Optimering

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
ras65ser
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 107
Tilmeldt: 26 jul 2011 08:52
Mit fyr: Bio18
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9670
Dagligt forbrug: 10,3
Årligt forbrug: 4 ton

Optimering

Indlæg af ras65ser »

Hey Jeg vil lige opddatere mit forbrug efter montage af min TM3007 med 800liter buffer tank.... Jeg har siden 1 oktober 12 til idag brugt 3136 kg. Men jeg kan ikke rigtigt fornæmme hvordan mit forbrug er i fårhold til sidste år. Hvor jeg syntes det var noget koldre. :oops: heller hva. ( brugte ca. det dobbelte 10/11)

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Optimering

Indlæg af bent »

Hvorfor bruger du egentlig buffertank ? og kan du få den til at kørre nu her hvor det næsten er ved at være sommer.
ras65ser
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 107
Tilmeldt: 26 jul 2011 08:52
Mit fyr: Bio18
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9670
Dagligt forbrug: 10,3
Årligt forbrug: 4 ton

Optimering

Indlæg af ras65ser »

Jeg har solvarme som jeg bruger akutanken til, og så blev fyret sat til og køre efter graderne i den. Så fyret kører altid 100% i drift og kommer aldrig i pause :P :P .... Men jeg ved ikke rigtigt om det er noget og spare ved og køre uden om den.... :shock:
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Optimering

Indlæg af bent »

Hej håber lige i andre bio 18 ejere kommer på banen med jeres erfaringer, med at kørrer med fyret her når det er blevet næsten sommer, mit brænder simpel hen ud hele tiden tror jeg har prøvet det meste i indstillingerne, det er med opdatering fra nh bio service, det er kun en varmvandsbeholder gulvarme badeværelse og håndklædetørre der er i gang så når fyret kørrer med minimum drift brænder den ud.
Jeg har startet oliefyret nu har ikke tid til at passe pillefyret hele tiden træls går med tanker om at sætte en buffertank op og så styrre fyret med termostat bare en tanke.
ras65ser
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 107
Tilmeldt: 26 jul 2011 08:52
Mit fyr: Bio18
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9670
Dagligt forbrug: 10,3
Årligt forbrug: 4 ton

Optimering

Indlæg af ras65ser »

Her du ikke muliged for oh køre start/stop måske 2-3gange idøgnet??? Jeg kørte sådan sidste år inden buffertank og det virkede fint. Prøv Evt. lige og tage dine røgvender ud hvis det er dem fra nh bio. da de måske laver for meget modstand i kedlen i stille vejr.

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Optimering

Indlæg af bioservice »

Prøv at lægge mærke til hvornår fyret går ud, det kan være at brændselsmin. skal lidt op eller luftmin skal lidt ned.. hvis der er for meget luft kontra brændsel, så går bålet ud.... kontroller ligeledes at trækstabilisator står på 10, så skorstenen ikke trækker varmen af bålet...

Hvis du vil meget langt ned i ydelse, så prøv at tilskære et stykke skamol der kan ligges ned i hærden og halvere denne, det kræver dog en del indregulering..
Jeg har selv med fordel gjort dette, grunden er at når ydelsen kommer langt ned, så er gløderne ikke tilstrækkeligt samlet til at bålet kan " holde varmen " hvis hærden gøres mindre, så er pillerne mere samlet i hærden..

Håber dette kan give lidt ledetråde til en bedre drift..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Optimering

Indlæg af bent »

når den går på pausefyring er der så ikke muglighed for at stille ned på de 5 minuter der går inden sneglen kørrer det er for lang tid hos mig.
den skulle jo selvfølgelig helst ikke kørre på pause men det er svært når der ikke er mere varme afgivelse til huset.
inden i montørindstillinger er der et parrameter der heder snegletid der er ingen beskivelse på hvad det er ? og hvornår den har indflydelse.
har monteret skamolplader og er i gang med indregulering det tar lang tid så man må havde meget tålmodighed.
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Optimering

Indlæg af bioservice »

De 5 minutter er desværre urørlige.. men du kan justere pausefyringen i pauseluft og pause brændsel..

det er mest fornuftigt at regulere fyret ned så der ikke er pausefyring, men hvis der er lidt vand til at optage varmen, kan det være uundgåeligt at der opstår pausefyring.. men godt du prøver med skamol reduceringen af hærden, det har jeg selv gode erfaringer med.
Snegletid, er en parameter der bestemmer om sneglen skal kører med korte ryk og korte pauser eller lange ryk med lange pauser... det gør at man kan dosere oftere men med en mindre mængde brændsel..

Hold ud med indstillingen, det skal nok betale sig.. ;-)
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Besvar