Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

På bar bund mht. pilleforbrug.

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
levi

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af levi » 21 dec 2010 23:52

Boreas » 21 Dec 2010, 23:45 skrev:Overdimensionering har jeg godt nok ikke tænkt på. Ok, nu er det sådan at skal man bruge hele huset så snakker vi 345 kvm. Det skal vi jo så ikke endnu. Plus der er den lille sidebygning som fyret er installeret i. Den har de måske også haft planer med.

Hvad så med hans påstand om aldrig at have fyldt op mere end 1 gang om ugen (og her mente han at han fyldte det op der var brugt, ikke at han skulle hælde 450 kilo op hver uge). Er det bare løgn og latin?!

Jeg har da stadig håb om at der kan rettes lidt op på det via bedre indstilling.
Du kan ikke bruge en tidligere ejer som korrekt reference på energiforbruget, - jeg syntes aldrig at de energiforbrug der opgives i en salgsopstilling virker særlig realistiske/Ærlige, - og det er jo den tidligere ejer der opgiver dem...

Din kedel er formentlig købt efter at man kan bygge til og renovere, - kommer du aldrig op på 500 m2, - så ville jeg finde mig et andet anlæg, - dit forbrug vil aldrig blive tilfredsstillende.

Jo du kan sikkert trimme dit anlæg en anelse, - men kedlen er stadig alt for stor ift. dit anlæg, - og vil derfor bruge flere piller end godt er :(


Boreas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2010 21:28
Mit fyr: P&H 47-850
Areal: 240 i brug
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80-100 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Boreas » 22 dec 2010 00:01

Det lyder sgu ikke godt.

Er det hele molevitten der er for stor eller kan man få anden herd / kedel som komponent for at spare den vej?

levi

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af levi » 22 dec 2010 00:12

Du skal naturligvis starte med at lære dit anlæg at kende, - og forsøge at "trimme" det, - før du bare skifter det ud.

Boreas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2010 21:28
Mit fyr: P&H 47-850
Areal: 240 i brug
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80-100 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Boreas » 22 dec 2010 00:17

Ja, selvfølgelig, men hvis det i sidst ende aldrig bliver økonomisk, men i bedste fald "mindre slemt", så kan man lige så godt undersøge hvad slags penge vi taler om. På et tidspunkt skal det jo laves. Jeg skal ikke rende og være omsorgspædagog for et stokerfyr.

levi

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af levi » 22 dec 2010 00:24

Boreas » 22 Dec 2010, 00:17 skrev:Ja, selvfølgelig, men hvis det i sidst ende aldrig bliver økonomisk, men i bedste fald "mindre slemt", så kan man lige så godt undersøge hvad slags penge vi taler om. På et tidspunkt skal det jo laves. Jeg skal ikke rende og være omsorgspædagog for et stokerfyr.
Helt enig, - men man skal jo ikke tage sorgerne på forskud :)

Det er svært at sige hvad en udskiftning vil koste, - det kommer jo an på dine ønsker, - men en sådan debat bør nok få sit eget indlæg i forum :)


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Fer » 22 dec 2010 07:53

Hvordan har du målt dit forbrug? På pallerne eller efter som du troede du havde 850kg i magasinet :)

Jeg har brugt omkring 1,8-2 tons de sidste 8 uger. Det har været rigtigt koldt!

Hvad forventer du års forbruget er? Mit er ca. 8 tons.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Bigfoot » 22 dec 2010 08:34

tidligere ejers forbrug, kan jo variere af mange ting.
Da jeg startede min baxi, så fik jeg en tankfuld af min makker, nogle ukendte piller han havde skaffet. De brændte væk som ingenting. Der var slet ikke noget power i dem. Og havde jeg købt den slags piller hjem, så havde jeg da brugt omkring det dobbelte af hvad jeg gør nu.
Men et for stort fyr, går kun en vej i dit forbrug, og det er den forkerte vej.

Det er nok ikke helt tosset som Levi skriver, at dit store forbrug, ville kunne finansere et nyt fyr, ved en udskiftning.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Soren » 22 dec 2010 08:52

Ring til producenten i skive og spørg ham om hans mening
måske en bytte handel
P-H stokeren er en af de bedre
Søren
Likes frabedes

Boreas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2010 21:28
Mit fyr: P&H 47-850
Areal: 240 i brug
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80-100 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Boreas » 22 dec 2010 12:12

Goddag og tak for alle jeres svar.

Det jeg måler det på at jeg kiggede i siloen efter vi havde fået leveret piller. Jeg ved godt det ikke er en specielt præcis måde, men jeg kan jo give et slag på tasken hvor meget af det der blev fyldt på ca. er forbrændt siden leveringen, og jeg ved også hvor tit jeg skal fylde magasinet på anlægget op. Mine forventninger har jeg bedre tal på rent pengemæssigt: jeg regnede i hvert fald ikke med at der ryger 3-4000 kr. til varme hver måned, når man har et pillefyr. Men det var måske forkert tænkt.

Må man spørge følgende: hvis jeg forstår ret så er anlægget mere økonomisk, jo tættere det er på fuld last? Vil det sige at man med de rette indstillinger faktisk kan spare piller ved at varme flere rum op end nu? Eller vil det bare føre til samme forbrug, men flere (ubenyttede) varme rum for pengene?

Jeg er i dag begyndt at notere indstillinger og vil nu køre ved forskellige indstillinger hhv. ét døgn og se hvor meget der forsvinder fra magasinet. Efter julen følger et eftersyn / rådgivning, en rådgivning om hvad solfangere vil kunne gøre, og dernæst snakker jeg evt. med P&H. Bytte/salg kan vel egentlig ikke give så meget når det er et gammelt anlæg, eller hvad?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Flemming DJ » 22 dec 2010 12:26

M.h.t. solvarme kan det, hvis det laves rigtigt, give mulighed for at slukke fyret helt i sommerperioden. Alt afhængigt af varmebehov og varmtvandsforbrug vs. størrelse på solvarmeanlægget.

Vi kørte i år på solvarme suppleret med kakkelovn i kolde perioder fra 9. april til 20. oktober, svjh. To voksne og barn på 1 år. 9 m2 effektivt absorberareal, 300 ltr. beholder og varmeveksler til centralvarmen. Gulvvarme i det meste af hytten, godt 100 m2 opvarmet. Halvskidt isoleret: 70 mm leca indenfor helstensmur og ca. 150 mm på loftet.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar