe forkert tryk i cirkulation hvis gulv f.eks har lavere skub på vandet, så blandes det måske ikke og presset går den forkerte vej? så måske derfor ser du 10 -> 55 svingninger?
(husk, jeg gætter lidt her, jeg mener bare at have læst noget lign tidligere da kan måske godt fungere med 2 forskellige tryk)

edit:
Jeg har selv 60 frem, og det får jeg når jeg skruer helt op for termo på max. så ja, stiften er sgu nok forkalket lidt og skal lige renses lidt :) (tror sgu pannex løsningen er lidt billig)


Besvar