Så Kom mit stoker fyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Brugeravatar
tom79
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01 dec 2009 18:36
Mit fyr: SK 212L
Areal: 198 + 220 Værksted
Brændsel: Piller, korn m.m
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: St.Brøndum Nordjylland

Re: Så Kom mit stoker fyr

Indlæg af tom79 »

Syntes ikke jeg kunne få noget varme på igår selvom ventilen var helt åben, men har godt nok 2 balufix ventiler lige ved frem og retur tæt på gulvvarmen så det kan være jeg kan gøre noget der med en vandslange fra vandhanen, hvorfor skal det være varmt vand ????

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Så Kom mit stoker fyr

Indlæg af Flunk »

Hvis du bruger koldt vand, er der meget ilt i som senere sendes med rundt i anlægget.
Det giver anledning til tæring.
Varmt vand ved 55-60 grader indeholder ikke ret meget af det oprindelige ilt, og man anbefaler altid at spædning til centralvarmeanlæg foregår med varmt vand.
Og husk af få ald luft ud af slanger o.s.v. inden der åbnes for ventilerne.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Så Kom mit stoker fyr

Indlæg af Landbo »

tom79 skrev:Så kom dagen endelig hvor der skulle prøvefyres 1. gang var helt nervøs, nå men der var jo kun en vej havde godt nok ikke fået piller hjem endnu med tændes det skulle dem sq, så savsmuld i beholderen og tryk på start og wupti så var der ild og den har brænd lige siden, alt for nemt, havde ikke regnet med det gik så nemt, 8) så nu skal der lige luftes lidt ud rundt omkring og så er vi sq klar til vinteren Dancedancer07.gif
Tillykke med 'prøveafbrændingen' icon_cheesygrin.gif Du får nok styr på de andre små irreterende ting hen af vejen. :)

Undre mig dog lidt over, om du kan få savsmulden til at falde ned i sneglen uden at skulle rode i magasinet i ny og næ. Det plejer nemlig at være utroligt villigt til at danne bro over sneglen ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
tom79
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01 dec 2009 18:36
Mit fyr: SK 212L
Areal: 198 + 220 Værksted
Brændsel: Piller, korn m.m
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: St.Brøndum Nordjylland

Re: Så Kom mit stoker fyr

Indlæg af tom79 »

Landbo skrev: Tillykke med 'prøveafbrændingen' icon_cheesygrin.gif Du får nok styr på de andre små irreterende ting hen af vejen. :)

Undre mig dog lidt over, om du kan få savsmulden til at falde ned i sneglen uden at skulle rode i magasinet i ny og næ. Det plejer nemlig at være utroligt villigt til at danne bro over sneglen ?
det var jeg også selv bange for, men brændte et helt magasin af uden problemer i hvert fald med det :wink: men det kan jo være det var begynder held men har nu også planer om at det skal være et blandingsprodukt det skal fyres med fremover 8)
kunne godt se at det ikke vejede så meget da lidt at det bare blev blæst ned i askeskuffen og det gav en del aske også men det må man jo tage med når men vil fyre gratis :great:
Brugeravatar
tom79
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01 dec 2009 18:36
Mit fyr: SK 212L
Areal: 198 + 220 Værksted
Brændsel: Piller, korn m.m
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: St.Brøndum Nordjylland

Re: Så Kom mit stoker fyr

Indlæg af tom79 »

Så blev de sidste småting lavet og klar til at prøve igen så mon ikke det er 100 nu icon_cheesygrin.gif

Har lige startede op på smuld igen skal se om det var held eller hva det var og køre fint igen. 8)

Så nu må jeg hellere få ringet efter nogen piller imorgen så er vi klar til der kommer sne igen :skiing:

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Så Kom mit stoker fyr

Indlæg af Ole S. »

Hej
Du påtænker vel ikke at indkøbe piller til næste vinter nu???? For det skal man altså vente med sommeren, så er prisen som regel mere rigtig.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
tom79
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01 dec 2009 18:36
Mit fyr: SK 212L
Areal: 198 + 220 Værksted
Brændsel: Piller, korn m.m
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: St.Brøndum Nordjylland

Re: Så Kom mit stoker fyr

Indlæg af tom79 »

jo det var godt nok planen, har en god aftale med naboen og også kun derfor.
Brugeravatar
tom79
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01 dec 2009 18:36
Mit fyr: SK 212L
Areal: 198 + 220 Værksted
Brændsel: Piller, korn m.m
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: St.Brøndum Nordjylland

Re: Så Kom mit stoker fyr

Indlæg af tom79 »

Landbo skrev: Tillykke med 'prøveafbrændingen' icon_cheesygrin.gif Du får nok styr på de andre små irreterende ting hen af vejen. :)

Undre mig dog lidt over, om du kan få savsmulden til at falde ned i sneglen uden at skulle rode i magasinet i ny og næ. Det plejer nemlig at være utroligt villigt til at danne bro over sneglen ?
Ja ja nå nok overgive mig alligevel det med rent smuld er ikke helt ligetil det vil som du siger gerne pakke sig og lave en hule så der skal lige rodes lidt rundt engang imellem men ellers køre det fint
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Så Kom mit stoker fyr

Indlæg af Landbo »

tom79 skrev:Ja ja nå nok overgive mig alligevel det med rent smuld er ikke helt ligetil det vil som du siger gerne pakke sig og lave en hule så der skal lige rodes lidt rundt engang imellem men ellers køre det fint
Hej.

Nej, du skal ikke overgive dig. Du har bare ikke nået at observere hvad der egenteligt sker. icon_cheesygrin.gif

Savsmuld er nok noget af det mest problematiske at fyre med der findes. Et lille tip. Du skal på ingen måde prøve at trykke det sammen for at få mere i magasinet. Jo mere luftigt det er, jo nemmere skrider det.
tom79 skrev:kunne godt se at det ikke vejede så meget da lidt at det bare blev blæst ned i askeskuffen og det gav en del aske også men det må man jo tage med når men vil fyre gratis :great:
Ok med den vil blæse halvt afbrændt savsmuld ud i askeskuffen. Det er gandske normalt hvis stokeren er sat op til at køre på piller. Når jeg fyrer med savsmuld begrænser jeg blæserens omdregninger til 50% af normalt. Ydelsen falder selvf. tilsvarende men det er ikke et problem på denne årstid.

Husk lige at holde øje med iltprocenten når stokeren køre på en højere ydelse. Er den for høj skal du sætte snegletiden op. Det er den, de i manualen ret misvisende kalder stokerpulsen.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
tom79
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01 dec 2009 18:36
Mit fyr: SK 212L
Areal: 198 + 220 Værksted
Brændsel: Piller, korn m.m
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: St.Brøndum Nordjylland

Re: Så Kom mit stoker fyr

Indlæg af tom79 »

Tak for tippet, havde selv ville prøve at sætte snegl tiden lidt op men kunne ikke lige finde hva det var for en men det var der jo en god grund til, når den hed stokerpulsen, øvelse gør mester og den har du jo :great:

Besvar