Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut »

Grundet det milde efterår, har jeg først tændt op i mit stokerfyr sidst i NOV. Nu har det kørt i godt 3 uger. Det har kun kørt på HØJ. Jeg har INTET ændret i forhold til sidste år. Det er samme piller og indstillingen på fyret er helt og aldeles uændret. Vandtemperaturen er sat til 60 grader, men termometret når aldrig over 50 grader (vandet er for såvidt varmt nok, så det er ikke her, jeg oplever et problem). Hvis jeg skruer temp ned på 55 går fyret lige p.t. på lav, men har ikke ladet det stå på 55 i længere tid, for at se om det så køre mellem HØJ/LAV/PAUSE.

Faktisk er det eneste problem, at mit fyr jo "tygger" alt for mange piller i forhold til tidligere og at fyret aldrig når op på de 60 grader. Med andre ord er problemet vel at "pilleautomaten/brænder" køre på "HØJ" fordi det forgæves prøver at få vandet varmet op til de 60 grader.

Jeg har checket alle børnesygdomme. Altså ekstra rengøring etc. etc.

Der er kun 2 muligheder for indstilling på fyret. Enten temperatur ændring, eller den ene "drejeknap" som sidder på styringen (jeg undgår at pille ved den. Var egentlig happy når bare der ikke kom synlig røg op af skorstenen, men med nuværende forbrug....men specielt at fyret må arbejde på "HØJ hele tiden, ved jeg ikke rigtig).

Som billedet viser er det et oldnordisk system jeg har, men hvorfor virker det ikke som det plejer? Det er jo ikke lige frem fordi vi er plaget af frost etc.
Vedhæftede filer
stoker.JPG
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af Claus Birth »

Hej Stokernut!
Velkommen på Forum.
Uden at ville fornærme dig, du har jo ikke verdens mest effektive kedel.
Men det kan være den var billig og måske af uforgængelig støbejern.
Mange faktorer spiller ind når man vælger fyr.
En god høj forbrændingstempertur er et most når man afbrænder træ, for at få bl.a. tjærestoffer brændt rigtigt og uden nogen form for røg. det er altså styringen der er afgørende for forbrændingen samt diverse hjælpere i form af følere rundt om på kedlen.
Kunne du ikke snarest udfylde din profil så vi lettere kan hjælpe?
gerne med boligareal, fyrmodel, brændsel samt forbrug mv..

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut »

Jooo når jeg lige finder ud af, hvor jeg udfylder min profil, men du har stadig ikke givet et "hint" om, hvorfor mit fyr pludselig kun køre HØJ, nå intet er ændret;)
16Kw Scotte med 6.35 styring
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af Troldmand. »

Det er jo mange muligheder for fejl. Er din styring gået i stykker, så blæseren kørere med alt formeget luft ind i kedlen, og derfor blæser al varmen ud i skorstenen.
Røgfri, er jo et tegn på den får luft nok.

Ved du hvad røg temp. er???

Bruger I måske mere varme???

Og ikke mindst, den der gamle Salemander A, hvis ikke du har nogen form for røgvender i den, kræver den rigtig mange piller, i forhold til det der kan opnås i / ved nye kedler af i dag.
Styring..
Hvad med at få en ny styring der kan det hele. VVS eksperten har da en, der er aldeles attraktiv til prisen.

Kort.... når den brænder røgfrit, forbrænder den pillerne helet ud, men fidusen er jo, at holde den lige der hvor så lidt som muligt ryger i skorstenen.
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut »

Troldmand. skrev:Er din styring gået i stykker, så blæseren kørere med alt formeget luft ind i kedlen, og derfor blæser al varmen ud i skorstenen.
Det har ikke den mindste ide om.

Troldmand. skrev:Ved du hvad røg temp. er???


Næh (og har ingen ide om, hvordan jeg finder ud af det).
Troldmand. skrev:Bruger I måske mere varme???


Som sagt er INTET ændret i forhold til sidste år (ud over december 2008 måske er varmere end december 2007??).
Troldmand. skrev:Og ikke mindst, den der gamle Salemander A, hvis ikke du har nogen form for røgvender i den, kræver den rigtig mange piller, i forhold til det der kan opnås i / ved nye kedler af i dag.
Ved ikke hvad en røgvender er, men som sagt INTET er ændret i forhold til sidste år.
Troldmand. skrev:Hvad med at få en ny styring der kan det hele. VVS eksperten har da en, der er aldeles attraktiv til prisen.
LINK tak :wink:

Og jo det er måske en ide, men da kun hvis nuværende er defekt (og det er jo det jeg egentlig godt vil vide).

Kunne også godt tænke mig at vide om jeg fx. bør skure på indstillingsskruen. Altså ned (lavere tal) eller op (højre tal): Har ingen ide om hvad en indstilling på fx. 7 betyder i forhold til fx. 7½.
Troldmand. skrev:Kort.... når den brænder røgfrit, forbrænder den pillerne helet ud, men fidusen er jo, at holde den lige der hvor så lidt som muligt ryger i skorstenen.
Fair nok men hvad vej skruer jeg?

Kan for øvrigt oplyse, at efter jeg har skruet vandtemperatursindstillingsskruen ned på ca. 56 grader, skifter fyret mellem LAV og HØJ (og PAUSE).

Kom nu i "troldmænd" en af jer, må da kunne komme med en konkret "afprøvningsmulighed", inden jeg fare ud og køber ny styring etc. etc.? :cry:
Vedhæftede filer
temp.jpg
styring og blæser.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af Tass »

Hvordan ser din aske ud. Er der delvist brændte piller?
Kan man komme til at tage et billed af kedlen indvendigt, mens der er ild i systemet. Så man kan se hvordan forbrændingen køre.
Du har vel ikke glemt at montere røgvenderen(e) sidste gang du rensede fyret.
Røgvender er plader/anordninger som skal forsinke røgens vandring inden den forsvinder ud gennem skorstenen. Derved optages varmen bedre i kedlen.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af Troldmand. »

Hej
Afprøvningsmulighed......
Ryger skorsten??? Hvis ja får, den forlidt luft eller formange piller.

Er der slet ingen skorstens røg at se, kører den måske med formeget luft eller for få piller.

Kunsten er at holde den lig der hvor den begynder at ryge, der passer luft og pillemængde sammen.

Får den formeget luft bliver asken meget lys. Får den forlidt luft bliver asken sort.

Kører fyret perfekt lige på rygegrænsen. Forbruger i varme et eller andet sted. Eller også sendes varmen op gennem skorstenen.

Mange mulighede at tage fat på men når ikke der er tal på noget, er det ikke til at rådgive om hvad der er galt, hvis altså der er noget galt......
agentjensen
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af agentjensen »

stokernut - Du kunne jo vælge at kontakte en betalingsmulighed for at få service - når du nu ikke ved noget og kan oplyse noget............. klinger måske negativt - men du må ud af busken og være lidt aktiv selv.

Det lyder lidt som om du slet ikke kender dit fyr og derfor tror jeg det vil være bedst med betalt service, som samtidigt kan sætte dig ind i grundinstillingerne og grundmulighederne for selv at styre "dyret".

Beklager hvis tonene er lidt skarp - det skal ikke læses sådan.

:-)


mvh

Michael.
Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af Tass »

Som troldmand skriver så er det svært at fejlfinde når der ikke er nogle "målepunkter". (e.g. røgtemp m.v)
Men eftersom du kun har 2 drejeknapper og den ene er temp så prøv da at ændre den anden. Skru lidt ned den ene dag og se hvad der sker og skru så lidt op den næste dag og se hvad der ændre sig.
Min teori er (hvis dit varmeforbrug er det samme) at kedlen af en eller anden grund får for lidt at leve af. Derfor skruer blæseren op og al varmen forsvinder ud gennem skorstenen. Hvis den fik lidt mere at leve af ville temp må op på de 60-65 grader og du ville gå i lav drift og forbruget ville mindskes. Men det er kun en teori og det er svært at gætte når nu informationerne er så få.
Du bør få et røgtermometer som min. Så kan du også se når kedlen skal renses. Har du også husket at rense luftvejen (blæser samt passagen ind til bålet)
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski
epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af epo »

Hmm... hvis du bruger 40kg/dag til at opvarme 200kvm med en oldnordisk kedel/stoker.
Så tror jeg egentlig ikke det er helt hen i skoven...

Besvar