Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Benekov R15, Baxi 1.5 eller stokker 16

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Benekov R15, Baxi 1.5 eller stokker 16

Indlæg af jhjorsal » 15 apr 2007 08:50

Jeg har pt. gang i forskellige indlæg igang men nu driller fyret.
Jeg har en Passat C2 som jeg overtog ved køb af en landejendom, nu her 8 år og en masse børn senere er jeg begyndt at interessere mig for fyret og ikke mindst økonomien i at fyrer. Men det er vist en postgang for sent for fyret er begyndt at bruge vand, sikkert pga. et alt for stort fyr 23 KWA (dårlig drift ved lavt forbrug), for koldt returvand 20-30 grader (manglende shunt ventil) og ikke mindst manglende tid og interesse men summa sumaro er at den bruger en ½ L vand om dagen, passat manden siger en ny kedel koster 21K + m og montage og det kan man jo få meget andet for når nu fyret er 10 år gammel og for stort.
Ved en grundig gennemgang af dette forum har jeg konkluderet at Benekov R15 og Baxi 1.5 er de mest populære, så jeg ringede til Liagro og fik at vide at teknologien var meget nyere i deres fyr kontra et Baxi, Okay. Så kørte jeg forbi VVS grossisten og fik en gennemgang af Baxi fyret, hvilket han ikke havde noget dårligt at sige om, men da han hørte at jeg kun skulle fyrer med træpiller (gider ikke bøvle med andet) blev jeg straks slæbt med over til et Stokke fyr som jo er noget billigere, så jeg er sku noget i tvivl om hvad jeg skal og hvorfor kalder man en Stokke for en træpillebrænder når de andre er i katagorien stokerfyr, er det dårligere eller er det bare fordi det kun kan brænde træpiller.
Derudover har jeg snakket med en fra energisiden samt passatmanden som begge mente at det ville være smart at sætte en akku tank på min c2 kedel (fra før jeg blev opmærksom på at den var færdig) da stokerfyr havde bedst af at arbejde nær maks ydelse og at det var mest økonomisk.
men både Liagro og VVS Grossisten siger at det ikke er en god ide, da deres fyr kører fint ved lavt forbrug. Jeg vil bare gerne have et solvarmeanlæg koblet på som kun skal være med til at varme centralvarmevandet op (ikke brugsvand da den del af huset hvor varmen kommer ind fra udhuset lige er blevet renoveret) hva mener i om akku tank?


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 15 apr 2007 09:09

Selve akkutanken ved jeg ikke så meget om.
Men om det er den rigtige løsning er nok afhængigt af fyret.
De nye stokere er for effektive til at det kan betale sig. (Liagro og VVS G har ret)
Men jeg tror den vil passe fint til passaten. (hvis det ikke er for sent)

Du skriver Stokke, men jeg tror du mener Scotte?
Dem sælger VVS G, til en rigtig god pris og er du 100% sikker på at du vil fyre med træpiller de næste mange år, er det nok den bedste løsning.
Man kan altid supplere med en vel placeret brændeovn samt evt. noget varmeflytning.

Du skal bare være sikker på at du holder dig til træpiller for den kan ikke brænde andet.
Med en kold vinter næste år, er det langt fra usandsynligt at træpillerne kommer til at koste mellem 2500 og 3000 pr ton.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 15 apr 2007 11:05

Ingen tvivl om at passaten med en shunt og akumulerinkstank var blevet noget ældre + meget mere optimalt fyring....

Hvad du skal vælge.... HMM jeg er ikke i tvivl om du burde tage ud og se de fyr du kunne tænke dig og her tænker jeg ikke på dem forhandelerne har stillet op.... nej ud til nogen der har de modeller du kunne tænke dig at kikke nærmer på.... så kan du få en hverdags situation at se....

og gerne lidt op fyldning og rense tips... lidt styring..

er ikke i tvivl om at du kan bare spørge her på forum om de mærker du gerne vil se.. og lige skrive hvor du bor så... kommer der nogle der vil vise frem....

jeg for feks besøg fra en der kommer lidt nord for århus idag der lige skal se og have nogle fifs med hjem...

Bare spørg vi vil faktisk gerne vise vores interesse/hobby frem :-)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Men hva med solvarmen

Indlæg af jhjorsal » 15 apr 2007 20:23

Ja undskyld selvfølig mener jeg Scotte.
Jeg er sikker på at det ikke bliver andet end træpiller jeg har prøvet flere andre ting som korn og olivensten, korn asker for meget og olivenstenene svinede lidt mere men jeg fandt ingen besparelse.
Jeg har ikke hørt nogen kommentere om det kan betale sig at sætte akku tank op til en Scotte men hvordan gør jeg det hvis jeg gerne vil have et solvarme anlæg op til at tage over om sommeren for varmt vand og gulvvarme når solvarmebeholderen ikke kan stå i stuehuset ( da den del af huset lige er blevet renoveret for en ½ million) dette betyder også at der under ingen omstændigheder kommer yderlig slanger ind i baggangen udover de allerede indlagte frem og retur varme, jeg kan ikke se andre muligheder end en akku tank ved siden af fyret i den længe som solpanelerene også skal sidde på. spørgsmålet er bare om det kan betale sig?

Anonymous

Indlæg af Anonymous » 15 apr 2007 22:01

Jeg ville holder mig langt væk fra en Benekov R15. Den er efter mine erfaringer overhovedet ikke velegnet til træpiller. Der findes rigtig mange anlæg til dedikeret træpiller. De nyeste er sågar meget vedligeholdesvenlige, de fås med automatisk rensning af både brænder og kedel, men så koster de også mere end f.eks en Scotte. Fordelen ved dedikerede træpillebrænder er, at de kan slukke, når der ikke er noget forbrug, dvs den kan uden problemer køre om sommeren, modsat de flest stokere. De virker i princippet som et olie/gasfyr, så akkumuleringstank ikke er nødvendig.


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 16 apr 2007 18:56

En r15 kan jo også slukke og tænde, og jeg kender da flere der kører træpiller igennem dem uden problemer.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Anonymous

Indlæg af Anonymous » 16 apr 2007 19:20

Søren Ø, har dine bekendt nogensinde fået lavet en røggasanalyse af deres r15?. Jeg gætter på, de bliver fælt overraskede, når de ser resultatet. Hvis du læser indlæg omkring sodning med r15'eren, så vil du opdage, at det er et generelt problem med dette fyr.

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 17 apr 2007 15:04

Jeg ville vælge en R15 ikke minst på grund af autotæning askesnegl mm. mine forælders køre uden problemer dog med korn.
der er jo også twinheat.
Hvis du kun vil fyre med pille var det så ikke en ide at købe en "rigtig" pille brænder?
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 17 apr 2007 18:38

Hvad mener du med røggasanalyse. Er det en co måling? Hvis den er helt i skoven burde teknologisk vel have opdaget det.
En sodring er der nok i større eller mindre grad i alle benekov. Min er ikke så præget af det og jeg har aldrig haft driftstop p.g.a det.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar