Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

På bar bund mht. pilleforbrug.

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Boreas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2010 21:28
Mit fyr: P&H 47-850
Areal: 240 i brug
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80-100 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Boreas » 21 dec 2010 22:53

Hej.

Så er jeg mør nok til at skrive her. I får lige forhistorien:

Vi har købt hus og flyttede ind i november måned. Huset er udstyret med et Primdal&Haugesen 47 stokerfyr. Jeg TROR at der kan være 850 kg i fyrets magasin, dette tal står også på fyret (47 - 850), men forrige ejer siger 450 kg.

Vi bruger pt kun en del af huset, eftersom der er én mere der flytter ind men først til marts, og vi først skal gå i gang med at istandsætte tagetagen. Vi opvarmer således ca. 180 kvm til almindelig beboelse, ca. 60 kvm på omkring de 14 grader og i tagetagen er der ca. 80 kvm på frostsikring samt resten uopvarmet (uudnyttet loftsrum). Generelt ville jeg sige at tagetagen er i den dårlige ende isoleringsmæssigt, mens stueetagen er hverken specielt godt eller specielt dårligt isoleret. Der er gulvvarme i ét rum, nemlig badeværelset.

Med de indstillinger forrige ejer havde givet os (indkøring 0,6 luft 70%), var det svært at opstarte fyret, for der kørte så mange piller ind at ilden ligesom blev kvalt i dem. Jeg satte den derfor ned til 0.3. Efterhånden har jeg også reguleret luftmængden ned til 64%. Settemp er på 65. Røg og flamme ser ud som de skal, hvis jeg forstår beskrivelserne rigtigt. Vi har ca. 13% CO2 og røgtemp ligger på 160-170 grader. Sagen er nu den at vi har brugt MANGE piller siden vi flyttede ind. Jeg har svært ved at sætte tal på da det hele er så nyt for mig, men mit indtryk er at vi kommer til at forbruge MINDST 3 tons piller på 6-8 uger.

Forrige ejer siger han ikke på noget tidspunkt har fyldt fyrets magasin op mere end en gang om ugen. De sidste 2 uger med streng frost har jeg fyldt op hver 3,5-4. dag.

Nu er jeg altså med andre ord meget usikker om det bare er normalt at jeg skal købe piller for 6000 kroner hver 6.-8. uge her om vinteren??

Og for det andet, når jeg først har startet fyret op, er det så måske alligevel bedre med en større indkøring? Han sagde at de indstillinger han gav mig havde virket fint for ham, men jeg har altså haft problemer med mængden. Så mit generelle spørgsmål er om højere indkøring betyder at man bruger flere piller, eller om forbruget bliver det samme, men det køres bare ind i større bidder?

Tak for nu, der kommer med garanti flere spørgsmål.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Bigfoot » 21 dec 2010 22:59

Boreas » 21 Dec 2010, 22:53 skrev:Hej.

Så er jeg mør nok til at skrive her. I får lige forhistorien:

Vi har købt hus og flyttede ind i november måned. Huset er udstyret med et Primdal&Haugesen 47 stokerfyr. Jeg TROR at der kan være 850 kg i fyrets magasin, dette tal står også på fyret (47 - 850), men forrige ejer siger 450 kg.
det står nok for liter og ikke kg....

mit 350 liters kabinet, tager ca 175 kg piller.... så ca 2 liter pr kg.... icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Boreas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2010 21:28
Mit fyr: P&H 47-850
Areal: 240 i brug
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80-100 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Boreas » 21 dec 2010 23:05

Ok, det giver selvfølgelig mening. Så passer det nok med lidt over 400 kg.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Landbo » 21 dec 2010 23:13

Hej.

Kender ikke noget til din stoker men du opgiver at i har 13% CO2. Øh, hvordan har du konstateret det ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

JFK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 18 dec 2009 19:13
Mit fyr: Twin Heat
Areal: 600
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: 80 - 125
Årligt forbrug: 15 - 20
Geografisk sted: Vester Velling mellem Randers og Ulstrup
Kontakt:

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af JFK » 21 dec 2010 23:13

Hej Boreas

p&h 47-850 står at kedelen yder 47 kw og der er 850 ltr i magasinet.
først vil jeg lige høre hvor gammel er den kedel ? fordi du skriver først at du justere på luft og indkøring af pille mængde og bag efter at du har en ca 13% co er kedelen ikke med iltstyrring ?
hvis den er med iltstyrring plejer man ikke at skal just på luft og indkøring så pleje den at modulere på
forbrændingen via iltsonden.
er du sikker på at den står på auto

mvh


Boreas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2010 21:28
Mit fyr: P&H 47-850
Areal: 240 i brug
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80-100 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Boreas » 21 dec 2010 23:18

Hej, den har sådan et styringsmodul med en lille display. Der står bl.a. CO. Jeg tror den er ca 8 år gammel.

Og nej, den står ikke på auto. Forrige ejer siger at den ikke kan starte automatisk (dvs går den ud så er det tændvæske og tændstik...), og det lød som om den skal stå på manuel af den grund.

Undskyld de spinkle svar, men jeg aner dybest set ingenting om den slags fyr. Og alt hvad jeg finder på nettet er meget teknisk skrevet, ikke det bedste hvis man lige skal lære det helt grundlæggende i det.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Landbo » 21 dec 2010 23:30

Øh, hvad fabrikat og model er det styringsmodul ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

levi

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af levi » 21 dec 2010 23:35

47 kw kan varme en hel skole op!

Jeg tror dit fyr er alt alt for stort, - hvis du nu havde et piv utæt hus fra 1920, - så skulle du ca. bruge 100 watt pr. løbende m2.

Hvis vi kigger på fyrets effekt, - så er det lavet til at kunne varme 470 m2 op, - hvis huset er fra 1920...

Man må aldrig overdimensionere et stokerfyr, - det lyder helt klart til (I mine ører) at være en af problematikkerne i dette tilfælde, - det kunne måske kompenseres en anelse hvis fyret selv kunne tænde/slukke, - men det kan det jo desværre ikke...

Boreas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2010 21:28
Mit fyr: P&H 47-850
Areal: 240 i brug
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80-100 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Boreas » 21 dec 2010 23:38

Styringen er også fra P&H, og den er nyere end fyret. Den blev skiftet efter der har været brand i fyret for nogle år siden. Skal nok gå over i fyrrummet og kigge efter nøjagtig betegnelse hvis det hjælper - bare ikke i aften, for jeg har taget nattøj på.

Men kan jeg udlede af jeres svar at forbruget er grotesk?

Boreas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2010 21:28
Mit fyr: P&H 47-850
Areal: 240 i brug
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80-100 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: På bar bund mht. pilleforbrug.

Indlæg af Boreas » 21 dec 2010 23:45

Overdimensionering har jeg godt nok ikke tænkt på. Ok, nu er det sådan at skal man bruge hele huset så snakker vi 345 kvm. Det skal vi jo så ikke endnu. Plus der er den lille sidebygning som fyret er installeret i. Den har de måske også haft planer med.

Hvad så med hans påstand om aldrig at have fyldt op mere end 1 gang om ugen (og her mente han at han fyldte det op der var brugt, ikke at han skulle hælde 450 kilo op hver uge). Er det bare løgn og latin?!

Jeg har da stadig håb om at der kan rettes lidt op på det via bedre indstilling.

EDIT: huset er også forberedt til installering af solfanger. Vil det kunne hjælpe eller er det omsonst når man har for stort fyr.


Besvar