Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sk stoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
tom79
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01 dec 2009 18:36
Mit fyr: SK 212L
Areal: 198 + 220 Værksted
Brændsel: Piller, korn m.m
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: St.Brøndum Nordjylland

Re: sk stoker

Indlæg af tom79 » 04 jan 2011 12:48

Lau » 03 Jan 2011, 16:11 skrev:Jer der har et SK stoker, hvor meget gør i ud af rensning? Er det nødvendigt at skrabe ud i hærden hver dag? eller er det noget man gør engang om ugen? Kedlen siger næsten sig selv - dem er der jo solgt rigtigt mange af.

Er der nogen steder hvor i skal bruge særligt med energi i jeres SK?

Er der eltænder på jeres SK? Hvad for problemer har i haft med det?
ja der er el-tænder på, jeg skraber en lille håndfuld ask ud af hærden en gang om dagen ved ikke om der er nødvendigt men gør det når jeg er der ude og det sænker forbruget et par % har jeg set så derfor, har prøvet hvor heg har glemt det nogen dage og det ser ikke ud til at der kommer mere en den håndfuld alligevel da det derefter begynder at skride ned i askeskuffen, og ellers renser jeg bare hærden med kompressoren når jeg renser kedlen hver 2 md, for lige af blæse alle hullerne rene så de ikke er stoppet, ellers gør jeg ikke noget


sven erik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2009 17:14
Mit fyr: sk-stoker påopop 418
Areal: 130
Brændsel: korn-piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: ødum

Re: sk stoker

Indlæg af sven erik » 05 jan 2011 21:01

hej har lidt travlt for tiden så har ikke fået taget billeder skal se at få det gjort. lidt svar har i denne kolde tid mere aske ved kornfyring ca en skuffe på 2 dage, uden kompressorrens ved kornfyring skal jeg skrabe aske ud af herden morger og aften ingen slagge har aldrig haft noget fastbrændt med min kompressorrens skraber jeg aldrig herden bliver løbende tømt og har ingen slagger,bruger ikke meget tid på at passe fyret fylder på hver aften og slukker den en time fredag eller lørdag for at rense kedelflader korn støver meget i kedlen og det tilfredsstiller mig med ren kedel. har eltænder og kan tænde med den men har været ude for røggaspuf så bruger tændblokke i stedet for det er måske noget med indstillingen. vil gerne vise mit anlæg frem måske nogen vil se mit kompressorrens den kan i prinsippet sættes på andre anlæg hilsen sven

sven erik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2009 17:14
Mit fyr: sk-stoker påopop 418
Areal: 130
Brændsel: korn-piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: ødum

Re: sk stoker kompressor rens

Indlæg af sven erik » 23 jan 2011 16:57

hej så fik jeg taget lidt billeder, de viser hvor luftindgangene er lavet i herden, min styrebox og den lydløse kompressor
Vedhæftede filer
DSC00211.jpg
DSC00209.jpg
DSC00208.jpg
DSC00207.jpg
DSC00206.jpg

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: sk stoker

Indlæg af Lau » 23 jan 2011 20:30

Hej Sven Erik, det ser dælme fint ud, det du har strikket sammen der!! Er din kompressor-rens virkelig så god at du helt slipper for at rense herden manuelt? Selvom du fyrer med korn??
Jeg bliver mere og mere varm på sådan en SK.

sven erik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2009 17:14
Mit fyr: sk-stoker påopop 418
Areal: 130
Brændsel: korn-piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: ødum

Re: sk stoker

Indlæg af sven erik » 11 mar 2011 20:51

nu vil jeg lige skrive lidt om hvordan mit anlæg kører. efter sidste indlæg fik jeg problemer med min ilt % og efter lidt ringen og skriveri blev sten (sk stoker)og jeg enige om at det måtte være lambasonden og sten sendte en ny på garantien og nu spiller det, ja jeg synes bedre end nogensinde.jeg har ikke stillet på noget i 6 uger, renser kedel 1 gang om ugen, skraber lige herden men der er ingen slagge, den er ren det klarer min kompressorrens, og kører med en røgtemp. på 70-110 lidt efter om kedlen er nyrenset eller det er lige før rensning. fyrer med lidt blandet brændsel har altid ca 30% træpiller i og ellers soya bønner ( de er gode og billige, brændværdien indregnet ca halv pris af piller)og korn, har godt et par t til billige penge (det er jo nok slut nu med billig korn) har også kørt med miniflis godt og billig men i min stoker skal der blandes ca 50% ledt rullende brændsel i da jeg ingen omrører har.
SÅ jeg er godt tilfreds med min stoker, selvfølgelig er der ting jeg kunne ønske anderledes men man kan jo ikke få alt til billige penge
hilsen sven erik


sven e larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 sep 2011 16:57

sk stoker

Indlæg af sven e larsen » 23 jan 2012 18:53

nu er der snart gået et år mere og køre det stadig ja ingen problemer har en tæring i føderøret som er midlertidig stoppet med padding ved ikke om det er kornet eller bålet der er for langt tilbage men svejser en forstærkning om røret til sommer mit rensesystem kører godt dog holdt den lille komp. ikke så nu kører den på en harald nyborg der står uden for har og fyrer med korn soya ( som jeg ikke kan få lige nu) men har fået 1,5 t raps som jeg blander i kornet det er godt

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

sk stoker

Indlæg af timkenneth » 23 jan 2012 19:11

sven e larsen » 23 Jan 2012, 18:53 skrev:nu er der snart gået et år mere og køre det stadig ja ingen problemer har en tæring i føderøret som er midlertidig stoppet med padding ved ikke om det er kornet eller bålet der er for langt tilbage men svejser en forstærkning om røret til sommer mit rensesystem kører godt dog holdt den lille komp. ikke så nu kører den på en harald nyborg der står uden for har og fyrer med korn soya ( som jeg ikke kan få lige nu) men har fået 1,5 t raps som jeg blander i kornet det er godt
godt at høre sven erik. jeg er også godt tilfreds med min stoker fra sk-staal. har dog også lidt på fornemmelsen at bålet brænder for langt tilbage, eg fyrer med flis lige pt. og har en del forkullet flis i akseskuffen. er sikker på det er brændt for meget inden det rammer brænder hovedet og blæset får det til at få vinger ;(

har du ændret noget i de avancerede indstillinger? tænker på PID-værdier.?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

sk stoker

Indlæg af Tom_AT » 23 jan 2012 20:57

sven e larsen » 23 Jan 2012, 18:53 skrev:nu er der snart gået et år mere og køre det stadig ja ingen problemer har en tæring i føderøret som er midlertidig stoppet med padding ved ikke om det er kornet eller bålet der er for langt tilbage men svejser en forstærkning om røret til sommer mit rensesystem kører godt dog holdt den lille komp. ikke så nu kører den på en harald nyborg der står uden for har og fyrer med korn soya ( som jeg ikke kan få lige nu) men har fået 1,5 t raps som jeg blander i kornet det er godt
Hvis føderøret er tæret, kunne det måske ikke skyldes sneglen der skraber på i bunden og sider ?

sven e larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 sep 2011 16:57

sk stoker

Indlæg af sven e larsen » 25 jan 2012 19:18

kan godt være sneglen skraber på siden vil se efter når det bliver forår. og nej jeg har ikke været inde i avancerede indstillinger er ikke en ørn til den slags så jeg tør ikke jeg ville dog gerne prøve at ha nedsat blæsehastigheden ved 45 til 70% drift har lidt forkullet korn i asken vil se om jeg kan finde en der kan måske skal Sten heropad engang vi får se


Besvar