Optimering

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
pendec

Optimering

Indlæg af pendec »

bent » 04 Feb 2012, 13:41 skrev:jamen med den nye opdatering så skal kæden helt væk og luftspjældet skal stå helt åben alså fastspændes og så er det blæsehastighed man regulere luften med . så prøv dig frem med luftmax min står på 68.
hmm, det må jeg prøve :) men mener du virkelig at du har luftmax på 68% ? (eller er din ydelse omkring 68%)

når jeg er oppe omkring 38% luftmax, så kører blæseren næsten som en jumbojet når den er ved at varme op til 60grader og rammer 100% ydelse...

det lyder spændende, så jeg må lige ud og prøve det du siger..
Måleren til at lukke for luft, hvis kedel er over 60 er altså slet ikke i funktion på din?

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Optimering

Indlæg af bent »

Hej har lige været ude og tjekke min luftmax står til 60 og 1.55 kg/h piller og ja måleren til luft er ikke i funktion hvad skal man bruge den til det er kun hvis man fylder brænde i .
pendec

Optimering

Indlæg af pendec »

bent » 04 Feb 2012, 14:14 skrev:Hej har lige været ude og tjekke min luftmax står til 60 og 1.55 kg/h piller og ja måleren til luft er ikke i funktion hvad skal man bruge den til det er kun hvis man fylder brænde i .
takker, jeg har en lavere hældning på røret som transp. træpillerne op, så jeg får mindre smuld som er lidt en konstant pine, og førud med for høj hældning fik jeg for mange knust og endnu mere smuld. så dit sidste parm 1.55kg/h må jeg prøve mig frem med :) (min er pt. 0.85kg/h med 43grader på fremløb på gulvshunt) så de værdier er svære at sammenligne.

men luften og begrundelse som du har givet er fornuftig nok, så den er klart værd at prøve.
pendec

Optimering

Indlæg af pendec »

bent » 04 Feb 2012, 14:14 skrev:måleren til luft er ikke i funktion hvad skal man bruge den til det er kun hvis man fylder brænde i .
1000 tak for den hint, det er altid godt at komme af med endnu et parameter som kun manuelt kunne justeres og som jeg engang imellem rodede ved når vinden var høj.
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Optimering

Indlæg af bent »

Hej er der nogen der ved om det kan betale sig med shunt på bio 18 alså økonomi jeg ved godt det er støbejerns kedel så det er ligegyldig men alså for økonomiens skyld.

pendec

Optimering

Indlæg af pendec »

jeg har nu kopieret mine indstillinger og vil dele dem for lidt andre holdninger til dem.

opsætning
  • bræns min. 3%
    pause luft 5%
    pause brænds 15s
    luft max 20%
    luft min 2%
    brændsel 1.3kg/h
    kedeltemp 60g
montør menu
  • snegletid 10%
    ydelsestid 1m
    røgtempmax 340g

    upsætn. - rensblæs
    interval 40m
    effekt 100%
    renblæstid 22s

    montør - optænd
    optænd luft 2%
    effekt 100%
    brændseltid 25s
    optændtid 15m
jeg har en ydelse på 72%, KT 60.3 og RT 222c

Hvad siger i andre omkring de værdier? ved godt at kæden nu er væk, for mig er det dog uvante omgivelser da jeg de sidste måneder havde en RT på ca. 170 .. nu er den 50grader højere, så fyrer jeg ikke for gråspurvene?
det giver dog mindre slagger (herden ser perfekt ud).

Har i nogen erfaringer efter et par dage? eller er jeg for hurtig ude?
de 60% i blæs, Bent nævnte, tør jeg ikke, for så går flammen ud.
Illum
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 28
Tilmeldt: 14 nov 2008 20:58
Mit fyr: Bio 18 på viadrus 24kw kedel
Areal: 185 m²
Brændsel: Stampemøllens 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5320
Dagligt forbrug: ca. 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton
Geografisk sted: Agedrup, nordøstfyn

Optimering

Indlæg af Illum »

Hej
Undskyld jeg blander mig i denne tråd. Vil du Bent ikke kontakte mig på jil@dbmail.dk ang. Trykekspansion ?
Jeg kunne desværre ikke sende en PB direkte. Derfor denne kontakt.
Jeg har dog læst hele denne tråd med stor interesse. Jeg er ret irriteret over ikke at kunne ændre den indfyret mængde uden at skulle stoppe styringen. Jeg kører med den originale software endnu. Er dette løst i den opgradering I andre har fået ?
Mvh. Illum
pendec

Optimering

Indlæg af pendec »

ja, vi kan tilgå service tek. menu, uden at den påvirker det synderligt. den reset'r i tenik service menu, men den speeder hutigt op igen. du kan justere alt mens den køre.

et spørgsmål herfra,
jeg har imellemtiden erfaret min blæser ter sig, og lige pt. står blæs nu på 53% (før var 24% nok) det menes så at være blæser + kondensator som er anderledes (jeg har en af de tidlige bio18 modeller)

Omkring kæden som jeg fjernede: når lågen er 100% åben og skruet fast så er forbruget altså meget højere her hos mig? men når jeg så skuer lågen fast så den kun får 1-2mm luft igennem så er ydelsen betydelig lavere og altså lavdre forbrug, selvom RT stadig er 60grader over hvad jeg normalt så på gammel firmware (gammel 140-160, ny 200-220), men jeg har ingen herd slagger! helt væk og herden ligner sig selv konstant med piller kun i bunden osv.. perfekt!!

jeg er sikker på en % del størrere forbrug, men det er vist ok i forhold til sluk/tænd når herden skulle renses hver 3-4dag? hvad siger i andre omkring lågen og luft?
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Optimering

Indlæg af bent »

Hej pendec min luftmax står på 60 , det burde være mugligt at regulere luften i stedet for spjæld 2mm luft er ikke meget har du fået skiftet kondensator?
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Optimering

Indlæg af bioservice »

pendec » 05 Feb 2012, 18:28 skrev:jeg har nu kopieret mine indstillinger og vil dele dem for lidt andre holdninger til dem.

opsætning
  • bræns min. 3% - 8
    pause luft 5%
    pause brænds 15s - 4
    luft max 20% -50/70
    luft min 2%
    brændsel 1.3kg/h
    kedeltemp 60g
montør menu
  • snegletid 10%
    ydelsestid 1m - 6
    røgtempmax 340g

    upsætn. - rensblæs
    interval 40m - 60
    effekt 100%
    renblæstid 22s - 4

    montør - optænd
    optænd luft 2% - 7
    effekt 100%
    brændseltid 25s
    optændtid 15m
jeg har en ydelse på 72%, KT 60.3 og RT 222c

Hvad siger i andre omkring de værdier? ved godt at kæden nu er væk, for mig er det dog uvante omgivelser da jeg de sidste måneder havde en RT på ca. 170 .. nu er den 50grader højere, så fyrer jeg ikke for gråspurvene?
det giver dog mindre slagger (herden ser perfekt ud). det at du tilfører mere luft til dit brændsel giver unægteligt en større røgrørstemperatur, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med et større forbrug, da du har en mere optimal forbrænding af de piller du tilfører, så derfor burde tabet/gevinsten være af så minimal betydning at det reelt ikke kan mærkes... jeg vil anbefale dig at investere i øverste røgvender, eller andet der kan vende røgen en gang eller to inden du lukker den ud.

Har i nogen erfaringer efter et par dage? eller er jeg for hurtig ude?
de 60% i blæs, Bent nævnte, tør jeg ikke, for så går flammen ud.
har du noget i kedlen der hindrer røgen i at komme ud... spjældet i røgrør trukket ud, plader i røgudgangen der hindrer røgen i at komme ud... røg må ikke hindres i flugten fra kedlen, det må vendes og drejes men ikke hindres..

Hvad str. er din kondensator... 1,5-2 uf
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Besvar