Alternativ brændsel

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
J-S
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 mar 2011 17:06
Mit fyr: Smedegården
Areal: 245
Brændsel: korn - byg
Fremviser gerne i postnummer: 8620

Alternativ brændsel

Indlæg af J-S »

Hej

Jeg har et kombifyr fra Smedegården, hvor brændslen falder ned i brændkammeret som er i bunden af fyret. Blæseren blæser så nedefra og op genne brænhovedet.

Er der nogen der har erfaringer med at fyre med alternative brændsler i fyr der er indrettet således? jeg har fyret med korn, men har haft problemer med at den fylde brændhovedet op.

JS

joejjoej
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20 okt 2010 16:20

Re: Alternativ brændsel

Indlæg af joejjoej »

Smedegårdens faldstoker egner sig bedst til træpiller af god kvalitet det giver de færreste problemer MEN jeg har hos Smedegården set at den kan fyre med hvede uden problemer men tag og ting til Jønne og styg ham med hårene så får du guldkornene ud af ham lettest :-)

hilsen jørgen
J-S
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 mar 2011 17:06
Mit fyr: Smedegården
Areal: 245
Brændsel: korn - byg
Fremviser gerne i postnummer: 8620

Re: Alternativ brændsel

Indlæg af J-S »

Ja, jeg har snakkt med ham nogen gange, da jeg har fyret med korn i vinter. Havde blot problemer at brænde dem ordentligt og blæseren kunne ikke blæse alt asken væk, hvilket resulterede i at brændhovedet blev fyldt med aske og senere ubrændte korn. Det var byg jeg fyrede med, og med en vandprocent på 17. (det var for meget)

Jeg overvejer at prøve at fyre med roefrø eller rapsafrens. Er der nogen der har forsøgt sig med alternativt brændsel?

JS

Besvar