Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af nyt pillefyr.

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Christian78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jan 2018 18:03
Mit fyr: Multikorn 22
Areal: 185
Brændsel: Træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Årligt forbrug: 7,5
Modtaget likes: 1 gang

Valg af nyt pillefyr.

Indlæg af Christian78 » 15 jan 2018 23:08

Hej med jer herinde.
Jeg skal til at skifte mit gamle (14 år) pillefyr ud, det er multikorn 22 17kw.
Men jeg er i tvivl jeg hælder mellem RTB 16 KW eller Vølund pillux 100. Vi har et hus på 175 m2 og der er gulvvarme i 80 % af det nu men der skal beregnes på at de sidste 20% kommer senere mht gulvvarme. Jeg har læst at RTB er styret vi stokercloud kan det blive et problem hvis nettet smutter ? Hvad sker der så ? der er osse den faktor at der sidder kompressor på RTB´en er det ikke også bare mere der kan gå i stykker ? mht rensning af fyret hvilken et er nemmest og skønnest og arb med ? Og hvilke et er det mest økonomiske. Håber på lidt hjælp herinde.. på forhånd tak..


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Valg af nyt pillefyr.

Indlæg af Tom_AT » 15 jan 2018 23:14

Hvorfor ikke også overveje MGM?

Hvad er dit budget i øvrigt?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Valg af nyt pillefyr.

Indlæg af HR LUCCA » 16 jan 2018 03:33

Der er skrevet om nyt pillefyr mange gange her på forum , prøv feks og skrive nyt pillefyr øverst til højre i søgefeltet , så vælter det frem .
Til dit spørgsmål om et RTB kan køre uden stokercloud ? det kan det sagtens , det bruges til oplysninger og mulighed for justering af fyret ,fra pc , tablet eller mobilen . noget kun NBE fyr har ,
Fyret har så også mulighed for og hente ude temp , vindhastighed mm fra nettet ,til vejrkompensering og NBE teknikker har mulighed for fejlsøgning på fyret over nettet .
Du kan feks se mit fyr her i en lidt ældre udgave icon_cheesygrin.gif http://www.stokercloud.dk/dev/showmain. ... arnelarsen
På siden er det muligt og se driften og forbrug mm , og log og justering af fyret hvis man er logget ind .
Kompressoren er ikke indbygget i fyret , du kan sagtens bruge en anden hvis du selv har en , jeg bruger en ganske billig en på 4 år uden problemer , den larmer lidt men er sat i kælderen med et timer ur monteret , så den kun starter en gang i døgnet .
Fyret har ingen mekanisk rens men bruger luft til rengøring af brænder og kedel så ingen sliddele ud over en ventil og kompressor :wink:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af nyt pillefyr.

Indlæg af triumph » 16 jan 2018 04:13

Hvis nu man skulle vælge den mest optimale størrelse pillefyr. Så skulle du vel have et sted mellem 10 og 16 kw
Her er Pellux 100 lidt stor.
Pellux og Metro er mig bekendt samme fyr. Men man kan få en 13 kwh Metro/Vølund
https://www.hedestoker.dk/5416_pellux_c ... _13kw.html

Hvad er dit nuværende pilleforbrug ?

Jeg er ikke verdensmester ud i de nye styringer fra NBE
men mig bekendt er der en styring man kan tilgå via mobilen. Det betyder jo ikke at fyret går ud hvis nettet ryger. Bare at du ikke kan tilgå fyret via mobilen. Tidligere var det sådan at man kunne vælge mellem 2 forskellige styringer. En med display ( version 7). Hvor man kan justere fyret. Og en anden type uden display.som man kun kunne tilgå via mobil/tablet. (version 10 og 13)
Er det ikke stadigt sådan?
Så kan du jo bare købe den styring version 7 med display.
https://www.hedestoker.dk/pillefyr-scot ... inger.html

Jeg ville også medtage MGM på listen af intresante fyr.
Og så ville jeg få lavet vv prioritering og rumtemperatur kontrol

Christian78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jan 2018 18:03
Mit fyr: Multikorn 22
Areal: 185
Brændsel: Træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Årligt forbrug: 7,5
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af nyt pillefyr.

Indlæg af Christian78 » 16 jan 2018 07:22

Godmorgen.. Tak for svar..Buget er ikke det altafgørende ikke at forstå at det skal være af guld men det skal ikke være 3000 kr der skal skille noget af.. jeg hælder mest til de to modeller da jeg har et par venner der kører med RTB og er godt tilfredse med dem.. jeg er blevet anbefalet pillux 100 af en erfaren VVS mand som jeg altid bruger og som mener at pillux vil være perfekt som nyt fyr hos os, derfor kommer jeg da i tvivl nu hvor @triump du skriver det er for stort, er det ikke modulerende pillux 100 så det tilpasser sig forbruget eller er jeg helt gal på den ? Den vv prioritering og rumtemperatur kontrol du snakker om, hvem udfører sådan noget er det forhandlerne af pillefyr eller ? Jeg bruger 8 ton piller om året plus de pinde jeg kan fylde i fyret når jeg er hjemme så bruger den ikke piller så længe :great: jeg ved heller ikke om det er billigt nok mht de m2 vi har, det skal siges der ikke er mere end 100mm isolering på 70 % af huset men det blir efterisoleret snart med uld eller papir så det vil selvfølgelig gøre en forskel.. Igen tak for svar.. kommenter gerne..


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Valg af nyt pillefyr.

Indlæg af Tom_AT » 16 jan 2018 09:23

Jeg spurgte til budget da jeg for ikke lang tid siden så en der havde fået et Hoval pillefyr monteret incl akkutank og lidt andet godt for Ca 62000,-

Det er selvfølgelig også en slags penge. Men en helt anden form for lækkerhed. Ved ikke om der er værd at overveje.

Christian78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 jan 2018 18:03
Mit fyr: Multikorn 22
Areal: 185
Brændsel: Træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Årligt forbrug: 7,5
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af nyt pillefyr.

Indlæg af Christian78 » 16 jan 2018 09:42

Hej Tom. Det ligger over mit Buget.. :wink:

pendec

Re: Valg af nyt pillefyr.

Indlæg af pendec » 16 jan 2018 09:55

Jeg indhentede 3 tilbud i 2014, da jeg følte at jeg ville skifte til nyere pillefyr, målet var RTB 16kW , de sagde alle at 10kW nok lige ramte grænsen og peaks var svær at stå imod. Jeg har de ca. 180m2 og 66% gulvvarme, med de resterende rum på radiator. Jeg ligger dog kun på 5.5T , er dog også særlig opmærksom på at ændre mine indstillinger da bio18 kun er modulerende men skal køre optimalt og modulerende ydelse på 20% skal så skubbes op , så jeg ændrer en del på min. Har de 21-22grader.

Som jeg altid har læst andres valg, så er RTB uden rengøring i 5-6 måneder, der skal tømmes aske skuffe men så kan du slippe for resten i længere tid, pga. kompressor rens.

Alle tilbud lå mellem 60k-70k og inkl. lukket expansion og lidt rør arbejde. Jeg kan simpelthen ikke huske silo størrelse men det var ikke den mindste :)

Vælger du selv at sætte op, så husk garanti kun dækker 6 måneder, vælger du aut. installation og service kan du få 5 års garanti, så længe service kontrakt vedligeholdes i 5 år. Det kan være vigtigt når du tager en beslutning.

Besparelsen, der blev skudt på 1-1.5T besparelse, altså at jeg kunne håbe at ligge på 4T . Jeg fik fra andre sider fortalt at det ville tage alt for længe at tjene hjem for den komfort det gav, så hvis jeg kun sparede 3k, så ville jeg dårligt nå at opleve den økonomiske besparelse. Hvis det er med i overvejelserne. Med 8T så kan det jo være du får lidt mere hjem på den konto.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Valg af nyt pillefyr.

Indlæg af Tom_AT » 16 jan 2018 09:57

Helt OK :)

For at vende tilbage til det du spurgte om i første indlæg.
Jeg synes personligt den største forskel på Vølund og nbe produkter er hvor kvaliteten af det samlede produkt ligger. For mig at se virker Vølund som om det er lavet af lidt bedre komponenter end det nbe spytter ud. Men de halter lidt på serviceniveauet i forhold til scotte/rtb. Synes til gengæld der konstant er skriveri enten her eller på Facebook om et eller andet nbe fyr der døjer med en eller anden dum bette ting. Heldigvis plejer fejlen hurtigt at være udbedret. Men alligevel.. ??

Og jo, ved godt der er solgt en del flere nbe fyr end Vølund/Metro :)

Hvad ydelse på pellux100 angår, så kan det nemt justeres ned så den kører omkring ca 4-12 kw.
Og ellers er der jo også compact modellen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af nyt pillefyr.

Indlæg af triumph » 16 jan 2018 11:02

Christian78 skrev:Godmorgen.. Tak for svar..Buget er ikke det altafgørende ikke at forstå at det skal være af guld men det skal ikke være 3000 kr der skal skille noget af.. jeg hælder mest til de to modeller da jeg har et par venner der kører med RTB og er godt tilfredse med dem.. jeg er blevet anbefalet pillux 100 af en erfaren VVS mand som jeg altid bruger og som mener at pillux vil være perfekt som nyt fyr hos os, derfor kommer jeg da i tvivl nu hvor @triump du skriver det er for stort, er det ikke modulerende pillux 100 så det tilpasser sig forbruget eller er jeg helt gal på den ? Den vv prioritering og rumtemperatur kontrol du snakker om, hvem udfører sådan noget er det forhandlerne af pillefyr eller ? Jeg bruger 8 ton piller om året plus de pinde jeg kan fylde i fyret når jeg er hjemme så bruger den ikke piller så længe :great: jeg ved heller ikke om det er billigt nok mht de m2 vi har, det skal siges der ikke er mere end 100mm isolering på 70 % af huset men det blir efterisoleret snart med uld eller papir så det vil selvfølgelig gøre en forskel.. Igen tak for svar.. kommenter gerne..
Minimumslasten Pelluxén 100 er testet ved, ligger vist på 6-7 KW, hvilket er over dit forbrug det meste af året. Pelluxen kan sikkert godt brænde med lavere effekt, men ikke med særlig god virkningsgrad. Mange start stop giver heller ikke bedre virkningsgrad.
Jeg bruger 7,2 t pr år. Hos mig er en 10 KW ikke stor nok. En 13´-16 kw ville passe hos mig.

Hvis du køber NBE produkter, eller MGM kan styringen håndtere en 3 vejsventil, samt rum temperatur føler/ føler i vvb. Jeg kender ikke Pellux styringen
http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... -drift.pdf
http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... -traed.pdf


Besvar