Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Max drifteffekt

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Max drifteffekt

Indlæg af stokernut » 27 jan 2021 15:38

Vedr: 16Kw Scotte med 6.35 styring

I MANGE år har jeg døjet med, at især i forår, sommer og efterår, når min kedeltemperatur op på 70 grader og fyret slukker.

Dette kan ske rigtig mange gange på en døgn, hvilket resulterer i lige så mange optændinger.

Jeg har enten brugt tidsstyring, eller i sommerperioden helt slukket fyret og brug elvandvarmer.

Jeg har også spurgt her, men egentlig aldrig fået et svar jeg har fundet brugbart.

Helt tilfældigt taler jeg med en kollega, i går og han fortæller han lige nu har problemer med sit fyr. Jeg havde ingen ide om, han havde et pillefyr, så snakken går lystigt. Og jeg nævner det problem, jeg har beskrevet ovenstående.

Han siger så: “Jamen så skal du da bare regulere din MAX ydelse! Fx. ned til 60 %. Det gør jeg om sommeren!”

Jeg tænker wtf nu har jeg nævnt denne problematik i vel 10 år og ingen har peget på denne løsning (og jeg har selv, slet ikke været nørdet nok til selv at sætte mig ind i det). Af samme grund, tænker jeg: “Nej det er sgu for simpelt!”.

I dag tager jeg så min gamle manual og begynder at nørde. Ganske rigtigt der fremgår i menuen: “Rens / drifteffekt”, under “Max drifteffekt”:

Er pillefyret meget hurtigt til at komme op i temperatur, eller kedlen for lille til pillefyrets effekt, kan Max effekten med fordel sænkes.”

Jamen for pokker da 🤣

Any Way beklager den meget lange indledning, men tænker at dem der har læst det hele, bedre kan svare (alle jer der ikke har læst det hele og derfor svare i øst, springer jeg så bare over 😂😂).

Spørgsmålet er:

Når vi nærmer os den varmere del af efteråret og min kedel begynder at ramme 70 grader og fyret slukker, hvor mange %, tænker i, skal jeg så starte med at sænke effekten ned til (90, 80, 70 eller 60 %).

Og sekundært:

Hvis jeg sænker drifteffekten til fx. 60 %, er der så andre indstillinger, jeg også skal regulere (og her tænker jeg på alt fra optænding, til blæs etc. etc. etc.)?

Jeg kan godt regne ud, at jeg nok starter med at sænke til fx. 90 % og når kedlen så to uger senere igen rammer 70 grader, så sænker jeg til 80 % etc. men vil blot gerne høre om nogen har erfaringer på området. Ingen grund til jeg selv skal opfinde den dybe talerken.
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Max drifteffekt

Indlæg af pille bruger » 27 jan 2021 15:49

stokernut skrev:
27 jan 2021 15:38
Vedr: 16Kw Scotte med 6.35 styring

I MANGE år har jeg døjet med, at især i forår, sommer og efterår, når min kedeltemperatur op på 70 grader og fyret slukker.

Dette kan ske rigtig mange gange på en døgn, hvilket resulterer i lige så mange optændinger.

Jeg har enten brugt tidsstyring, eller i sommerperioden helt slukket fyret og brug elvandvarmer.

Jeg har også spurgt her, men egentlig aldrig fået et svar jeg har fundet brugbart.

Helt tilfældigt taler jeg med en kollega, i går og han fortæller han lige nu har problemer med sit fyr. Jeg havde ingen ide om, han havde et pillefyr, så snakken går lystigt. Og jeg nævner det problem, jeg har beskrevet ovenstående.

Han siger så: “Jamen så skal du da bare regulere din MAX ydelse! Fx. ned til 60 %. Det gør jeg om sommeren!”

Jeg tænker wtf nu har jeg nævnt denne problematik i vel 10 år og ingen har peget på denne løsning (og jeg har selv, slet ikke været nørdet nok til selv at sætte mig ind i det). Af samme grund, tænker jeg: “Nej det er sgu for simpelt!”.

I dag tager jeg så min gamle manual og begynder at nørde. Ganske rigtigt der fremgår i menuen: “Rens / drifteffekt”, under “Max drifteffekt”:

Er pillefyret meget hurtigt til at komme op i temperatur, eller kedlen for lille til pillefyrets effekt, kan Max effekten med fordel sænkes.”

Jamen for pokker da 🤣

Any Way beklager den meget lange indledning, men tænker at dem der har læst det hele, bedre kan svare (alle jer der ikke har læst det hele og derfor svare i øst, springer jeg så bare over 😂😂).

Spørgsmålet er:

Når vi nærmer os den varmere del af efteråret og min kedel begynder at ramme 70 grader og fyret slukker, hvor mange %, tænker i, skal jeg så starte med at sænke effekten med (90, 80, 70 eller 60 %).

Og sekundært:

Hvis jeg sænker drifteffekten til fx. 60 %, er der så andre indstillinger, jeg også skal regulere (og her tænker jeg på alt fra optænding, til blæs etc. etc. etc.)?

Jeg kan godt regne ud, at jeg nok starter med at sænke til fx. 90 % og når kedlen så to uger senere igen rammer 70 grader, så sænker jeg til 80 % etc. men vil blot gerne høre om nogen har erfaringer på området. Ingen grund til jeg selv skal opfinde den dybe talerken.
Nu er det jo ikke max effekten fyret kører med om sommeren når det bliver for varmt, det er min effekten icon_cheesygrin.gif
Du har mulighed for at øge diff over til noget mere, måske 20 grader, fyret tager ikke skade af at blive varmt.
Noget andet er dine PI indstillinger.
For meget I faktor så når den ikke at regulere ned inden den er oppe på for høj temperatur.

Så indstil din min effekt ( 10% ydelse ) og blæser så du har lavest mulige effekt :great:
Så burde fyret kunne være tændt hele sommeren uden at slukke.
Det er bare ikke økonomisk at det er tændt altid uden at du har behov for opvarmning.
Sommer, så er det mest økonomisk med tidsstyring new2
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar