Indstilling af Eco climax

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Niels Hansen
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14 jan 2007 15:18
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indstilling af Eco climax

Indlæg af Niels Hansen »

Hej forum.
På mit Eco climax har jeg indtil nu udelukkende kørt i modulations-mode. Her er snegl sat til at køre 1½ sek for hver 40 sek. Luften har jeg selvfølgeligt indstillet så godt som muligt. Effekten her er ret lav - det tager vel 15 min at bringe kedel fra 61 - 65 gr. Den når ca kedeltemp. på 125-130 når den stopper igen
Den har også en indstilling mulighed i drift mode, men det bruger den kun når den kommer helt ned på 55 gr (kan ændres).
Ville det være en god ide at indstille således at den starter op i drift med mere brændsel og luft for at få hurtigere gang i forbrænding og evt. lade den gå over i modulation (med lavere effekt) ved evt. 100 gr- røgtemp. Så kan den køre op til de 65 gr. på modulation.

Sagt på den korte måde.
Jeg ved ikke rigtig om jeg kan udnytte fyret bedre ved at lade den anvende både Drift og modulation mode. Altså 2 trin.
Jeg ved heller ikke rigtigt hvordan jeg skal indstille det.

Man må da formode at drift mode er der for at blive brugt.

På forhånd tak for nogle svar.

Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
17
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 1 gang

Re: Indstilling af Eco climax

Indlæg af Stokerfyr passer »

Niels Hansen skrev:Hej forum.
På mit Eco climax har jeg indtil nu udelukkende kørt i modulations-mode. Her er snegl sat til at køre 1½ sek for hver 40 sek. Luften har jeg selvfølgeligt indstillet så godt som muligt. Effekten her er ret lav - det tager vel 15 min at bringe kedel fra 61 - 65 gr. Den når ca kedeltemp. på 125-130 når den stopper igen
Den har også en indstilling mulighed i drift mode, men det bruger den kun når den kommer helt ned på 55 gr (kan ændres).
Ville det være en god ide at indstille således at den starter op i drift med mere brændsel og luft for at få hurtigere gang i forbrænding og evt. lade den gå over i modulation (med lavere effekt) ved evt. 100 gr- røgtemp. Så kan den køre op til de 65 gr. på modulation.

Sagt på den korte måde.
Jeg ved ikke rigtig om jeg kan udnytte fyret bedre ved at lade den anvende både Drift og modulation mode. Altså 2 trin.
Jeg ved heller ikke rigtigt hvordan jeg skal indstille det.

Man må da formode at drift mode er der for at blive brugt.

På forhånd tak for nogle svar.

Kører den ikke i de 2 trin automatisk.
Drift trin under opstart indtil A5 nås.
Modulation trin over A5.

Tror du skal prøve dig frem med C5 - C33 - U5.
Flere piller + mere luft.
Hilsen
Michael Olsen
Niels Hansen
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14 jan 2007 15:18
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Niels Hansen »

Jo det gør den, hvis den er indstillet rigtigt. Hvis man kører efter de anbefalede instillinger, går den kun i drift-mode ved temp. mere end 10 grader under sat temperatur eller når røgtemp når op på 240 gr. Så det gør den kun når fyret har været stoppet og er kølet lang ned.

Fyret er sat til kedeltemp. på 65 gr. og starter op igen, når temp. falder til 62 gr.
Men hvor lang tid (op til hvilken kedeltemp/røgtemp.) bør den køre i drift, inden den går over på modulation.
Jeg kan også indstille den til at gå i modulation ved en given røgtemp - ville der være nogen ide i det?
Nogen forslag til hvor kraftigt man skal køre i drift - mode i forhold til modulation - mode?

Tak.

Besvar