Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sort røg efter skift af piller!!!

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
zcully
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 aug 2007 13:37

Sort røg efter skift af piller!!!

Indlæg af zcully » 13 dec 2010 18:54

Hej

Jeg har fået et problem. Jeg har lige skiftet piller. Fra 6mm no name piller til Barlinek 8mm piller.
Og nu ryger det bare helt vildt ud med sort røg!!! Hvad kan det skyldes? Er der så stor forskel på 8mm og 6mm eller er det pillerne? Skal tilførslen af piller sættes op/ned når man skifter til 8mm?

Jeg er ikke den store ekspert, så har aldrig indstillet fyret efter jeg overtog det fra den tidligere ejer. Jeg har et ældre Eco Climax fra dengang de havde dreje knapper. Er ca. 5-6 år gammelt.
Hvad er det egentlig optimalt/normalt at sætte kedeltermostaten og cirkulationspumpen på af temperatur?

MVH
Jacob


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Sort røg efter skift af piller!!!

Indlæg af TaagMan » 13 dec 2010 19:15

Mere luft, eller færre piller. Kort og simpelt skal du altid justere når du skifter piller. Brændværdi kan gøre der kræves mere luft, eller modtrykket kan være anderledes fordi pillerne "propper" mere for udblæsningen osv.... hvis lortet ryger, så skal der mere luft til, eller færre piller til den samme mængde luft... det er op til dig...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

vaksla
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 08 jun 2010 17:11
Mit fyr: Baxi MB solo 30/Ecotec A3 15KW
Areal: 136
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 5
Geografisk sted: Sejlstrup

Re: Sort røg efter skift af piller!!!

Indlæg af vaksla » 13 dec 2010 22:28

Har også en eco climax, som jeg lige har sat op. Det blev købt brugt og er 10 år gammel. Den røg også dengang jeg satte den op men satte ydelsen 10 % ned og nu er der kun varmeflimmer ud af skorstenen. Det gøres ved at ændre på nogle microswitch i styringsboksen og pillemængden bliver nedsat. Hvis du heller ikke som jeg har nogle papir på styring, vedlægger jeg et link, hvor der er en masse god info :great:
http://midtjysk-vvs.dk/product.asp?product=157

Håber du finder ud af det :wink:


Besvar