Hjælp til nybegynderen

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hjælp til nybegynderen

Indlæg af Keld »

Hvis en kalofære bruges lejlighedsvis er det en fordel med en akutank 750-1000 liter der er godt isoleret der står med varme på. Kedlen kan så være meget mindre, Blæseren vil så bruge varmen fra akutanken til at varme rummet op, når det er sket skal der jo kun bruges varme til vedligeholdelse af den ønskelige tempratur, når blæseren slukkes igen, begynder fyret at fylde varme på akutanken så den er klar til næste gang.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Hjælp til nybegynderen

Indlæg af snubbi »

hej
hvis du skal have kalorifere blæse til værkstedet bør du have en akumolering tank på ,så får du ikke så store udsving på temperturen samtidig har fyret bedre mulighed for at følge med . du skal ikke sætte radiator på den streng du skal have kalorifere på .fordi at når du bruger kalorifere får radiator ikke noget varme .samt bruge min. 3/4" helst 1" rør for sådan en kalorifere tager godt fra.
vedr fyret skal du huske at montere en thermisk shunt ventil mellem frem og retur , den sørger for at din retur ikke bliver for kold(min. 60 grader) ,med kold tæring til følge
mellem de 2 kedeler du nævner ville jeg vælge ksm kedlen pga af du kan få en stor tank til flis/sav smuld/piller
fyre selv med flis i en baxi
klodsen
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 feb 2011 21:35
Mit fyr: passat h40
Areal: 350m2 +110værksted
Dagligt forbrug: 1rm

Re: Hjælp til nybegynderen

Indlæg af klodsen »

Hej det med buffer tanken . har allerede en på 1500l så det er på plads .

Til Kim kan man ikke bare lukke det ned om sommeren??? som jeg gør med mit nuværende fyr
men kunne nu godt tænke mig at se et anlæg der kører

Besvar