Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt stokerfyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
martinknudsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 nov 2010 12:30

Nyt stokerfyr

Indlæg af martinknudsen » 14 nov 2010 12:42

Mit oliefyr er ved at være udtjent og har i den forbindelse overvejet et pillefyr. Vi har et hus fra 73 på 160 kvm og bruger ca 1600-1700 l olie om året.
Her kikket på et woody fyr og har fået fornemmelsen via forummet at kvaliteten er god iforhold til prisen. Men har idag talt med en kammerat som er smed og han mente jeg ikke skulle forvente at fyret ville holde mere end 5 år, kan det passe?.

Tak for et super forum.

Hilsen Martin


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af Bigfoot » 14 nov 2010 12:49

en god start på et sådant emne, er at spørge til budgettet for byggeriet... for der vil automatisk være andre ændringer også, når man går fra olie til pillefyr/stoker.

For er budgettet stramt, så er det nok i et woody/scotte løsning du skal kigge.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

martinknudsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 nov 2010 12:30

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af martinknudsen » 14 nov 2010 12:55

Har ca. sat en 50.000 kr. af til det. Kender som sagt en smed som gerne vil hjælpe til og er heller ikke selv tabt bag en vogn med hensyn til håndværk.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af Ulrik » 14 nov 2010 12:59

Læs denne: stoker_guide.php
Iøvrigt mener jeg godt at en scotte kan holde mere end 5 år, men der er selvfølgelig nogle sliddele som f.eks tænder osv.
Prøv at få din smed til at uddybe og evt. dokumentere det.

Jeg har jo selv en Benekov ;)
MvH Ulrik©

martinknudsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 nov 2010 12:30

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af martinknudsen » 14 nov 2010 13:02

Er opmærksom på at el tænder og sonde kan gå, men han snakkede om at kedlen sikkert kun er lavet af 4mm plade og at det ikke ville holde.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af Ulrik » 14 nov 2010 13:39

Jeg har ikke viden til at argumentere imod det, men jeg mener bestemt vi har brugere herinde med kedler der er ældre end 5 år.
Men jeg har selv oplevet en af de gamle kedler der blev solgt sammen med scotte, og det var bestemt ikke mit indtryk at det var kvalitets kedler.

Men der er jo kommet nye kedler siden (Blackstar) som skulle være en del bedre.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af Dunas » 14 nov 2010 13:55

Nej det passer ikke, det tror jeg simpelhen ikke på. En blackstar kedel har en længere levetid end 5 år. Har selv en woody med blackstar kedel, mit indtryk af denne kedel er, at den er lang mere robost end de tidligere opop418 kedel, som blev solgt sammen med woody brænder.
Forstår ikke lige din smeds synspunkt her, så frem han ikke kender til blackstar kedlen, som også er forholdsvis ny.
Man skal jo selvfølglig passe sin kedel og brænder, de skal rengøres efter producentens anvisning, hvilket også har noget med økonomien at gøre.
Men hvis du er så bekrymet mht. kedlen, hvorfor vælger du så ikke Woody Luksus kedel. Den er endnu mere robost end blackstar kedlen, dog koster den ca. 6000-7000 kr. mere i indkøb iforhold til blackstar.
Jeg har haft min woody med blackstar i ca. 2 mdr, og er meget tilfreds med produktet, det lever fuld op til mine forventninger. Hvis jeg skulle vælge om igen, ville jeg vælge det samme igen icon_cheesygrin.gif .

levi

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af levi » 14 nov 2010 14:08

Hej Martin, - jeg er bange for din smed taler mod bedre vidende.

Der har været 3 forskellige serier af kedler til scotte/woody anlæggene.

1 - Dakon Dor kedlen, - som ikke var et NBE produkt, - men en billig kedel som det hengangne vvs-grossisten.dk valgte at sælge med anlægget, - for at holde prisen nede.

2 - Opop serien, - som absolut var et stort løft fra Dakon dor kedlen, - og som var den første NBE kedelserie.

3 - Den helt nye Blackstar serie, - som er et kæmpe løft fra de 2 tidligere versioner af kedler, - bedre isoleret, - bedre design og mere gennemført.

NBE har lavet anlæg siden år 2000 - og taget i betragtning af hvor mange anlæg der er solgt (Mener det er et sted imellem 30-50000 i DK alene) - så har jeg kun hørt om 1 eller 2 kedler der har været utætte, - og det har været fejl i kedlen (Svejsehuller), - og ikke gennemtæring.

Ergo kører der mange anlæg der er ca. 10 år gamle, - så levetiden er langt højere end 5 år.

Jeg vil anslå levetiden til at være et sted imellem 15-20 år på kedlen, - brænderens dele kan alle skiftes, - så den kan hele tiden repareres :)

martinknudsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 nov 2010 12:30

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af martinknudsen » 14 nov 2010 14:16

Tak for svarene det hjælper en del at høre andre synspunkter. Havde også på fornemmelsen at der måske kunne være andre grunde til den info han gav mig. Måske er det fordi han ikke selv forhandler woody at han ikke vil anbefale det :-).

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 nov 2010 14:29

Black Start-kedler bliver da vist også lavet af Opop i Tjekkiet. De giver i øvrigt 5 års garanti på svejsninger i deres kedler http://www.opop.cz/en-historie.php.

Jeg tror Levi overvurdere antallet af solgte kedler i Danmark. Jeg mener, at NBE for et års tiden nævnte noget med 10-12.000 kedler; men det er vel også gået stærkt på det sidste :-)

Det er også første gang, at jeg læser det med 5 års levetid; men de Opop-kedler, som vel nu er ude af markedet, er vist også kun blevet lavet i de sidste 8 år, så det er vel svært at modsige din ven :-).

Det er meget sjældent man læser om gamle Opop-kedler, der går hul i...medmindre folk kører anlægget konstant på 10 atm., som en lige har gjort...det kunne hans varmvandsbeholder heller ikke lide...

Siden du skriver i 'Andre stoker'-afdelingen, så er det måske fordi, at I vil fyre noget andet end med træpiller? Hvis I vil prøve med f.eks. korn, så er det vist tvivlsomt om det kommer til at gå godt i 5 år.

Woody/Scotte/Boink er kun til træpiller...selvom der vist er nogle forsøg med mini-træflis til et fremtidigt anlæg.

Min Woody S-kedel (den mindste af de høje rød-sorte kedler) vejer 250 kg uden vand. Jeg var glad for, at det ikke var mere, da jeg stillede den op...

Hvis din ven prøver at få dig til at købe en stødejerns-kedel, så er det vist ikke moderne længere...

Jeg regner med at beholde kedlen min tid ud. Træpille-røg er jo ikke aggressiv..


Besvar