Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nogle der har kendskab til denne kedel

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

nogle der har kendskab til denne kedel

Indlæg af salemander » 16 dec 2010 11:37

Jeg går og overvejer at skifte den gamle salemander ud med en anden kedel.jeg bruger kun salemander til brændefyring og er sådan set glad nok for den men hvis brændeforbruget kunne blive lidt mindre ville det osse være rart=mindre arbejde.i forbindelse med et evt skift af kedel har jeg kun et krav til den nye kedel det er at kedlen skal kunne bruges som både stokker fyr og brændefyr.jeg har fundet en kedel ved noget som hedder dansk stokker units som opfylder mine behov.Kedlen er en støbejernskedel og skulle efter hvad jeg kan læse have en effekt fra 3 til 35 kw.og en virkningsgrad på 87,8 % .Men inden at jeg investere i den kunne jeg godt tænke mig og høre om der er nogle herinde som kender denne kedel og evt selv har en til at stå af denne type og evt fordele og ulemper ved den
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: nogle der har kendskab til denne kedel

Indlæg af snubbi » 16 dec 2010 19:09

hej
kender ikke den på gældene model, men støbe jern kedeler kan være svære at rengøre .,ud med den gl.salemande den har kun en virkning`s grad på 45%. hvor mange kvm skal du op varme og hvad pris ca hade du tænkt at bruge på det .der andre modeler der kan de samme.jeg tror nå du begynder at fyre med stoker så gide du ikke at lave så meget brænde mere.jeg start også med en kombistoker,(den holdte kun 4år)men jeg opdage hvor meget tid jeg brugte på at lave brænder og nå jeg kørte med stokeren der var varme på om morgen.derfor har jeg en baxi nu.
kom med de data så kommer nogle ind spark på andre modeler
mvh elektrikeren

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: nogle der har kendskab til denne kedel

Indlæg af salemander » 16 dec 2010 21:16

Den kedel jeg har set på er opbygget på samme måde som en salemander kedel (A model)dog er der selvfølgelig lavet forbedringer på den.Rengøringen af kedlen kan ikke være værre end når jeg renser min fer oliekedel som jeg bruger til afbrænding af bioolie (skal renses for hver 400 liter olie)for den type kedel er ikke lige frem let at rense(læs det som et mareridt).Jeg har nu været ved at nær studere hvordan at kedlen er opbygget og ser ikke ud til at være værre at rense end andre typer.
Jeg skal opvarme ca 110 m2 som er isoleret med 100mm lega på væggene og 125mm på loftet (der kommer 300mm mere til foråret)gulvet er isoleret med 100mm lega +100 mm isolering dog er de 15m2 gulv kun isoleret med 75-100mm lega og der er gulvvarme i ca 25m2 + varmt vand til 4 personer 160 liters varm vandbeholder. Derudover skal jeg bruge varme til en kalorifere på ca 30 kw til opvarmning af en garage hvor at der er 100mm lega på væggene ingenting i gulvet og heller ikke noget på loftet(loftet bliver isoleret med 150mm på et senere tidspunkt opvarmningen af garagen er måske 20 gange om året
Grunden til at kedlen var interessant er at den kunne yde alt imellem 3 og 35 kw da det ville passe perfekt til mit behov som både kan være lavt og højt og samtidig have muligheden for at kunne fyre med træ eller koks.Jeg har desuden en gl olietank stående som som kunne bruges til akku tank når man ville fyre med træ.
Jeg er meget interesseret i at høre om der findes andre typer kedler som kan bruges både som stokker og som fast brændsel og samtidig både kan bruges når at der skal varme i garagen og når der kun skal bruges til opvarmning af huset.
jeg har lige et spørgsmål mere mon der er nogle der ved hvad at forbruget af træpiller vil være når at kedlen skal yde 30 kw salemander bruger 3-4 kg koks i timen når at kaloriferen er tilsluttet
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: nogle der har kendskab til denne kedel

Indlæg af Jens » 16 dec 2010 22:03

For at starte med det sidste, så svarer 30 k´w cirka til 7-8 kg træpiller i timen.

Dansk Stoker Unit (DSU) vil udnytte dit brænde sådan cirka lige så dårligt som din Salamander, den fungerer lige som Salamanderen efter gennemforbrændingsprincippet, - hvis du vil udnytte dit brænde med en virkningsgrad på mere end 80%, så skal du have en gasogenkedel.
Atmos har vist en, hvorpå der kan monteres en pillebrænder, men ved det ikke bestemt.

Virkningsgraden på de 87,8% er kun når den kører med piller, og jeg har endda måttet udstyre den med ekstra røgvendere, for at nå den virkningsgrad.

DSU-en kan muligvis yde alt mellem 3 og 35 kw, men den kan ikke selv regulere ydelsen, - hvis du vil ændre på ydelsen skal du selv justere på både luft og pillemængde, - den medfølgende styring kan ikke selv regulere noget som helst, rent faktisk kan den ikke engang pausefyre, - så du skal hele tiden justere den ind til dit aktuelle varmeforbrug.
Den har 2 timere, en der bestemmer hvor længe sneglen skal køre og én der bestemmer hvor lang tid der går mellem at sneglen kører, - og så et par termostater, - det er det hele :-(

Så nej, - efter min bedste overbevisning er den ikke egnet til det, du ønsker.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: nogle der har kendskab til denne kedel

Indlæg af snubbi » 17 dec 2010 13:04

hvis du skal køre med varig udelse bør have en kedel med ilt styring den regulere ved skiftene varme behov atmos har ender køre godt både med brænde og stoker der er også pilevang de var den jeg starte med


Besvar