Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
pendec

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af pendec » 12 apr 2018 14:05

Jeg må have en defekt RT måler eller sådan noget, for jeg kører på lavblus med 30-50% ydelse / 1.00kg og RT er 160g+ (godt nok ikke rengjort i en uge men!). Når min var på fuld tryk for nogle uger tilbage og helt clean, ramte jeg 230-240 grader


C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af C@sper » 12 apr 2018 14:14

Tjaae det kan godt ske du har det.
I tidligere tråd herinde startede jeg med ca 300 grader ved fuld last. Det fik jeg knap halveret ved justering og et par ekstra røgvendere. Nu har jeg så monteret den famøse stabilisator og har skåret 80-100 grader yderligere af, afhængig af last, og kan konstatere fyret ikke er super til SÅ lav ydelse. Jeg vil tror den kører bedst mellem 80 og 120 grader. Hvem ved om jeg måske har en defekt RT føler.

pendec

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af pendec » 12 apr 2018 14:26

Da jeg købte det, var det 120 grader, og 160-170 når det skulle renses, også efter stabilisator opsat. Så en sæson, 5-6 år henne, gik noget helt i vasken, den startede med de 230-240 grader og jeg kunne ikke finde grunden og jo, rengøring gav lidt mindre nogengange men!.

Har en separat RT måler på skorsten, og den måler næsten samme temp som RT på skærm. så derfor mener jeg ikke føler er defekt. Nå, men fedt er da, du har muligheden for at ligge så lavt, det mente jeg kun de nyere pillefyr kunne, og dertil også havde større krav til skorsten, har jeg læst.

Måske lider din bio18 af præcis samme som min, alder... efter X antal år, så kan kedel bare ikke så godt mere.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af Grevens » 12 apr 2018 14:43

- Casper, du skrev tidligere at du havde monteret RT føler EFTER stabilisator ... så bliver der jo blandet frisk kold luft med hen til føleren ??? ... eller hyr ???
...

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Brænder ud efter mont. af trækstabilisator

Indlæg af C@sper » 12 apr 2018 14:56

Ja det er korrekt. Jeg tænkte mig ikke om i farten og monterede føleren efter stabilisatoren, hvorved frisk/falsk luft må blive blandet med RG og det er da ikke for smart. Nu opdagede jeg det først i går så fyret har ikke kørt meget siden den blev flyttet, men RG er steget allerede, det kan jeg da se.


Besvar