Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gammelt hus - gammelt fyr...

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Morten Westergaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 maj 2018 20:41

Gammelt hus - gammelt fyr...

Indlæg af Morten Westergaard » 13 maj 2018 20:59

Kære medlemmer...

Jeg håber på lidt hjælp. Min familie og jeg købte en fredet ejendom i juli sidste år, og i kælderen er der placeret i stokerfyr af ældre dato. Der er tale om en CN 250. Den fremgår ikke af kategorierne, så jeg forudsætter, at det er en gammel dame, vi har med at gøre. Jeg er ny hvad angår hus og i den grad pillefyr. Jeg rengør og vedligeholder fyret minimum én gang ugentligt og gennem vinteren har vedligholdelsesdelen ikke været et problem, men... Nu er radiatorerne slukket, og fyret skal ikke yde andet end at holde varmt vand. Det betyder en masse pausefyring, hvor jeg synes pillerne ikke bliver brændt i gennem, ligesom der dannes "kager" i brændehovedet, som kræver et koben at få ud. Gearingen er sat på det laveste, ilt-styringen er automatisk. Mit sprøgsmål er, kan jeg undgå dagligt at skulle rave halvbrændte piller ud eller er det betingelserne? Muligheden for at slukke fyret, og lade det køre f.eks. 2 timer dagligt er også en mulighed, men så bliver det godt nok omstændigt i en travl hverdag, da det skal tændes manuelt.

Håber I har nogle gode bud på, hvad jeg kan gøre.

På forhånd tak.

/Morten Westergaard.


HFR
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Gammelt hus - gammelt fyr...

Indlæg af HFR » 14 maj 2018 22:00

Der er desværre nok ikke andet at gøre end at slukke for fyret i sommerperioden.

Har du elpatron i VVB kan du lave varmt vand på denne måde i den periode fyret er slukket

Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: Gammelt hus - gammelt fyr...

Indlæg af Soren » 15 maj 2018 07:03

Hej
Hvilke muligheder er der for justering i styringen
Jeg kører kun til varmtvand hele sommeren uden problemer med stokerfyr
Søren
Likes frabedes


Besvar