Er der nogen der kender denne?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af MichaelK »

Falck skrev: Hvis du sparer fx 10000,- ved skift fra olie til piller, vil de da alt andet lige være en noget kortere tilbagebetalingstid på et anlæg til 20000 end et til 60000. Køber du et billigt anlæg, kan du nemmere tillade dig at udskifte det efter nogle år, frem for først at skulle tjæne til det dyre fyr. Der er jo ingen der kender dagen imorgen. Der er jo en rivende udvikling på området, og det der er det rigtige i dag, er måske ikke rigtigt om en måned. Det kan jo være at vi har brændselsceller til privatbrug om ganske få år. Så vil jeg nu hellere køre min billige kvalitets Scotte ud bagved, end en meget dyr Vaillant pillebandit.
Min har trodsalt tjænt sig selv hjem om et års tid :great: eller sagt på en anden måde, på ca 2 år.
Jo, du har ganske ret. Men jeg er et "luksusdyr" icon_cheesygrin.gif

Man får trods alt visse driftsmæssige fordele ved de dyre anlæg.
Eksempelvis passer mit anlæg helt sig selv. Og vil jeg ændre på mine indstillinger, så
gør jeg det via centralvarmestyringsenheden, der er opsat i entreen. Her kan jeg
indstille langt de fleste parametre m.h.t. den daglige drift. Eksempelvis:

- Rumtemperaturen i dagtimerne. Jeg har indstillet til 21 grader fra kl. 08 - 23
- Temperatur på Natsænkning. Jeg har indstillet til 18,5 grader fra kl. 23 - 08
- Temperatur på VVB og hvornår i døgnperioden der skal laves varmt brugsvand. Indstillet til varmt vand i tidsrummet 05 - 23
- Måler udetemperatur og indstiller selv fyret herefter

og

- Giver besked om fejl på fyret
- Giver besked hvis pillebeholderen er ved at være tom
- Giver besked hvis pillebeholderen er tom

Alle parameterne kan indstilles individuelt for hver dag i ugen.

Jeg skal altså ikke i kælderen for at rode med disse ting. Ej heller skal jeg bekymre mig om snegletid, luftmængde, og andre ting.
Det eneste jeg skal gøre, er at fylde piller i magasinet. I vinterperioden har det været ca. hver 5 dag. Og da vaskemaskinen
står i fyrrummet, passer det med at påfyldningen sker samtidig med at jeg vasker tøj.

Der er sikkert andre, og måske billigere fabrikater, der kan nogenlunde det samme. Min erfaring er dog, at de som regel ligger i
nogenlunde samme prisleje allesammen.

Du har også ret i, at der sker en løbende udvikling hele tiden. Men på et tidspunkt må man jo foretage et valg. Jeg har valgt!



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

levi

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af levi »

Jeg er ikke uening i din betragtning Michael.

Dog har jeg personligt den holdning at comfort også kan købes for dyrt, og de dyre anlæg er jeg personligt alt alt for fornæret til at investere i.

Jeg vil sku hellere købe en bil OG et stokeranlæg - og så kan jeg godt acceptere at bilen ikke er helt ny, og ej heller er en GTI model med 300 HK.

Jeg kan også godt acceptere at fyret ikke tænker for mig, og også godt acceptere jævnlige rensninger, og at skulle ændre indstillinger. (Det hygger jeg mig faktisk med).

Humlen er at vi alle er forskellige - personligt kunne jeg aldrig drømme om at ofre mere end 25000 kr på et stokerfyr uanset hvad det hedder.

Vaillant pillefyret er vildt fedt - men helt ærligt, jeg kan få en 1/2 overetage for prisen !!!
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af MichaelK »

levi skrev:Tak Michael.

Dog glemmer du 1 vigtig detalje - hvor er posten med forventet sliddele/reservedele - og hvad koster disse ?

Hvis man f.eks køber et jordvarmeanlæg skal man forvente at kompressoren har en levetid på ca. 6 år - en ny koster i runde tal 20000 kr plus montering.

Dit anlæg er uden tvivl rigtig lækkert - men er det ikke hamrende dyrt i service/Reservedele - OG hvor længe forventes delene at holde ?

Dit regnestykke ser ellers rigtig fint ud :0)
Svarene på dine spørgsmål kender jeg ikke præcist. Jeg har heller ikke undersøgt det :?
Dog fortalte montøren mig, at den forventede levetid på snegl, gear, og motor, var ca. 12 år.

Det sidste ubesvarede spørgsmål ang. de dele, der søger for rensning af fyret, vil nok vise sig
med tiden. Jeg var dog på besøg hos importøren, og konstaterede ved selvsyn, at disse dele
så ud til at være solide og veludførte. Det kunne jeg gøre fordi importøren havde et demoanlæg,
der var skåret hul i, så man kunne komme til at se og røre ved alle de bevægelige dele.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af MichaelK »

levi skrev:Jeg er ikke uening i din betragtning Michael.

Dog har jeg personligt den holdning at comfort også kan købes for dyrt, og de dyre anlæg er jeg personligt alt alt for fornæret til at investere i.

Jeg vil sku hellere købe en bil OG et stokeranlæg - og så kan jeg godt acceptere at bilen ikke er helt ny, og ej heller er en GTI model med 300 HK.

Jeg kan også godt acceptere at fyret ikke tænker for mig, og også godt acceptere jævnlige rensninger, og at skulle ændre indstillinger. (Det hygger jeg mig faktisk med).

Humlen er at vi alle er forskellige - personligt kunne jeg aldrig drømme om at ofre mere end 25000 kr på et stokerfyr uanset hvad det hedder.

Vaillant pillefyret er vildt fedt - men helt ærligt, jeg kan få en 1/2 overetage for prisen !!!

Du har ret (igen icon_cheesygrin.gif ), men jeg bor alene, og er væk fra huset 10 - 12 timer til hverdag. (mit bidske bæst af et stor hund holder vagt) :P
Jeg har svært ved at finde tid til at rode med fyret. Der skal bare være varme på når jeg kommer hjem. Den komfort jeg får ved at investere i et dyrt
anlæg, vil jeg ikke umiddelbart fravælge. Men, som du selv skriver, så er vi alle forskellige. Graden af komfort bestemmes af vore egne valg, og hvor villige
vi er til at betale for den.


Mvh.

PS.:
Jeg kender ikke Vaillant. Er det et godt fyr?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
levi

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af levi »

Der er desværre mig bekendt ikke rigtig nogen referencer vi kan bero en sådan udtalelse på endnu.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af MichaelK »

levi skrev:Der er desværre mig bekendt ikke rigtig nogen referencer vi kan bero en sådan udtalelse på endnu.
Var det Vaillant du hentyder til?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
levi

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af levi »

Ja selvfølgelig :0) - Sorry min vage formulering :0)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af MichaelK »

Alt forladt. Jeg skulle bare lige være sikker. :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
start2008
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af start2008 »

Faldt over at fyret også fåes i en ikke kondenserende udgave, har ikke ulejliget mig med og ringe og høre på prisen, men i england sælges den for 40 kilo. På papiret ser den smart ud, så den kunne da godt være interesant.
Se link her: http://www.pellet-stove-heating.co.uk/p ... 202007.pdf
start2008
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af start2008 »

Ps
Linket til dansk forhandler: http://renergi.dk/index.php?left=Prod_Pellematic
jesper
(den ser da ikke dum ud)

Besvar