Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleforbrug??

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
daschh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 sep 2018 07:23

Pilleforbrug??

Indlæg af daschh » 04 okt 2018 23:45

Hej alle sammen.

Eftersom jeg langt om længe fik mit pille fyr til at køre uden at det brændte ud når det nåede KT.
Er jeg nu stødt på at jeg sys det bruger mange piller i forhold til andre her på siden.
40 kg på 1 døgn. Sys jeg lyder af meget.

Huset er et gammelt hus på 140 kvm i 2 plan. Med middel isolering. 1. Sal er med 300 mm da det er ny renoveret.

Tænker lidt det er i overkanten. Håber nogen kan hjælpe.

Mvh Daniel


pendec

Re: Pilleforbrug??

Indlæg af pendec » 05 okt 2018 09:22

Kan du levere lidt mere info.

- Model, med / uden kæde foran (NBservice styring)
- aktuelle Indstillinger. (Max blæs, brændsel,setpunkt/KT,rens intervaller, længde)
- med/uden trækstabilisator

Udover det, så har jeg ofte oplevet at for at nå KT, så bruger den rigtig meget ekstra på de 100% ydelse indtil den når setpunkt, og så burde du se et meget lavere forbrug de følgende døgn.

Jeg har nået 16kg her, da jeg også har hævet gulvtemp til 31c nu.(cementgulv)

daschh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 sep 2018 07:23

Re: Pilleforbrug??

Indlæg af daschh » 05 okt 2018 09:51

Det er et bio 18 pillefyr med en biomax 16 styring.
Uden kæde foran

Kombi nej
Pause stop Ja
Pausestart 10
Pause stop 7
Kedeltemp 60
Brædsel 1.5
Røgtemp min 55
Røgtemp max 340
Startbrændsel 18
Pausebrændsel 5s
Pauseluft 6%
Pausetidmax 60
Renblæsetid 7
Renblæsint 60
Sommer nej

Montør

Brændsel min 18
Sneglemax 17
Luftmin 5
Luft max 39
Luftreducer 0
Tændvarmetid 15
Tændvarmeeff 100
Tændluft 5 %
Regrampetid 25s
Stop blæsetid 15
Røgstarttemp 10

Har haft nh bioservice til at skifte styringen.
Nå indrømmer jeg ikke aner hvad det trækstabilartor er??

Drift pt er
Driftydelse 51
Kt 62.8
Rt 122

Har 6 radiator. Og ingen varmtvandsbeholder

pendec

Re: Pilleforbrug??

Indlæg af pendec » 05 okt 2018 11:45

trækstabilisator: sidder på dit skorstensrør og har til formål at stabilisere træk i kedel, så du heller ikke får trukket varmen uden når der er blæst og vind, så tager den noget af trykket.

Biomax er styring lidt anderledes, klart nok, med grund indstillinger + lidt ekstra som du har, og alligevel burde fungere på samme måde.

jeg har,
Brændsel 0,8
Max blæs 18%
Rensblæs 15
Rensblæsint 45
SneglMax procent 12%

Det er vigtigt at blæsmax ikke er for højt, for så varmer du for gråspurve, og kedel når ikke at mærke varmen når den ryger ud igennem skorsten.
Det er på blæsmax jeg har vundet en del her. Jeg lå gerne højere nogle år tilbage men så eksperimenterede jeg og har holdt dette i 3 år nu.
Den skal dog renses 2-3 dage, hvor herd lige for en ske ned og fjerne "toppings" :) Så kører den 3 dage igen, det er primært når ydelse ligger på 20-30% at den ikke holder længe.
Når jeg sænker ydelse mere, så bliver blæs højere men desværre slukker den så flammen oftere som resulterer i fyldt sneglrør.

Jeg ville da prøve, lavere brændsel + lavere Maxblæs til at begynde med, og ser du en ændring, så prøv at sænk begge parametere lidt igen , det giver dog ikke mening at gå under 17-18% , for der skal jo luft til. Og lige en detalje, mit spjæld på siden af brænder, højre side, har en åbning i kant som en tommelfinger bredde, det er jo også vigtigt.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pilleforbrug??

Indlæg af C@sper » 08 okt 2018 11:35

Nu er det ikke direkte sammenligneligt, i og med min styring er den goe gamle med kæde osv. Men jeg brugte en del tid på at justere fyret ind, så jeg har en fin musegrå askefarve i laangt det meste af tiden. Jeg har selv flækket et par ekstra røgvendere sammen, der erstatter de to der ligger i toppen. Dem har jeg måtte rykke og modificere jævnligt med en pladeklipper så de ligger godt og fast, men samtidig ikke er skyld i at nedfaldsrøret bliver meget varmt og brænder piller og smuld fast så fyret til sidst stopper. Ydermere installerede jeg en trækstabilisator mellem fyr og skorsten hvilket har gjort rigtig meget som pendec kort nævner ovenfor. Kort sagt så skal du justere luft/brændselsmængde lidt af gangen og holde øje med røgen der kommer ovenud af skorstenen, kigge på lidt flammen i herden osv. Jeg fyrer udelukkende med Barlinek piller og jeg kan sagtens køre 990kg piller igennem uden at tømme herden undervejs. Hvis det er piller af dårligere kvalitet må jeg tømme herden undervejs.

Jeg vil anbefale dig at bore 8-10 små ø3 eller ø4 huller tilfældigt ved sidne af hinanden på undersiden af sneglrøret således meget af den træpillesmuld der transporteres undervejs kan falde ned i en spand. Smuld er med til at forhindre pillernes frie fald ned gennem skakten til herden. Mine huller er boret så langt oppe (eller nede om man vil) så jeg kan stille en 10l gulvspand under. Hvis det er piller af tvivlsom karakter bliver den meget hurtigt fyldt.

På de rigtig kolde dage med minus grader og kraftig blæst bruger jeg 35-40kg i døgnet på 234kvm rimelig godt isoleret stuehus. Som vejret er lige nu ligger jeg vel på omtrent en sæk i døgnet plus minus og har 21 grader overalt i huset på 2 etager.


Besvar