Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af fyr? - og besparelse?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Simon791
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 feb 2018 16:33
Modtaget likes: 1 gang

Valg af fyr? - og besparelse?

Indlæg af Simon791 » 19 feb 2018 14:24

Hej alle

Jeg står i den situation at der er kommet lidt råderum i budgettet, og jeg synes at det er på tide at skidte det gamle pillefyr ud med et mere moderne et. Jeg er ikke en stor ekspert på dette punkt, men jeg er klar over at det skal være et fyr af høj kvalitet. Jeg vil gerne have et fyr som der er:
- Stabilt
- Økonomisk (i længden)
- God kvalitet
- Og evt. med en form for garanti.
Jeg har kigget lidt herinde på lavpris: https://www.lavprisvvs.dk/Varme-Kedler- ... toker.html - Og tænker at det er dette prisleje jeg ligger i, men jeg vil gerne betale for noget i ordenligt kvalitet. - Hvad kan i forslå?

//Simon :)
Ny Stoker fra LavprisVVS
Første måned med Black Star S


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Valg af fyr? - og besparelse?

Indlæg af Bigfoot » 19 feb 2018 14:27

Simon791 skrev:
19 feb 2018 14:24
Hej alle

Jeg står i den situation at der er kommet lidt råderum i budgettet, og jeg synes at det er på tide at skidte det gamle pillefyr ud med et mere moderne et. Jeg er ikke en stor ekspert på dette punkt, men jeg er klar over at det skal være et fyr af høj kvalitet. Jeg vil gerne have et fyr som der er:
- Stabilt
- Økonomisk (i længden)
- God kvalitet
- Og evt. med en form for garanti.
Jeg har kigget lidt herinde på lavpris: https://www.lavprisvvs.dk/Varme-Kedler- ... toker.html - Og tænker at det er dette prisleje jeg ligger i, men jeg vil gerne betale for noget i ordenligt kvalitet. - Hvad kan i forslå?

//Simon :)
jeg kan ikke lige gennemskue deres system der på lavprisvvs, kig du hellere ved www.hedestoker.dk
Se især på et scotte blackstar+ anlæg. Det kan varmt anbefales.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Simon791
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 feb 2018 16:33
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af fyr? - og besparelse?

Indlæg af Simon791 » 19 feb 2018 14:33

Okay takker, det var også bare hvad jeg lige stumplede over da jeg googlede :D
Er der steder hvor man kan se sammenligninger på forskellig fyr? - Men tager helt sikkert et kig forbi, hvis du kan anbefale det :)
Ny Stoker fra LavprisVVS
Første måned med Black Star S

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af fyr? - og besparelse?

Indlæg af triumph » 19 feb 2018 14:49

du skriver ikke noget om hvor stort fyret skal være.
De mest gængse pillefyr er:

Scotte Blackstar
Scotte blackstar +
RTB
Disse fyr laves alle af NBE

Vølund/Pellux/metro
De laves også af samme fabrikant

MGM
http://www.mgm-pillefyr.dk/?gclid=Cj0KC ... j-EALw_wcB
Er et fyr der minder meget om de dyre østrigske fyr, men er billigere

Alle disse fyr har punkter hvor de udmærker sig frem for andre, og så er det med at finde de ting man lægger mest vægt på.

pendec

Re: Valg af fyr? - og besparelse?

Indlæg af pendec » 19 feb 2018 14:52

Hvis dit gamle har en virkningsgrad på 80% og det nye på 90% , så har du kort sagt besparelsen der , 10% , er den mindre imellem gammelt og nyt, så er der mindre vundet på træpiller over årene, som jo betyder afskrivning tager længere.

Så bruger du 10.000 på varme, og sparer 10%, så er det 1000kr du sparer pr. år, det skal du jo have i bagtankerne når du investerer.

Er det så pga. komfort du vælger nyt, så kan man glemme den mindre besparelse, eller har det gamle ikke været let at overvåge, så er nyt jo nok bedre med internet adgang osv.

Husk, du må ikke selv installere NBE produkter hvis du skal bevare service aftale igennem 5 år, for at bibeholde garanti (ikke reklamationsret) og læg mærke til hvad er sliddele hos nogle men garanti dækket hos andre.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af fyr? - og besparelse?

Indlæg af triumph » 19 feb 2018 17:19

pendec skrev:
19 feb 2018 14:52
Hvis dit gamle har en virkningsgrad på 80% og det nye på 90% , så har du kort sagt besparelsen der , 10% , er den mindre imellem gammelt og nyt, så er der mindre vundet på træpiller over årene, som jo betyder afskrivning tager længere.

Så bruger du 10.000 på varme, og sparer 10%, så er det 1000kr du sparer pr. år, det skal du jo have i bagtankerne når du investerer.

Er det så pga. komfort du vælger nyt, så kan man glemme den mindre besparelse, eller har det gamle ikke været let at overvåge, så er nyt jo nok bedre med internet adgang osv.

Husk, du må ikke selv installere NBE produkter hvis du skal bevare service aftale igennem 5 år, for at bibeholde garanti (ikke reklamationsret) og læg mærke til hvad er sliddele hos nogle men garanti dækket hos andre.
Det er jeg nu ikke enig i.
En gammel fyr pausefyre ofte i stedet for at stoppe, og kan ikke selv tænde op. Det koster også, og indgår ikke i fyrets opgivne virkningsgrad.
Hvis man kombinere et moderne pillefyr med rumtermostat/termostat i vvb. Så kan man spare væsentligt mere end hvad virknings graden viser

pendec

Re: Valg af fyr? - og besparelse?

Indlæg af pendec » 19 feb 2018 21:49

triumph skrev:
19 feb 2018 17:19
Det er jeg nu ikke enig i.
En gammel fyr pausefyre ofte i stedet for at stoppe, og kan ikke selv tænde op. Det koster også, og indgår ikke i fyrets opgivne virkningsgrad.
Hvis man kombinere et moderne pillefyr med rumtermostat/termostat i vvb. Så kan man spare væsentligt mere end hvad virknings graden viser
Mit er gammelt og pause fyrer aldrig :) Så beregningerne passer fint her, endda overstyr, for brugere her på forum mener jeg har en virkningsgrad på 40% :) haha.

Simon791
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 feb 2018 16:33
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af fyr? - og besparelse?

Indlæg af Simon791 » 20 feb 2018 11:02

Waow tusind tak for alle de svar :D
I gjorde mig en hel del klogere tusind tak - tror der er en hel del at spare ved at få et nyt fyr :)
Jeg har været ude og kigge på en Scotte Blackstar og tror det er det som jeg går med :D
Ny Stoker fra LavprisVVS
Første måned med Black Star S


Besvar