Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker til savsmuld og erfaringer...

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Lesnov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 jul 2010 21:43

Stoker til savsmuld og erfaringer...

Indlæg af Lesnov » 03 jul 2010 22:25

Hej stokerpro bruger...


Jeg er ved at sætte en landejendom istand og skal af med det gamle oliefyr. Jeg har adgang til alt det bøgesavsmuld jeg vil ha :great:

Jeg producere selv bøgebrænde til salg, ca 1500 rm, og har ca 100m3 savsmuld ud i år, så derfor ville det være perkekt at fyre med!

Men hvad skal jeg købe og er der nogen der har nogle erfaringer med forbrug?

Smider man 100.000 kr. kan man jo få hvad som helst, men så hellere fyre med brænde :roll:

Så et anlæg til omkring 40.000 hvis det er realistisk?! Men går ikke ud fra det går med et magasin på 300L, medmindre man vil fylde på hver dag...

Det skulle gerne køre sommerkørsel til vvb...


Håber I kan komme med lidt hjælp :wink:


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Stoker til savsmuld og erfaringer...

Indlæg af Landbo » 05 jul 2010 21:39

Hej Lesnov.

Velkommen til. :)

Ja, stokere der desideret er beregnet til savsmuld er nok næsten umulige at finde til en overkommelig pris. Savsmuld er mange forskellige ting, spændende lige fra det fine en alm. lille savklinge giver og op til det grove savværks-smuld fra de store grove klinger der bruges til at save stammer op med til brædder/planker. Fælles for 'staset' er dets formidable evne til at danne bro (hænge sammen) hvilket gør det til noget ret besværligt, at putte i en almindelig stoker med en omrører da det ikke vil skride ned til sneglen.

Har for en del år siden fyret med savværks-smuld i en hjemmelavet stoker, hvor magasinet bestod af en rund tønde med en vandret omrører i bunden. Det virkede godt da siderne hele vejen ned til omrøren er lige. Det gjorde at det blev ved at synke. Ved at der findes et par fabrikanter der bruger det system, men om de er lavet så de desideret vil æder savsmuld, kan jeg i sagens natur ikke garentere. icon_cheesygrin.gif Giv mig lige en dag eller to til at finde et par link frem.

Forbruget vil være ca. det samme som hvis du fyre med træpiller målt i kg.

Nysgerrig: Hvor fint/grov er dit smuld ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Lesnov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 jul 2010 21:43

Re: Stoker til savsmuld og erfaringer...

Indlæg af Lesnov » 05 jul 2010 23:24

Hej Leif

Mange tak icon_cheesygrin.gif


Der skal helt sikkert omrører i!

Prøver i min brors multiheat med en vibrator i magasinet og en dags arbejde spildt :lol:


Vi kører med nogle grove kæder, så derfor er der ret grov savsmuld.


Måske er det bare for omstændigt når man også skal taænke på håndteringen!

Sidder og overvejer fastbrændsel kedel og akku tank, kombineret med solvarme istedet. Meen så er det jo bare ud i fyrrummet et par gange om dagen.... og ingen ferie sydpå i vinteren :shock:

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Stoker til savsmuld og erfaringer...

Indlæg af majland » 06 jul 2010 12:07

Jeg har kun prøvet et par sække ren savsmuld i min twinheat m20 - Det kørte fint.

Skulle bare skrue noget ned for luften for ikke at blæse det ind i brandkammeret ...

Jeg har så et 700liters magasin med omrører i...

Men hvor i landet er du ? Kunne godt tænke mig at prøve noget grovere savsmuld end det meget fine fra vinduesproduktion jeg prøvede. Jeg har så også kastet noget lidt grovede savsmuld i sammen med pillerne. Det var rester fra opskæring af brænde. Han fyrer med brænde i brændeovn og bruger så lidt savsmuld til optænding. Så jeg hjalp ham af med nogle sække han ellers skulle have kørt væk.

Til dit bduget vil et twinheat nok være brugt - men en af naboer har tidligere i år købt et brugt twinheat til en fin pris. Så er det også til at finde derude ...

Mhs sommerbrug - overvej solfangere til det varme brugsvand. En stoker bliver vist ikke økonomisk hvis den "kun" skal lave varmt vand. - men med "gratis" brændsel er det måske også ligemeget ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Stoker til savsmuld og erfaringer...

Indlæg af Landbo » 06 jul 2010 23:02

Hej igen.

Ja, kunne tænke mig til at viberatoren bare ville 'banke' savsmulden endnu mere sammen så det overhovedet slet ikke vil skride. Jeg har dog hørt om folk der blander savsmuld mellem træpiller og bruger det i en almindelig stoker uden en omrøre. Hvor meget de kan blande i aner jeg ikke. Kender ej heller til grovheden på smulden.

Ok med 'savværket'. Formoder det er alm. 3/8 kæder. De giver en rimelig grov smuld der også vejer lidt, altså forudsat i holder kæderne skarpe. Har prøvet at fyre 4m3 savsmuld af i min 'nye' stoker som er udstyret med en omrøre. Det var savsmuld fra en 3.25 kæde og forløb egentelig rimelig smertefrit. Vil dog skønne at omrøren skulle bygges ret kraftigt om, hvis det skulle være mit normale brændsel.

Du bør lige bemærke at mange stokerfabrikanter lover deres 'maskiner' med et firkantet magasin som værende velegnet til savsmuld. Virkeligheden er nok snare at de kan køre savsmuld med nogen/meget besvær.

Hvis det var mig der havde 100 m3 'gratis' smuld ville jeg helt sikkert omsætte det til varme i stedet for at fyre med/af indtægten. icon_cheesygrin.gif

Solvarme har jeg også tænkt på, så jeg slap for at gå ud i fyrrummet to gange dagligt. Første gang at tænde for startknappen på stokeren/pumpe (har eltænder monteret) og anden gang at slukke igen. Syntes dog at tilbagebetalingstiden er alt for lang for solvarmen, især når mit brændsel er næsten gratis.

Syntes ikke du skal komme hjem til et koldt hus efter vinterferien, du skal fylde træpiller på en savsmulds-stoker i stedet.

Har fundet et link til en stoker med et rundt magasin. Den kaldes Greenheat all-rounder og fås som 16 kw og op. http://www.adelboeg.dk.

Har også set der er en på Års kanten der laver en noget lignende. Kan bare ikke liiiige finde hans hjemmeside. Kan heller ikke huske hvor stor den er.

For øvrigt. Hvor stort er dit hus og hvor godt er det isoleret ?

I øvrigt, har du nogen ide om hvor meget smuldet vejer pr m3 ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Jan P
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 61
Tilmeldt: 14 jul 2010 21:37
Mit fyr: KSM Tuxedo 30 F-auto
Areal: 300 + 200 værksted
Brændsel: flis
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: 60-100m3

Re: Stoker til savsmuld og erfaringer...

Indlæg af Jan P » 03 aug 2010 17:50

Hej det smuld jeg henter vejer mellem 100 og 150 kg per m2 men svinger altså meget der er som regel ikke nogle hårde træsorter i så bøgen burde også kunne holde de kilo. Det svarer jo til at du i dine 100m2 har godt 10 ton piller så tror jeg ikke jeg gad solvarmemen ville nok bruge peengene på et fyr vil også anbefale et stort udendørs magasin som du kan fylde med frontlæsser eller lign. det har du jo nok med alt det brænde du laver.

Kig evt under salg jeg har et 2 år gammelt anlæg til salg som har kørt rigtig fint i spåner hvor jeg selv syntes prisen er rimelig lækker i forhold til nyt jeg modtager også bud

Mvh Jan P

Jens Olsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 112
Tilmeldt: 04 okt 2010 08:45
Mit fyr: Multiheat 2.5F
Areal: 200 + 175 værksted
Brændsel: Piller + flis
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Geografisk sted: Hårby Wild West Fyn

Re: Stoker til savsmuld og erfaringer...

Indlæg af Jens Olsen » 04 okt 2010 08:59

Hvorfor ikke bare købe en pille præsser og lave savssmuldet om til piller ?
Så kan du fyre med dem i en alm pillestoker og dem du ikke bruger kan du sælge
http://www.youtube.com/watch?v=chxL9ias3Xc&feature=fvw

Man kan også lave det til briketter jeg tror faktisk jeg kender en som har sådan en maskine som han ikke bruger...


Besvar