Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brun aske?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Brun aske?

Indlæg af Lund » 16 nov 2010 11:57

Når man læser indlæg om den mest korrekte fyring så kommer brun aske frem hele tiden. Gælder den brune aske kun stokere med f.eks modulerende styring?
Jeg spørger fordi i weekenden eksperimenterede jeg lidt med min egen stoker som har en DTO og en Pavitronic 2100 styring. Jeg fandt ud af ved at måle flammernes temperatur, at stokeren kører kedlen hurtigst op på ønsket temperatur når flammerne er varmest, dvs grå aske. Hvis jeg sænker lufttilførslen og justere pillemængden så asken bliver brun, så falder flammetemperaturen i kedlen drastisk og det tager mere end dobbelt så lang tid at gøre DTOèn glad, samt en del flere piller.
Uanset hvor meget luft jeg fodrer med, så går skorstenstemperaturen ikke over 150 grader ved grå aske og lidt mindre ved brun aske.
Nogen bud på mit spørgsmål?


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Brun aske?

Indlæg af Jens » 16 nov 2010 12:10

Det eneste jeg lige kan se, er at på et eller andet tidspunkt vil overskuddet af luft begynde at påvirke din røgtemperatur, - det kan snyde lidt, - rigtig meget luft kan også give en lav røgtemperatur, idet du reelt begynder at køle med luft, når der indblæses mere luft end nødvendigt til forbrændingen.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Brun aske?

Indlæg af Flemming DJ » 16 nov 2010 13:24

Så har du jo fundet dit svar. icon_cheesygrin.gif

Jeg mener, folk siger, asken bør være mørkegrå til kaffebrun... Så, bare den ikke er lysegrå til hvid (eller kulsort), skulle du vist være inden for rammerne.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Brun aske?

Indlæg af Lund » 16 nov 2010 13:41

Jens » 16 Nov 2010, 12:10 skrev:Det eneste jeg lige kan se, er at på et eller andet tidspunkt vil overskuddet af luft begynde at påvirke din røgtemperatur, - det kan snyde lidt, - rigtig meget luft kan også give en lav røgtemperatur, idet du reelt begynder at køle med luft, når der indblæses mere luft end nødvendigt til forbrændingen.
Ja det skal nok passe med røgtemperaturen, men flammetemperaturen og pilleforbrug er henholdsvis højere og lavere ved grå aske.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Brun aske?

Indlæg af Lund » 16 nov 2010 13:41

Flemming DJ » 16 Nov 2010, 13:24 skrev:Så har du jo fundet dit svar. icon_cheesygrin.gif

Jeg mener, folk siger, asken bør være mørkegrå til kaffebrun... Så, bare den ikke er lysegrå til hvid (eller kulsort), skulle du vist være inden for rammerne.
Min er lysegrå ved højeste flammetemperatur i kedlen.


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Brun aske?

Indlæg af Landbo » 16 nov 2010 17:08

Hej Lund.

Er ikke helt enig i nogles betragtning omkring askens farve. En aske der er brunlig, indikere for mig, at alt energien i brændslet ikke er 'omsat' til varme. Vil mene farven bør være det man kalder 'askegrå'.

Teoretisk vil både en modulerende og en 'et gears' styring give samme askefarve. Dog vil der i prakcis være forskel da herdens temperatur vil være lavere med den modulerende styring. En anden ting er at 'et gears' styringen vil stå og pausefyre i meget længere tid og derved vil bidrage med noget aske af en noget mørkere karakter da pausefyring = dårlig forbrænding p.g. af en lav temperatur i herden.

Grovheden af askens bestanddele vil også sige noget om brændslets afbrændingstemperatur og desværre også noget om urenheder. Jo grovere asken er, jo lavere er afbrændings temperaturen.

Den korte sammenfattede udgave herfra vil være, at en let luftig aske der er 'askegrå', er det man forsøge at opnå.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Brun aske?

Indlæg af Lund » 16 nov 2010 17:20

Landbo » 16 Nov 2010, 17:08 skrev:Hej Lund.

Er ikke helt enig i nogles betragtning omkring askens farve. En aske der er brunlig, indikere for mig, at alt energien i brændslet ikke er 'omsat' til varme. Vil mene farven bør være det man kalder 'askegrå'.

Teoretisk vil både en modulerende og en 'et gears' styring give samme askefarve. Dog vil der i prakcis være forskel da herdens temperatur vil være lavere med den modulerende styring. En anden ting er at 'et gears' styringen vil stå og pausefyre i meget længere tid og derved vil bidrage med noget aske af en noget mørkere karakter da pausefyring = dårlig forbrænding p.g. af en lav temperatur i herden.

Grovheden af askens bestanddele vil også sige noget om brændslets afbrændingstemperatur og desværre også noget om urenheder. Jo grovere asken er, jo lavere er afbrændings temperaturen.

Den korte sammenfattede udgave herfra vil være, at en let luftig aske der er 'askegrå', bør man stile efter at opnå.
YES! Hehe rart en anden jye vil støtte mine holdninger/erfaringer :great:
Jeg kan tivertilfald se, at energien ikke omsættes ordentligt ved brun aske ift. grålig og det ser jeg på flammernes temperatur inde i kedlen.
Mht. pausefyring så bruger jeg det ikke. Efter at have bakset mange weekends med tætning af div huller og sprækker, ændrede jeg styringens tilslutning så den ikke pausefyrer, den brænder ikke tilbage i tanken, men selv i sommers var der gløder nok til opstart når DTOèn kaldte efter et par timer eller 3.
Asken er pulverfin, jeg skal ikke åbne øverste låge i Tassoen når kompressorrensen starter, det er som at få en pose mel i bærret :P
Slagger døjer jeg heller ikke med selv om det er nogle lavpris piller fra Litauen jeg fodrer med

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Brun aske?

Indlæg af Landbo » 16 nov 2010 17:26

:oops: Oh, takker og new2 icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Besvar