Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft i anlæg!!

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
michaelH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 feb 2012 21:46
Mit fyr: Gejs+Alcon
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5690
Modtaget likes: 1 gang

Luft i anlæg!!

Indlæg af michaelH » 04 dec 2018 20:19

Hej Alle stokerbruger!

Vil høre om der er nogen derude der har et godt bud hvorfor jeg bliver ved med at have luft i mit centralvarmeanlæg. Mit stokeranlæg står i en
gammel staldbygning- består af Alcon kedel +CN stokerfyr. Anlægget er med åben expansion. Fyret varmer gl stuehus med førstesal op. Der er gulvarme
i stueplan på nær 1 radiator. På førstesal er der radiator i alle rum på nær badeværelse med gulvvarme. Som overskriften lyder døjer jeg helt vildt med luft i anlægget. for det meste er der luft i radiator på 1 sal som så medfører manglende varme på 1 sal. Selv om radiator udluftes efter forskriften med pumpen slukket er der atter luft i anlægget 2-3 dage senere.
For ca 1 måned siden blev der monteret ny cirkulationspumpe med efterfølgende udluftning af system med pumpen slukket. Men er der nogen derude der kan fortælle hvor luften kommer fra ? den åbne expansion eller?


skrot1

Re: Luft i anlæg!!

Indlæg af skrot1 » 04 dec 2018 22:46

Fuld skrald på pumpen, og luft ud på højeste radiator, måske også på pumpen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Luft i anlæg!!

Indlæg af pelle » 05 dec 2018 05:55

Hej.. Er du sikker på bunden af den åbne eks er over toppen af de øverste radiatorer, hvis du måler vandret ? Sidder din centralvarmepumpe på returen ?
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

michaelH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 feb 2012 21:46
Mit fyr: Gejs+Alcon
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5690
Modtaget likes: 1 gang

Re: Luft i anlæg!!

Indlæg af michaelH » 05 dec 2018 20:02

Hej igen!
Tak for svar.Har prøvet at lufte ud både med pumpe slukket og med pumpe tændt. Men efter få dage er der igen luft i radiator. Pelle tror det er et godt bud på problemet du kommer med for min expansion bund er netop efter kontrol af højde ikke over højeste radiator. Kan det være det der er
årsag til luften ? vil trryk expansion istedet for være løsningen? Pumpe siddder på returen.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Luft i anlæg!!

Indlæg af pelle » 05 dec 2018 22:16

Hej.
Ja, det er den der er problemet. Har du ikke mulighed for at hæve den lidt, så den er over radiatorer. Vandstanden hæver sig jo op og ned i den. At have pumpen på returen er heller ikke det optimale, hvad luft i systemet angår. Så, suger du jo i radiatorerne. Prøv at forestil dig termostaterne lukker i, så vil selv den mindste utæthed ved en luftskrue kunne suge luft ind. Det kan sagtens være vandtæt, men ikke lufttæt. Jeg har også åben eks. og pumpe på fremløb. Der er aldrig luft i mine radiatorer.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Luft i anlæg!!

Indlæg af pelle » 06 dec 2018 07:35

Kom lige til at tænke på.. Mangler der vand på anlægget ? Kan jo være det hjalp at få eks.beh. fyldt helt op så det render ud af overløbet. At du så er over radiator top.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

michaelH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 feb 2012 21:46
Mit fyr: Gejs+Alcon
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5690
Modtaget likes: 1 gang

Re: Luft i anlæg!!

Indlæg af michaelH » 06 dec 2018 21:29

Hej igen!
Mange tak for inputs. Dejlig at der er nogen der vil hjælpe. Igår da jeg kom hjem fra arbejde var der igen ikke varme på 1-sal. Cirkulationspumpe
larmede meget som om der var luft omkring pumpe. Tænke det kunne være vandmangel så fyldte vand på indtil det løb over i overløb.
Men det er først her til aften at der atter er varme på 1 sal selv om der ikke var luft i raidator på 1 sal igårs aftes - underligt det skal tage så langt tid.
Kan godt følge dig Pelle at det måske ikke er så godt med pumpe på retursiden - men har fornyligt udskiftet min pumpe og spurgte netop om det var
en god ide at flytte den til fremløb. Men de sagde at den mere varme kunne de moderne pumper ikke holde til.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Luft i anlæg!!

Indlæg af pelle » 06 dec 2018 21:47

Det kan godt være der har været noget luft, pumpen har fået skubbet fri.

Jeg har nu aldrig haft problemer med min pumpe. Det er også en af de nyere modeller med digital tal. Den er monteret på et lodret rør. Det mener jeg er bedst, da det er helt umuligt der kan komme til stå luft i den så.

Godt du fik styr på det med en gang vand påfyldning :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar