Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut » 23 dec 2008 17:57

Nå er der slet ingen der har haft sådan et gammelt setup?

Her er lidt flere oplysninger:

Forbrug 39,5 kg pr. døgn. Ikke vildt meget, men henset til vi stadig har "efterårs" temp, så er det jo i overkanten. Det vil jo ryge kraftigt op, når vi når ned på normal vinter temp.

De knap 200 kvm beboelse er varmet op, fordelt på 9 rum med varme som følger:

Brøkers 23,3
Køkken 22,6
Alrum 21,3
Stue 21,4
Børneværelse 20,4
Børneværelse 19,7
Arbejdsværelse 20,2
Soveværelse 20,3
Bad 21,6
Gang 16,8

Her ud over er der et hobbyrum, som holdes frostfrit med 12,6

Hvordan ser mit forbrug i forhold til temp etc. sammenlignet med jeres? (og jeg bruger altså stadig mere end jeg gjorde sidste år....en del mere)!!
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af MichaelK » 24 dec 2008 08:45

stokernut skrev:
....

Hvordan ser mit forbrug i forhold til temp etc. sammenlignet med jeres? (og jeg bruger altså stadig mere end jeg gjorde sidste år....en del mere)!!

Hej


Ja dit forbrug virker til at være i den høje ende :| Nu har jeg ikke samme anlæg, eller samme
et hus med samme isoleringsgrad som dit (mit er med stor sandsynlighed ringere isoleret end dit
hus). Så pas på med at sammenligne direkte.

Jeg har ca. 21,5 grader i alle opvarmede rum (ca. 180 kvm. i 2 plan). Mit forbrug er pt. 16-20 kg.
pr. døgn med natsænkning til 19 grader. Dog stiger pilleforbruget til ca. 30 kg./døgn når vi har rigtig
vinter. Mit forbrug af varmt vand er også begrænset til eet dagligt bad, og lidt vand til opvasken
(Der er kun mig selv og hunden, og hunden kan sgu tage bad i koldt vand icon_cheesygrin.gif ).


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut » 24 dec 2008 15:48

Nu er jeg jo en tålmodig mand og giver ikke så let op. Og håber jo stadig der dukker et medlem om, så kan uddybe lidt mere.

Har læst min styringsmanual (et par A4 sider). Min styrings eneste indstillingsskrue, kan stilles fra 1 til 11. P.t. står den på 9+.

Der står så, at ma skal skrue ned, indtil der kommer synlig røg op af skorstenen. Fx. ned på 5. Kommer der ikke røg, så ned på 4,5 etc. Kommer der røg ved 5, så op på 5,5. Er der stadig røg, så op på 6 etc.

Det er jo super fint, men fortæl mig lige hvad det betyder.???? Er forbruget større ved 11 end ved 1, eller er det omvendt?

Der står også at vand temp. bør sættes på 60, gerne 65 da det giver mindre risiko for fugt etc. i skorstenen. Nu har jeg så sat temp ned på 55, bar for at få min styring til at gå på lav, enkelte gange. Er den på 60, køre den som sagt ALTID på høj.

Vi en "nedskruning" fra 9+ til fx. 7 bevirke at min styring vil gå på lav(høj/pause, eller lekwfewlirgwecmrwqeoæimxqwæehf???????

Altså skal jeg skrue vand temp op på 60 igen og bare leve med, at den pumper på høj konstant?
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af Ole S. » 24 dec 2008 16:14

Hej

Jeg tror det betyder at det du skruer ned for er luften, altså lavere tal=mindre luft, derfor begynder den at ryge på et tidspunkt. Når den ryger for den for lidt luft ift. pillemængde.

Du må da også kunne justere på pillemængden på en måde??

Ved nærmere eftertanke kunne det jo også være pillemængden fra 1-11, men det lyder ulogisk at lavere tal = flere piller.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af john m » 24 dec 2008 16:24

Kører din sneglmotor konstant når den kører piller ind ,
der er nemlig nogle stokere der kører med en justerbar arm på et friløbsleje.
Der kan man så justere snegle tid.
mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af Fiahgt » 24 dec 2008 16:45

Syntes da du skal starte med at gøre kedlen ren indvendig. Så starter du denop igen. Og kigger forbruget i en dags tid om den går på lav gør den ikke det prøver du at gøre som der står i manualen. Men du bør nok også overveje at købe de omtalte termometere. Du kan få et til din røggastemperatur der monteres i dit røgrør, og så skal du have nogle til at sætte uden på dit fremløbs og retur rør. Så kan du se om du kan nå de ønskede temperaturer. Men kom lige til at tænke på det måske kan være den termostat der er monteret på din kedel der kan være lidt problmer med, men det er bare et forsigtigt gær fra mig af.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut » 30 dec 2008 11:01

Så er kedlen total renset. Jeg har kørt "forsøg" med indstillingsskruen på styringen. et "klik" ned pr. døgn. Den stod som sagt på 9. Nu er jeg nået til 4,5 og der er stadig ingen synlig røg. Forbruget svinger fra ca 34 kg pr. døgn til 38 kg. Vandtemp. er sat fast på 60 grader. Instruktionen forseskriver at jeg skal åbne styringen og flytte et "stik" (P2) hvis der ikke kommer røg, når man når ned på laveste værdi (1). Modsat hvis røgen ikke forsvinder ved 11, så skal stikket flyttes "den anden vej".

Mystisk!
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar