Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

relæ til flisfyr.

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
jmcmaskin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 feb 2010 19:33

relæ til flisfyr.

Indlæg af jmcmaskin » 15 okt 2020 20:32

Hej. Jeg har et fyr bestående af en Alcon kedel og en Multistoker brænder/magasin. Den har kørt med flis i en del år, og det har kørt godt. Men det er nu blevet renoveret med et nyt rør til fødesneglen, da det gamle ikke var til at svejse sammen længere. Men jeg har fået en del problemer med at fødesneglen går fast, formentlig fordi det nye rør ikke er så slidt som det gamle. Flisen er helt fri for `"stikkerer" så det er ikke det der er årsagen.
Jeg tænker at jeg vil have et gsm modul. Så jeg opdager det, før fyret når at blive helt kold(flis er ikke nemt at få gang i igen, når først det er gået helt ud).
Nu kommer spørgsmålet: Kan man få et relæ som for gearmotoren til at køre baglæns i nogle sekunder når den bliver overbelastet? Den kommer altid til at køre igen når man lige har haft den til at køre baglæns i 3-5 sek. Jeg kan jo få en kontakt til at vende strømmen manuelt. Men det mest optimale var jo vist man kunne få et relæ til det selv.


Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: relæ til flisfyr.

Indlæg af T-mek » 15 okt 2020 21:30

Er motor 230V eller 400V ?
Hvor lang tid (sekunder) køre snegl frem pr. kørsel ?
Man kunne jo lave det så snegl køre lidt baglens hver gang den har kørt forlæns og ikke kun når den er overbelastet.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

jmcmaskin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 feb 2010 19:33

Re: relæ til flisfyr.

Indlæg af jmcmaskin » 18 okt 2020 20:03

Det er 400v. Den kører vist ca 2 sek pr. gang.
Ja det var selvfølgelig også en mulighed, med konsekvent at lade den bakke lidt.
Jeg tænker bare at sneglen vil blive endnu mere fyldt op imellem vindingerne og dermed gå mere stramt når flisen skal igennem røret.
Det der sker nu. Er at et stykke flis kan komme i klemme der hvor sneglen går fra at være åben i toppen, til at blive at lukket profilrør. Somregel klippes sådan et stykke over, men det kan ske at den går fast istedet.
Jeg tænker også at jeg vil prøve at slibe et stykke fjederstål skarpt. Også svejse det på i overgangen, som en slags kniv.


Besvar