Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Beregninger for et stokerfyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Rahbek6
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 nov 2010 10:05

Beregninger for et stokerfyr

Indlæg af Rahbek6 » 11 dec 2010 15:18

Hvordan ser beregninger af, hvor stor en kedelydelse der er tilstrækkelig, ud?
Hvilke faktorer skal man kende for at kunne lave sådanne beregninger?

Har følgende faktorer:
Etageareal: 1800 m2
Årligt forbrug af naturgas: 16850 m3
Fyret skal være et træpille fyr.

Er dette nok eller mangler der flere faktorer?

Håber der er nogen der kan hjælpe.
På forhånd tak.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Beregninger for et stokerfyr

Indlæg af MichaelK » 11 dec 2010 20:43

Hej

Du skal kunne udfylde og beregne dette skema:
http://www.sbi.dk/download/pdf/anv208skemaer.pdf

Nå, men det er jo så ikke de fleste mennesker beskåret, at kunne det. Derfor
ville jeg holde mig til de data for varmebehov, man lige kan google sig frem til.
De fleste hits lander på et varmebehov for ældre huse, på 45-75 W/m2. Det
faktisk tal afhænger jo af, hvor godt isoleret bygningen er?

Ovenstående vil så give et anlæg på ca. 130 kw. Det passer jo vældig godt med
de infomationer, du fik i din anden tråd om emnet.

Når vi nu lige er ved det, så kan vi jo lige beregne din fremtidige pilleforbrug.
Idet 1 m3 gas oplyses til at have samme brændværdi som 1,11 liter olie, så har
du altså et forbrug svarende til knap 18638 liter olie.
(Kilde: http://www.heatpump.dk/energi.xls)

Da der så går ca. 2 kg piller til 1 liter olie, så får du et årligt forbrug på knap 38 tons.
Der er ikke i ovenstående taget højde for forskellen i virkningsgraderne på naturgasfyr
vs. pillefyr. Denne forskel afhænger jo også af naturgasfyrets alder mv.
Dit forbrug af træpiller, kan derfor godt blive større end 38 tons. Personligt ville jeg
gå ud fra 40 tons. Det er trods alt bedre at sætte forventningerne lavt, for så er glæden
ved en evt. besparelse meget større icon_cheesygrin.gif



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Beregninger for et stokerfyr

Indlæg af MichaelK » 12 dec 2010 09:58

Lige et tillæg.

Jeg er blevet gjort bekendt med, at der i Odder, lige syd for Århus, er et 70KW Hoval BioLyt anlæg,
der varmer 1200 kvm. op for ca. 40 tons piller/år.

Skulle man overføre disse tal til dine forhold, under forudsætning at der ikke er den store forskel i
bygningernes isoleringsgrad, så burde du faktisk kunne klare dig med et 100KW anlæg. Du nævner
heller ikke noget om, hvordan de 1800 kvm. er fordelt? Er det i 1, eller flere plan?
Grunden til at jeg spørger, er bare at det er billigere og mindre effektkrævende at varme en
bygning i flere etager op, end en bygning i 1 plan. Det forhold vil også have indfyldelse på, hvor
stort anlæget skal være?

Med tanke på bygningernes anvendelse, så ville jeg nok vælger en løsningsmodel med 2 anlæg i
serie. Kan du "nøjes" med 100 KW, så ville det blive 2*50KW, eller skal du op i 120KW, så 1*50KW
+ 1*70KW. Det ville give en bedre udnyttelse af de enkelte anlæg. Og en større fleksibilitet i den
daglige drift.

Nu er det så, at Hoval BioLyt har en ret smart styring. Man sætter et kabel imellem de 2 styringer,
og så finder de selv ud af resten. Styringen er indrettet, så man kan forbinde op til 10 anlæg i serie.
Ydermere sørger styringen for, at fordele driften mellem anlægene. Det sker for at forhindre at det
ene anlæg bliver slidt meget mere end det andet. Dvs. at har man f.eks 2*50KW, og i en periode kun
har brug for 50KW, så sørger styringen for at anlægene skiftes til at yde 50KW. Smart ikke?

I øjeblikket er de største Hoval BioLyt keddler, til salg i Danmark, på 50 og 70 KW. Engang i løbet af
Januar 2011, håber fabrikken i Schweiz at kunne markedsføre kedler på 100KW, 130KW, og 160KW
her i Danmark. Disse er næsten færdig testede. Hoval sender ikke noget på markedet, før de har kørt
i 4 år som testanlæg hjemme i Schweiz. Dermed sikre man at anlægene kommer over diverse
børnesygdomme.

Jeg ved godt, at dette indlæg kom til at lyde som een stor reklame for Hoval BioLyt. Det var nu ikke
tanken, men jeg er bare dybt imponeret af opbygning, drift, og de forskellige muligheder, der er med
disse anlæg. Det siger jo også noget om kvaliteten, når selveste Dronning Elizabeth i England, har
valgt Hoval BioLyt anlæg til opvarmning af hendes slotte rundt om i Stor Brittanien.

Til slut vil jeg bare anbefale dig 2 ting. Først burde du tage en googlesøgning med dette link, så kan
du læse en masse om de store anlæg fra Hoval.:
http://www.google.dk/search?hl=da&sourc ... =&gs_rfai=

Dernæst ville jeg kontakte Bent Christensen (http://www.bvsmontage.dk), han ved meget
mere om Hoval, og deres muligheder end mig. Du har ikke skrevet noget om, hvor i landet du bor.
Men selvom du ikke skulle bo i Jylland, så ring bare til ham alligevel. For jeg ved at han har
samarbejdspartnere på Sjælland også.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Rahbek6
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 nov 2010 10:05

Re: Beregninger for et stokerfyr

Indlæg af Rahbek6 » 12 dec 2010 14:10

Hej MichaelK jeg takker rigtig mange gange for din interesse, det har hjulpet mig rigtig meget.

Det er et kursuscenter som er delt op i 1 stor bygning på 2 etager, 1 mindre bygning i 1 plan.

Jeg vil foreslå Hoval BioLyt, og Bent Christensen til kursuscentrets ejere. Du solgte det meget godt ;)

Endnu engang tak.

Mvh. Flemming

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Beregninger for et stokerfyr

Indlæg af MichaelK » 12 dec 2010 15:48

Velbekomme

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar